MENY
Eskilstuna kommun

Frågor och svar om avgiftskontroll

Varför gör ni den här kontrollen?
Föräldrar har ansvar för att meddela vilken inkomst familjen har och också meddela när det blir förändringar. Vi vill med kontrollen nu följa upp att rätt avgift debiterats. Det är en rättvise- och trygghetsfråga att familjer behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller. Det är lika viktigt med återbetalning som krav.
 
Hur har kontrollen gått till?
Kontrollen sker genom att den totala årsinkomsten två år tillbaka, enligt Skatteverkets register, delas med 12. Kommunen får då fram en genomsnittlig månadsinkomst. Den jämförs sedan med den inkomstuppgift du lämnat och som är registrerad hos Eskilstuna kommun.

Varför kontrollerar ni så långt bakåt i tiden?
Det beror på att Skatteverket ännu inte har inkomstuppgifterna för fjolåret sammanställda. Vi genomför avgiftskontrollen varje höst.

Min faktura stämmer nog, men jag kan inte betala allt på en gång, hur gör jag?
Om du vill dela upp betalningen av fakturan på flera månader genom en avbetalningsplan fyller du i en blankett. Blanketten och uppgifter om vart den ska skickas hittar du på den här sidan

Tillkommer det avgifter vid en avbetalningsplan?
Ja, det tillkommer sedvanliga räntor och uppläggningsavgifter.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med det underlag som finns på fakturan?
Du kan beställa ett mer detaljerat underlag om du tycker att det som står på fakturan inte stämmer. Kontakta oss på 016-710 10 00 eller e-post inkomstkontroll@eskilstuna.se

Fakturan kan inte stämma, hur gör jag för att bestrida den?

Du måste skriva ett brev om du vill bestrida fakturan. Brevet ska du skicka till: Eskilstuna direkt, Avgiftskontroll, 631 86 Eskilstuna. Du kan också lämna in ditt brev till Eskilstuna direkts kundmottagningar på Alva Myrdals gata 5 i Eskilstuna eller på Östra torget, Brogatan 13 i Torshälla. När vi fått ditt brev gör vi en utredning och skickar sedan hem svaret till dig.

Du behöver inte betala fakturan du bestrider under tiden utredningen pågår. Vi ger dig automatiskt en tidsfrist (anstånd) med betalningen under utredningstiden.

Om du vill ha hjälp med att skriva en bestridan ska du besöka Eskilstuna direkt på Alva Myrdals gata 5 i Eskilstuna eller på Östra torget, Brogatan 13 i Torshälla.

Hur snabbt ska jag betala fakturan om jag betalat för lite avgift?
Fakturan ska betalas senast den 10 januari 2018.

Kan jag få pengar tillbaka om jag betalat för mycket barnomsorgsavgift?
Ja, de hushåll som haft för hög inkomst registrerad i vårt system kommer att få pengar tillbaka.

Hur snabbt får jag pengar tillbaka om jag betalat för hög avgift?
Har hushållet betalat för hög avgift kommer kommunen att betala tillbaka så snart som möjligt.

Uppdateras inte min inkomst automatiskt?
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållanden så att barnomsorgsavgiften för hushållet blir rätt.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Eskilstuna direkt

Eskilstuna kommuns kontaktcenter.

Öppettider

Besök vardagar 08.00-17.00
- dag innan röd dag 08.00-16.00

Telefonin vardagar 07.30-17.00
- dag innan röd dag 07.30-16.00

Besöksadress

Värjan, Alva Myrdals gata 5, Eskilstuna
Östra Torget, Brogatan 13, Torshälla