Specialläraruppdraget
Speciallärarnas uppdrag på Årbyskolan gäller både arbete med de elever som har särskilda behov, stöd till kollegor samt att hålla sig ajour med ny kunskap.
Arbete med elever
· Vi undervisar elever som av någon anledning bör undervisas utifrån specifik kompetens.
· Våra specifika kunskaper ska användas för att utveckla och stödja kollegor i deras arbete.
· Våra kunskaper ska möjliggöra skolutveckling i specialpedagogiska frågor.
Skol-och kollegautveckling.
· Vi ska finnas tillgängliga och med vårt kunnande stödja och uppmuntra våra kollegors intresse för specialpedagogiska frågor.
· Vi ska föra fortlöpande pedagogiska diskussioner med lärarna i våra arbetslag gällande förhållningssätt till lärande ur ett tydligt specialpedagogiskt perspektiv. Specialläraren bör ibland följa eleven i klassrumssituationen och utifrån detta föra diskussioner kring pedagogiska frågor för att förstärka det positiva som, ur elevens synpunkt, gagnar elevens förmåga till inlärning och utveckling.
· Vi ser kollegahandledning som en möjlig väg att finna tid till att utvecklas tillsammans med våra kollegor. Metoden är utprovad och samtliga lärare i speciallärargruppen har deltagit i och fått kunskap om hur metoden fungerar.
· Vi delger varandra kompetens och erfarenhet så att övergången mellan åldersstadierna blir så smidig och smärtfri som möjligt för våra elever.
Kompetensutveckling
· Vi ska, för att kunna genomföra och utveckla vårt uppdrag, ständigt vara uppdaterade i specialpedagogiska frågor och forskningsrön inom området.
· Vi ska dela med oss av vår personliga kompetensutveckling till samtliga i speciallärargruppen. Detta gör vi på våra träffar.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Kontakt
Kommunal grundskola årskurs F-9