MENY
Eskilstuna kommun

Tidigare utställningar på Eskilstuna konstmuseum

Program och vernissagekort från Eskilstuna konstmuseum.

Program och vernissagekort från Eskilstuna konstmuseum.

Utställningar 2017

Möten
Målning av Reza Hazare

Målning av Reza Hazare

I utställningen medverkar sju konstnärer från när och fjärran som nu bor i Sörmland:

Dali Akil
Reza Hazare
Hanna Nyström
Sermon Shabi
Rami Shammo
Dennis Teunissen
Shantal Zakko

Utställningen arrangeras av Eskilstuna konstförening och har producerats i sambarbete med Ola Öhlin, projektledare för "Konsten att delta". Projektet syftar till att underlätta för utlandsfödda konstnärer (nyanlända och de som varit en längre tid i landet) att komma in i och bli en del av det svenska kulturlivet.

Utställningen invigdes av Ola Öhlin, konstnär och projektledare för "Konsten att delta" och pågår till och med 20 augusti 2017.

Carl Johan De Geer – Ledtrådar
Textilmönster "Djungel": Carl Johan De Geer. Porträttbild av konstnären: Marianne Lindberg De Geer

Carl Johan De Geer har under hela sitt yrkesliv hållit sig nära samtiden och med humor och skärpa gjort konst av den. I utställningen ”Ledtrådar” visades foto, film, måleri, litteratur, textil, grafik och scenografi från ett femtio år långt konstnärskap.

Utställningen producerades av Färgfabriken 2014. Här visades en bearbetning curerad av Agneta Linton, intendent på Eskilstuna konstmuseum.

Läs- och filmrum

CJDG läs och filmrum

I anslutning till utställningen erbjöds våra besökare en möjlighet att se ännu mer av och om Carl Johan De Geer. Här gick CJDG-filmer på repeat och hans böcker fanns att läsa. Här fanns också oavslutade och opublicerade texter som konstnären sammanställde speciellt för utställningen på Eskilstuna konstmuseum.

Läs- och filmrummet var ett tillägg till utställningen, skapat av Pontus Lindvall, assisterande intendent på Eskilstuna konstmuseum.

"Ledtrådar" på Eskilstuna konstmuseum invigdes 13 maj av Fia Palmgren, curator vid Färgfabriken 2014.

Vinicius dos Santos

Eskilstuna konstförening delar varje år ut ett stipendium till en förtjänstfull konstnär med anknytning till Eskilstuna. Första gången stipendiet delades ut, 1961, var det till den välkände konstnären Uno Lindberg från Eskilstuna. Föreningen har därefter delat ut 52 stipendier till lovvärda konstnärer. 2017 års stipendiat var Vinícius dos Santos som visade utställningen “Walking into the darkest forest without a stick”.

“Jag har en stark dragning till performancekonst och ur det valt att använda akvarell som uttryckssätt. Jag använder mig själv som subjekt/objekt och illustrerar en 2D-variant av en performance utan början eller slut.” Vinicius dos Santos.

Utställningen visades 4 februari – 23 april 2017.

Arrangör var Eskilstuna konstförening. 

Carolina Falkholt

Carolina Falkholt är en av Sveriges internationellt mest erkända graffitikonstnärer. Men Falkholts konstnärskap har alltid rymt en mängd olika uttryck både inom bildkonst och inom musik. Hennes skapande är i ständig rörelse, både form- och innehållsmässigt men hennes fokus är detsamma - att blotta patriarkala strukturella orättvisor, normer och beteenden.

”ORD LJUD KÖN” är titeln på Carolina Falkholts utställning på Eskilstuna konstmuseum. Hon bygger upp sina verk med yttersta precision och hantverksskicklighet. Långsamt och rytmiskt formar hon sina verk. Kraften i de hundratusentals upprepade formerna slår till med häpnad på samma sätt som färgen och stoltheten i hennes graffitimålning förför.Carolina Falkholt ber oss att lyssna.

Lyssna på ord som sägs, skriks fram eller formuleras i tystnad. Hon ber oss att reagera. Reagera för att vi reagerar, men hon ber oss också att vara varsamma. Varsamma om orden och varsamma om varandra.

I samband med vernissagen på Eskilstuna konstmuseum tilldelades Carolina Falkholt Carl-Axel Valéns kulturstipendium 2016.

Recension av ORD LJUD KÖN

Färgövning som motståndsstrategi – Recension av Maryam Fanni, för Kulturnytt, Sveriges Radio.länk till annan webbplats

Utställningstext

Utställningstexten nedan, till ORD LJUD KÖN på Eskilstuna konstmuseum, är skriven av Katarina Wadstein Macleod, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola.

Gränsens möjligheter

”Din jävla fitta”. ”Din jävla hora”. Orden kränker, kväver och drabbar halva mänskligheten och fler därtill. När Falkholt citerar dessa fraser med sin pensel, i verk och utställningar, så konfronterar hon det utbredda människoförakt och kvinnoförtryck som speglas genom fyra bokstäver. Ord finns alltid med i Carolina Falkholts konst - även när de inte syns. Flera av hennes stora väggmålningar tar sin början i begrepp som hon sedan målar över. Uttrycken kuvas och konstnären tar makten genom ett förföriskt bildspråk i starka färger: rosa, blått, lila, gult, svart, vitt.

Falkholts konstnärskap började med graffiti, ett uttryck som konstnären själv beskriver som stadens kalligrafi och det målade ordets uttryck. När graffiti utförs utan tillstånd på väggar av olika slag måste det gå snabbt och det sker oftast i någon slags offentlighet. Budskapen förs ut med starka färger på platser där de kan ses av alla, de tränger sig in på samhällets politiska arenor och tvingar oss att höra, även om vi inte alltid vill lyssna. Falkholt målar fortfarande ofta på väggar; inomhus i museer, konsthallar, skolor eller på fasader dit hon är inbjuden och ombedd att uttrycka sig, men likafullt i offentlighetens ljus. Och det går inte fort. Det är ett långsamt och mödosamt arbete bakom hennes precisa och noggranna bilder, gjorda i lager på lager med tusentals detaljer. De händer som först möter besökaren på Eskilstuna konstmuseum består av 227 000 cirklar som det tog 240 timmar att göra. 30 dagars heltidsarbete.

Ett verk börjar ofta med något Falkholt själv har hört som påverkat henne, kanske i den musik hon lyssnar på eller själv skapar. Musiken och dess ordpoesi kan ses som ett förarbete, eller en skiss om man vill. Ett utrymme där tanken får slingra sig fram och vara fri. När Falkholt med sin konst kräver frihet så tar det plats. Hennes målningar kan täcka en hel vägg, en mur, eller en fasad på ett flervåningshus. Men den tar plats på ett annat sätt också, den kräver rätten till det fria ordet och den rätten går framförallt genom kroppen. I hennes många verk finns alltid en kroppsdel. Ögon som stint blickar tillbaka eller drömmer sig bort. Händer som tecknar och med ett eget språk ger röst till de som inte har ett tal. Och öron. Med öronen tar vi till oss, lyssnar, eller slår dövörat till. Det är en märklig kroppsdel som upphäver gränsen mellan ute och inne.

Falkholt förhandlar om gränser på ett bokstavligt sätt genom att måla på väggar av olika slag som skiljer ute från inne. Ditt från mitt. Metaforiskt utmanar Falkholt var gränsen går. Ett av människans märkligaste tabun är kvinnokroppen som accepteras så länge den är retuscherad och manipulerad till en påhittad perfektion, ja till och med när den kränks genom nedsättande ord i musik, på skolgården, bakom ryggen eller på nätet. Kvinnokroppen är central för konst av olika slag, traditionell bildkonst såväl som hip hop. Men framförallt är den central för en kvinnoförnedrande kultur och värld. När samma kropp hyllas genom Falkholts starka färger i ett bildspråk som ger uttryck för glädje, stolthet och frihet drabbas den av förbud och förstörelse. Men gränser är inte bara skiljelinjer, det är mellanrum. En paus där det finns tid och plats för att fundera och omvärdera. Falkholt visar samhällets dubbelmoral, hon kräver friheten att yttra sig, att säga det som förtigs. Men hon ber också alla och envar att ta sig tid och fundera innan vi kastar vår dom, innan vi går på i upptrampade spår. Se musiken, känn konsten, hör kroppen.

Katarina Wadstein Macleod
Docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola.

Utställningen visades 4 februari – 23 april 2017.

Konstinköp 2016
I förgrunden "Resignated Artist", Joakim Ojanen. I bakgrunden "Rituals of Transition" av Vinícius dos Santos, "Lånta fjädrar I" "Lånta fjädrar II" av Thomas Wahlström, "Sakerna, svängrummet III" ""Sakerna, svängrummet I av Cilla Ramnek, "Rutor" av Gunnar Larsson

I förgrunden "Resignated Artist", Joakim Ojanen. I bakgrunden "Rituals of Transition" av Vinícius dos Santos, "Lånta fjädrar I" "Lånta fjädrar II" av Thomas Wahlström, "Sakerna, svängrummet III" ""Sakerna, svängrummet I av Cilla Ramnek, "Rutor" av Gunnar Larsson

Är du nyfiken på vad som köptes in under förra året till kommunens depositionskonstsamling?

Varje år köper kommunen in konst som placeras i offentliga kommunala lokaler, på skolor, äldreboenden, tjänsterum med flera, för att försköna våra gemensamma offentliga lokaler samt för att stärka och förhöja kvaliteten på kommunanställdas arbetsmiljöer.

Eskilstuna konstmuseum ansvarar för denna samling som kallas depositionskonstsamlingen, just för att den avser in- och utlån inom kommunen.

Vi ansvarar även för inköp samt förvaring och bevaring.

Utställningen visar vilka inköp som gjordes under 2016 till denna samling och pågår till och med 5 mars 2017.

Är du kommunalanställd och vill låna verk ur depositionskonstsamlingen till din arbetsplats?

Kontakta Carolina Tell, handläggare med ansvar för kommunens depositionskonst.

Telefon: 016 710 71 65

E-post: carolina.tell@eskilstuna.se

Utställningar 2016

Den romantiska postmodernismen

6 februari - 8 maj 2016

Rum 3

Under 60-talet började konsten röra sig bortom modernismens gränser och i efterhand kom denna nya konst att benämnas som postmodernism. Idag används ordet samtidskonst oftare än postmodernism, men båda begreppen betecknar ett överskridande av modernismens konstsyn som baserades på tydlighet, sanning och enkelhet.

Postmodernismen påstår istället att det inte finns några sanningar i konsten och framhäver det lekfulla, ironiska, distanserade och konstruerade i en tillåtande mix av genrer, material och stilar.

Utställningen Den romantiska postmodernismen lägger tyngdpunkten på romantiska stämningar i den nordiska postmodernismen under 1900-talets sista decennier och visar verk av bl.a. Ann-Marie Didoff, Max Book, Cecilia Edefalk, Ola Billgren och Marianne Lindberg De Geer.

21 konstnärer från 5 nordiska länder fanns representerade i utställningen när den visades på Eskilstuna konstmuseum.

Utställningen är producerad av Göteborgs konstmuseum och bygger på Kristoffer Arvidssons avhandling med samma namn. 

Invigningstalare var Per Dahlström, intendent vid Göteborgs konstmuseum.

Johan Strandahl

6 februari - 8 maj 2016

Rum 1

Johan Strandahl undersöker några av vårt samhälles mest brännande frågeställningar: Hur kan föremål vara så billiga, hur värderar vi arbetet och vad är originalitet?

I utställningen visades ett av Strandahls mest uppmärksammade verk, "Kök", där begreppet DIY (Do It Yourself) har tagits till en helt egen nivå.

Verket är en handgjord kopia av ett Ikea-kök där samtliga delar är tillverkade av honom själv. Allt från ugn, kylskåp, kakel, skruvar och gångjärn.

I verket Juveleraren finner vi Ikeas kontrast, den ensamma hantverkaren. Arbetsbänken är nästan plågsamt skör och där i centrum, det ädlaste av allt: guldet.

Invigningstalare var Sofia Björkman, smyckeskonstnär och grundare till Galleri Platina

Konstinköp 2015

–Eskilstuna kommuns nyinköpta lånekonst


6 februari - 6 mars 2016

Projektrummet

Varje år köper kommunen in konst som placeras i offentliga kommunala lokaler, på skolor, äldreboenden, tjänstrum m.fl. Det är en tjänst som kommunen gör för att försköna våra gemensamma offentliga lokaler samt för att stärka och förhöja kvaliteten på kommunanställdas arbetsmiljöer.

Eskilstuna konstmuseum ansvarar för kommunens samling, som går under namnet depositionskonstsamlingen, just för att den avser in- och utlån inom kommunen. Konstmuseet ansvarar även för inköp, placering i offentliga lokaler samt förvaring och bevaring.

I denna utställning visades vilka inköp som gjordes till samlingen under 2015.

Arbetar du inom Eskilstuna kommun och är intresserad av att låna konst? Kontakta Carolina Tell via mail: carolina.tell@eskilstuna.se alt. telefon: 070 167 29 77.

Konstföreningens stipendiat 2016 - Thomas Wahlström

6 februari - 8 maj 2016

Rum 2

Don't Follow Me – I'm Lost Too 

Eskilstuna Konstförening delar varje år ut ett stipendium till en förtjänstfull konstnär med anknytning till Eskilstuna. Första gången stipendiet delades ut, 1961, var det till den välkände konstnären Uno Lindberg från Eskilstuna.

Föreningen har därefter delat ut 51 stipendier till lovvärda konstnärer, bland dessa kan nämnas: Magnus Fliesberg, Allan Ebeling, Åsa Brandt, Jörgen Palle Jensen, Kelvin Sommer, Niklas Mulari,  Knutte Wester och Åsa Davidsson.

2016 års stipendiat var Thomas Wahlström. 

Thomas Wahlström, född 1964, arbetar i olika tekniker, främst olja, tusch, grafik, foto och med det skrivna ordet. Han debuterade 1993 såväl som konstnär som poet och har gjort en stor mängd utställningar i Sverige, Europa och USA. 

Invigningstalare var Michael Perlitz, skådespelare, 

Alexander Tallén

21 maj - 28 augusti 2016

Rum 2

Introspection

Alexander Tallén skapar figuriner, detaljrika keramiska skulpturer i små format. De som visades i den bubbelgumsrosa utställningen på Eskilstuna konstmuseum föreställer konstnären själv. 

Alexander Tallén utgår från figurinens glansdagar under 1700-talet och utforskar traditionen i en uppdaterad version.

Utställningens namn "Introspection", handlar om att iaktta sina egna erfarenheter och sådant som pågår i det egna medvetandet. Alexander Tallén har varit självkritisk och rannsakat sig själv, för att sedan skruva till och ifrågasätta allmängiltiga tillstånd.

”När jag gör ett självporträtt så skapar jag också en självbiografi och en fiktiv person på samma gång. I den personen kan man se sig själv genom valfri spegel.”

För Alexander Tallén handlar figurinerna om att se något annat än det omedelbart uppenbara. Många små detaljer leder betraktaren in på olika spår och lämnas fri att associera till egna erfarenheter, tankar och känslor.

Scenarierna som utspelas i figurinerna kan vridas och vändas på och skapar bilder som vid första anblicken kan verka obegripliga och banala, men om man som betraktare tittar närmare är det en värld som öppnar sig - en resa, en bildlig berättelse om längtan, verklighetsflykt och identitet. 

Invigningstalare var Katarina Sjögren, prefekt på Konstfack, curator och före detta gallerist.  

Konstföreningens jubileumsutställning

21 maj - 28 augusti 2016
Rum 3

Eskilstuna konstförening 90 år – En jubileumsutställning med spipendiater 2007–2016

Camilla Carlsson
Åsa Davidsson
Magnus Fliesberg
Sackarias Luhanko
Niklas Mulari
Carina Marklund
Ingela Svensson
Knutte Wester
Thomas Wahlström

Föreningens stadgar säger att styrelsen varje år kan utse en förtjänstfull konstnär, i första hand med anknytning till Eskilstuna, till föreningens stipendiat. När föreningen fyllde 80 år, arrangerades en stor samlingsutställning med alla stipendiater åren 1960-2006. I denna utställning visades samtliga stipendiater mellan 2007-2016 åter sin konst.

Ung salong 2016
Verk från utställningen Ung salong 2016. Serie Coffee av Mikael Hyvönen. Teckning utan titel av Shantal Zakko.

"Coffee" av Mikael Hyvönen. Teckning utan titel av Shantal Zakko.

19 november 2016 – 8 januari 2017
Rum 2

För första gången anordnades Ung salong på Eskilstuna konstmuseum – en jurybedömd konstutställning som gav möjlighet för högstadie- och gymnasieelever med anknytning till Eskilstuna att ställa ut på konstmuseet!

Under sommaren 2016 hade ungdomar i gymnasiet och högstadiet, som bor eller går i skolan i Eskilstuna, möjligheten att skicka in ansökningar till konstmuseet.

Ambitionen med utställningen var att ge en bild av dagens unga konstnärer och de ämnen, frågeställningar, motiv och tekniker de intresserar sig för.

Val av teknik och tema var fritt och i utställningen visades foto, teckning, måleri och skulptur.

Medverkande:

Johannes Eriksson, Ellenor Hansson, Johanna Hansson, Moa Hernodh, Knut Samson Hultgren, Murtaza Hussaini, Mikael Hyvönen, Linnea Lager, Hannes Lindholm, Malin Nilsson, Sara Pallander, Hannah Renberg Svensson, Allis Retzman, Ali Shafaee, Marcus Tegerhult, Alva Wännerdahl, Linda Ylönen, Shantal Zakko.

Invigningstalare var Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande.

Från Kengu till Murmeldjur

4 juni 2016 – 23 april 2017

Rum 1

"Från Kengu till Murmeldjur" var en jubileumsutställning som visade ett utsnitt av hur samlingen utökats och berikats under de senaste tio åren genom museets egna inköp, samt genom donationer. Verk som våra besökare antingen inte sett på en lång tid eller inte sett alls lyftes fram.

Med denna utställning ville vi belysa konstmuseets samling – men också själva konstsamlandet.Genom att titta på vilka och hur verk köpts in och vilka donationer och gåvor som museet har valt att acceptera och ta emot går det att avläsa vad som i olika tider ansetts vara intressant och viktigt. Och samlingen eller samlandet blir en spegling av dessa tider. Under en period i museets historia köptes till exempel många verk in via kvalitetsauktioner.

Idag köper Eskilstuna konstmuseum framför allt in samtida verk av konstnärer som museet har en egen relation till.

Murmeldjuret, som omnämns i utställningens namn, är ett sådant exempel. Det var ett helt nygjort verk som ingick i Frida Fjellmans stora utställning på Eskilstuna konstmuseum, "I huvudet på Frida Fjellman" under våren 2015.  Verket förvärvades till museet direkt ifrån utställningen. 

Utställningen invigdes i samband med museets 10 årsjubileum (10 år på plats i Munktellstaden) 4 juni 2016. 

Gunilla Klingberg

17 september 2016 – 15 januari 2017 

Rum 3

Gunilla Klingberg är internationellt välkänd för sina monumentala och platsspecifika mönsterinstallationer - skapade med utgångspunkt i det urbana vardagsbruset av symboler och kommersiella märken som länkar oss samman. Hon intresserar sig för det pseudovetenskapliga, det som vi inte säkert kan fastställa, och i sina konstnärliga gestaltningar utforskar hon alternativa och omätbara strukturer. I utställningen visades bland annat den väldiga installationen "Parallelareal Variable", vilken visualiserar ett osynligt rutnät av energilinjer som bildas över vår jord – så kallade currylinjer. För att luckra upp rummets väggar och förstärka förnimmelsen av energilinjernas fortsättning projicerades animerade skuggor, skapade av konstnär Peter Geschwind.

För första gången i Sverige visades ”Sun Prints”, en bildserie cyanotyper eller solavtryck. I skyltfönster hos lokala spåkvinnor, spåmän och shamaner i Gwangju i Sydkorea skapades avtryck - en skuggbild - av fönstrens tecken och utsmyckningar. Där står olika erbjudanden om konsultationer av olika slag, som vilket datum som är mest lyckosamt för ett bröllop eller vilket namn som passar ett nyfött barn. Gunilla Klingberg intresserar sig här av möjligheten att sia om framtiden med en koppling till den kosmiska energi som förbinder astrologiska mönster med mer vardagliga aktiviteter och livsenergi.

Invigningstalare var Theodor Ringborg, curator vid Bonniers konsthall och doktorand på Goldsmiths University i London.

Konsthantverk i Sverige, del 2: Eskilstuna

17 september - 6 november 2016 - Rum 2

Konsten som bevaras i museets samlingar är en fantastisk resurs. Den ger perspektiv på vår historia och är en inspirerande källa till kunskap – den vill vi synliggöra.

Eskilstuna konstmuseum bjöd därför in Christina Zetterlund, professor i konsthantverkshistoria vid Konstfack, att arbeta med konsthantverket i Eskilstuna konstmuseums samlingar.

Utgångspunkten till utställningen finns i antologin "Konsthantverk i Sverige, del 1", som föreslår konsthantverket som utkikspunkt eller plattform för samhällsundersökningar. Konstmuseets och stadsmuseets samlingar fick sin definitiva form när Eskilstuna museer delades upp år 2005. I uppdelningsprocessen förtydligades vad som var konst och därmed tillhörde konstmuseet och vad som var kulturhistoria och tillhörde stadsmuseet. Här prövades "konsten" i konsthantverket. Ett resultat av uppdelningen är till exempel att det idag finns få konsthantverkföremål som har en bruksaspekt i konstmuseets samlingar.

I utställningen visades föremål från både Eskilstuna konstmuseums och Eskilstuna stadsmuseums samlingar. Verken visades i en "handgjord föreställande utställningsarkitektur", skapad av konsthantverkare Pontus Lindvall. Pontus Lindvall arbetar med skärningspunkter och utmanar seendet. Tankar och föreställningar dyker upp automatiskt när vi ser olika saker eller föremål. I utställningen uppmanades besökarna att tänka ett steg längre – vad är det egentligen vi ser? 

Invigningstalare var Christina Zetterlund, professor i konsthantverkshistoria vid Konstfack.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Eskilstuna konstmuseum
Öppettider

Måndag stängt
Tisdag–fredag 11.00–16.00
Lördag–söndag 12.00–16.00

Kontakt

016-710 13 69
Skicka e-post
016-14 83 79