MENY
Eskilstuna kommun

Konstkalendern

Konstkalendern är ett urval av offentliga konstverk och konstnärer som presenteras varje månad under året här på Eskilstuna konstmuseums webbplats. Vår förhoppning är att sprida kunskap och kännedom om våra gemensamma miljöer och dess utsmyckningar.

OKTOBER

Drake av Sixten Haage

Drake av Sixten Haage

Sixten Haage f. 1926
Drake, polyesterplast, 1970
Skogsängsskolan, Vasavägen 33

Sixten Haage är född i Stockholm 1926. Han utbildade sig vid Grünewalds målarskola och vid Académie Julien i Paris. Haage fick Prins Eugen-medaljen 1983 och är representerad på bland annat Nationalmuseum och Norrköpings konstmuseum. Han är främst grafiker men även målare och har även jobbat med skulpturer i plastformer i starka färger under 1960-talet.

Haage arbetar i olika djuptryckstekniker där motiven ofta är 1800-tals husfasader i borgerlig stil, utförda med en mörk svärta. Han är känd för sitt arbete med färglitografiserien Valloner som illustrerar vallonernas invandring och liv i Sverige under 1500- och 1600-talet.

I Eskilstuna finns han representerad med en lekskulptur med namnet Drake som finns på Skogsängsskolan ute på skolgården. Drake är tillverkad av polyesterplast och föreställer en röd drake liggandes på marken med stora blåa ögon som tittar på de som går förbi. 

SEPTEMBER

Kraka av Gustav Nordahl

Gustav Nordahl f. 1903 (-1992)
Kraka, brons, 1949
Järntorget, Eskilstuna

Gustav Nordahl föddes 1903 i Helsingborg och kom att bli en framgångsrik svensk skulptör. Han studerade under 1920-talet i Stockholm på Konstakademien och hade då Carl Milles och Nils Sjögren som lärare. Nordhals genombrott slog till ett tiotal år senare när han vann guldmedalj i skulptur vid konsttävlingarna vid Olympiska spelen i London 1948. Konsttävlingar ingick i Olympiska sommarspelen mellan åren 1912 - 1948. Medaljer delades ut i grenarna, arkitektur, litteratur, musik, målning och skulptur. Skulpturen som Nordahl vann med heter Homage to Ling och finns placerad utanför Gymnastisk- och idrottshögskolan i Stockholm.

På Järntorget i Eskilstuna kan man se en av Nordahls bronsskulpturer med namnet Kraka, motivet som är en nakenmodell är ett av de vanligaste motiven för konstnären. Namnet Kraka kommer från en fornnordisk prinsessa som på grund av sin skönhet blev inbjuden av Ragnar Lodbroke på middag. Han ville då sätta henne på prov för att se hennes vishet och meddelad att hon skulle komma varken klädd eller oklädd. Kraka var listig och kom klädd i ett fiskenät och klarade därför utmaningen. I Nordahls skulptur kan vi se att även hans modell håller i ett fiskenät i sin ena hand.

AUGUSTI

Katter av Ulla och Gustav Kraitz

Katter av Gustav och Ulla Kraitz

Ulla och Gustav Kraitz
Katter, granit och brons, 2011
Kyrkogatan

Gustav Kraitz är född i Miskolic i Ungern men valde att flytta för att utbilda sig vid Kontakademien i Budapest. Sovjetarmén invaderade Budapest under hans studietid och grep tusentals människor, inklusive Kraitz. Han fördes 1945 till straffarbete i kolgruvor för ”brottet” att ha studerat vid kontakademien i det nazistallierade Ungern. Under fyra års tid tvingades han att arbeta i kolgruvorna, ett slavarbetet där rymningsförsök straffades med tortyr. Kraitz var en av de få medfångar som lyckades överleva och sedan fick chansen att slutföra sina konststudier. Efter några år flydde han landet och kom slutligen till Sverige där han träffade sin blivande fru Ulla Kraitz som även hon är konstnär.

Ulla Kraitz är utbildad vid Konstack och bedrev konststudier i Spanien under slutat av 50-talet.  Hon bestämde sig i början av 60-talet att flytta till Stockholm och var på jakt efter en ateljé då hon kom i kontakt med Gustav Kraitz. Paret har sedan dess i nära symbios arbetat tillsammans och separat i sitt konstnärskap. Konstverket Katter är ett av parets gemensamma arbeten ochfinns beläget i den gamla museiparken på Kyrkogatan i Eskilstuna. På en granitbänk i parken ligger två stycken katter i brons och vilar sig bredvid varandra.                            

JULI

Kula av Hans Lindh

Kula av Hans Lindh

Hans Lindh f. 1926
Kula, betong och rostfritt stål, 1991
Lagersberg, gård. Borgmästaregatan/Ladugårdsgatan 10-12 

Eskilstuna konstnären Hans Lindh är kanske mest känd som grafiker även om han finns representerad med hela sex stycken offentliga konstverk i Eskilstuna. Han är en mångsidig konstnär som tar sin stora inspiration från naturen. Han är utbildad på Konstfack och har under många år rest rund i världen som i Bhutans och Himalayas djungel.

Kula är placerad i mitten av en gård bland växter och hus i bostadsområdet Lagersberg.  Konstverket är gjort i betong och rostfritt stål och består av en del mindre tätt placerade delar bredvid den större och sluttande delen där också kulan är placerad på dess spets. Placeringen ger upphov till att kulan i vilken sekund som hels kommer att rulla ner för sluttningen. Betongen har efter alla år fått en sliten och mossiga finish som kontrasterar mot den blanka kulan. Konstverket är en utmärkt plats för att leka, klättra eller vila i en skön sommardag.  

JUNI

Stjänbergert av Gunilla Bandolin

Offentlig konst

Gunilla Bandolin
Stjänbergert, granit, 2014
Stadsparken Eskilstuna
 

Carina Gunilla Bandolin har sin bakgrund i keramik, efter att ha studerat keramik och glas på Konstfack. Innan det läste hon på Journalisthögskolan på Stockholms universitet och har därefter skrivit som konstkritiker i bland annat Dagens Nyheter. Bandolins kännetecken som konstnär är att hon arbetar i rummet mellan skulptur, arkitektur och landskapsarkitektur. Hon finns representerad med ett stort antal offentliga konstverk runt om i världen. Många ser likheter med hennes konstverk och konstinriktningen ”land art” som har sina rötter i 60-70-talet då man intresserade sig för parallellen mellan landskap och konst . Bandolin har undervisat som professor på landskapsarkitektutbildningen SLU, på arkitektutbildningen KTH och är just nu professor vid avdelningen konst på Konstfack.

I Eskilstuna valdes Bandolin ut att göra ett konstverk på holmen i Stadsparken, i samband med en ombyggnation 2014. Stjärnberget är byggt av stenar som kommer från Eskilstuna kommuns stenlager där bortmonterade stenar förvaras. Stenarna som Bandolin använde till konstverket har tidigare använts som kajkant i Eskilstunaån. Ofta är Bandolins konstverk platsspecifika och har precis som i Stjärnberget en social sida med sittplatser och möjligheter till interaktion med konstverket. Stjärnberget är byggt i olika nivåer med den högsta nivån placerad i konstverkets mitt. På marken är stenar lagda som en gång som i slutet formar en stor stjärna.

MAJ

Skulpturmiljö av Sivert Lindblom


Skulpturmiljö av Sivert Lindblom
 

Sivert Lindblom
Skulpturmiljö, trä och betong 1973
Årbyparken

Skulptören Sivert Lindblom är en av samtidens mest anlitade svenska konstnärer vad gäller det offentliga rummet och finns representerad med många offentliga utsmyckningar över hela landet. Han jobbar ofta i nära kontakt med omgivande arkitektur och har arbetat med flera av Sveriges tongivande arkitekter. Lindblom har bland annat varit ledamot av Kungliga konstakademien, statens konstråd samt varit professor i skulptur på konsthögskolan i Stockholm.

I Årbyparken finns han  representerad med en skulpturmiljö. Avsikten med konstverket var att få det till en del av atmosfären i området. Idag ser vi att verket använts, precis som Lindblom önskade då Skulpturmiljön i trä och betong stod klart 1973. Trät är slitet och strukturen på marken har under åren ändrats efter att barn i området använt sig av konstverket som lekplats. Konstnären har själv kallat verket för brukskonstverk eftersom han strävade efter att få det till att bli en del av vardagen.

Lindblom är uppväxt i Skogstorp i Eskilstuna. Kanske känner Eskilstunabor igen honom mest för konstverket 

Profilen från 2002, som är placerad i rondellen på Nybroplan. Under 60-talet experimenterade han med abstrakta figurer av sin egen profil vilket vi ser i det konstverket.


APRIL

Manifestation av Alf Olsson 


Alf Olsson
Manifestation, corténplåt, 1993
Eskilstuna stadshus gård, Nygatan 

Efter många år ståendes i ett lagerutrymme var det 2015 äntligen dags för Alf Olsson konstverk Manifestation från 1993 att få se dagsljus igen. Tidigare placerad i den gamla museieparken står den nu inne på gården till Stadshuset i Eskilstuna. Stadshusets gård genomgick 2015 en renovering vilket ledde till att konstverket fick sin nya placering. Motivet består av siluetter av tre personer stående med en flagga, varav en har armarna sträckta högt över huvudet. Materialet är corténplåt vilket Alf Olsson började göra skulpturer i under 1970-talet.

Alf Olsson växte upp i skånska Gärdslöv och är verksam som grafiker, målare och skulptör. Han är utbildad bland annat på konstakademin i Köpenhamn, vid Otte Skölds konstskola och Konstakademien i Stockholm. Han tillhörde även IX-gruppen, en sammanslutning av 9 grafiker vars mål var att sprida den grafiska konsten.

Hans stora monumentala stenhuvuden är ett av hans kännetecken. Inspirationen till dessa fick han under sin resa i Mexiko under 1960-talet där han hade möjligheten att studera uråldriga stenhuvuden i Tabascos djungel.

I Eskilstunafinns möjligheten att se två andra offentliga konstverk av Alf Olssons. Regnbågen som även den är gjord icorténplåt, vid Mälarvägen i Skiftinge och emaljmålningen Fjärilen placerad i Skogsängsskolan.

MARS 

Smederna av Allan Ebeling

Allan Ebeling
Smederna, gjutjärn, 1959
Nybrogatan

Till Eskilstuna stads 300-års jubileum 1959 fick Allan Ebeling uppdaget att tillverka en skulptur föreställande smeder. Motivet är en symbol för smedstaden Eskilstuna och dess smidestradition. Verket är tillverkat i gjutjärn och på sockeln står texten, ”Till järnets män vid Eskilstuna stads 300 års jubileum”

Ebeling var en konstnär som gärna arbetade omväxlande med olika material som lera, plåt, järn, trä och sten. Allan Ebeling hade svenska föräldrar men föddes i Long Island i USA. Han arbetade som reklamtecknare, utbildade sig vid Althins målarskola och reste runt i världen. Han var formgivare i keramik vid Uppsala-Ekeby och Bo Fajans. Ebeling pendlade fritt mellan måleri och skulptur. Han flyttade till Torshälla 1930, för att bli en fri konstnär. Läs mer om Ebeling och hans verk Tors Bockar i Torshälla under juni månad i Konstkalendern 2015.

Smederna stod tidigare på norra delen av Fristadstorget. När torget byggdes om 2014 flyttades verket till Nybrogatan.

 

FEBRUARI


Sländan av Knut-Erik Lindberg

Knut-Erik Lindberg
Sländan, järnplåt, 1976
Skiftingehus skola, Karl Hovbergsgatan 43-45

Knut-Erik Lindberg hade under sitt liv en produktiv och inspirerande konstnärskarriär. Redan  som 16 åring blev Lindberg antagen som elev vid Konstakademien. Under sin studietid kom han att träffa Wiveca Claeson som senare skulle bli hans hustru. När han väl lämnat akademien flyttade de tillsammans till Mälhammar, en nedlagd skola i Kvicksund, området mellan Eskilstuna och Västerås. Här bodde dom och hade sina ateljéer, dessutom var det nära till naturen som blev en stor inspirationskälla. I Kvicksundstrakten kom också andra konstnärer att bofästa sig, som brodern Uno Lindberg och hans hustru Marianne. I närheten fanns också konstnärsparet Gösta Haglund och Ulla Ruuth. Tillsammans blev de ”Kvicksundsgänget”.

Linberg tillhörde även den konstnärsgrupp som konstkritikerna kom att kalla för 1947 års män. En grupp med elva konstnärer där bland annat, Lennart Rodhe, Olle Bonniér, Randi Fisher och Uno Vallman fanns med. Tillsammans ställde de ut i april 1947 på Galleri Färg och Form i Stockholm. Detta har inom konsthistorien omtalats som den enskilt viktigaste faktorn för den konkreta konstens genombrott i Sverige.

Som konstnär kan Knut-Erik Lindberg ses främst som skulptör. Han arbetade med gips, terrakotta, keramik, marmor och kalksten. Ofta var uttrycket förenklade, realistiska former, delvis abstrakta och surrealistiska. Sammanlagt står Linberg för hela 16 offentliga konstverk i Eskilstuna. Där bland annat, den mobila skulpturen i brons ”Myrorna” som 1964 placerades på Eskilstuna Stadsbiblioteks innegård. (För mer information se Konstkalendern från augusti 2014).

På skolgården utanför Skiftingehus skola står en hög, rustik och ståtlig skulptur med namnet Sländan. Den är tillverkad i järnplåt som ger den dess karakteristiska färg. Uppdraget till Sländan kom under början av 1970-talet och ledde till att Lindberg förnyade sitt materiella uttryck. Först gjordes skisser och modeller i kartong för att sedan låta en verkstad översätta modellen i oljebränd järnplåt. Det är lätt att finna hans stora influenser från naturen i konstverket. Här finns det precis som i många andra av hans konstverk en smittsam lycka över naturens mångfald och rikedom. 

JANUARI

Arbetets ära och glädje av Ivar Johnsson

Konstkalendern

Ivar Johnsson
Arbetets ära och glädje, marmor och granit, uppsatt 1942
Fristadstorget

Mitt under andra världskriget stod Ivar Johnssons verk Arbetets ära och glädje klart framför stadshuset på Frisdagstorget. Verket kom till genom en tävling mellan fyra tillfrågade konstnärer där Ivar Johnsson vann.

Eskilstunas ledning hade imponerats av Ivar Johnssons konstverk från 1934, Kvinna vid havet, som finns i Göteborg. Det föreställer ett monument över de sjömän som dött i första världskriget. Arbetets ära och glädje består av en liknande huvudfigur, men istället för enkvinna med knäppta händer, lyfter kvinnan ett barn. I Eskilstuna står hon på en pelare mitt i ett runt kar och är huggen i granit. Under kriget var det omöjligt att tillverka verket i brons som Ivar Johnsson tänkt från början. Detta på grund av att metaller beslagtogs av staten till krigsindustrin.

Karet är hugget i svensk marmor (Ekebergsmarmor), med tretton bilder i relief runtomkring. Dessa reliefer föreställer olika scenarion och yrken som bland annat, smeder, tvätterskor, cykelfamiljen, dödsbädden, fotbollspelare och soldater.

Ivar Johnsson föddes 1885 i Skåne och är en av de stora skulptörerna i Sverige. Han undervisade vid Konsthögskolan i Stockholm och samarbetade med flera kända arkitekter och finns representerad med många verk runt om i Sverige. Johnsson var utbildad vid Konstindustriella skolan i Lund samt på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Efter det levde han och studerad i Frankrike och Italien. 

Vad vet du om konsten omkring dig? I Konstkalendern presenteras ett urval av offentliga konstverk i Eskilstuna med ett verk per månad.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Offentlig konst

Eskilstuna konstmuseum ansvarar för den offentliga konsten i Eskilstuna och Torshälla.