MENY
Eskilstuna kommun

Lundborg, Einar

Dramatik vid Nordpolen sätter spår i Stadsarkivet
av Tomas Carlberg


När flygets 100-års jubileum firades runtom i världen år 2003 uppmärksammades även ett 75-års jubileum - minnet av en italiensk polarexpedition. Där hade en modig löjtnant hjälterollen i ett mycket dramatiskt, men idag bortglömt, stycke flyghistoria.

Det handlar om propagandafärden till Nordpolen med luftskeppet ”Italia”, som höll på att sluta i total katastrof men till slut fick en lyckligare utgång efter svenskt ingripande. Fotografier från räddningsaktionen finns samlade på stadsarkivet i Kapten Einar Lundborgs arkiv.

Polarexpeditionen ledd av generalen Umberto Nobile utgick från Milano på försommaren år 1928. Den 16 man starka besättningen passerade Stockholm i början av maj, kom fram till sin bas på Spetsbergen, och nådde därifrån också Nordpolen. Så långt hade allt gått enligt planerna. Men nordost om Svalbards nordostligaste ö, på väg tillbaka till basen, kraschlandade ”Italia” den 25 maj efter att ha råkat in i ett stormigt oväder. Kommandohytten krossades och nio besättningsmän kastades ut på isen. Övriga försvann med luftskeppet när det drog iväg med vindarna.

Generalen Umberto Nobile hade brutit både ben och arm, men överlevde liksom den medföljande hunden. Han fick whisky och ostsmörgås av den svenska räddningsexpeditionen.

I två veckor var de nödställda utan kontakt med yttervärlden. Tre av dem gav sig iväg till fots för att försöka nå hjälp. Ett stort pådrag, omfattande 1500 man, drogs samtidigt igång i flera länder. En radiokontakt etablerades så småningom, men det var svårt att lokalisera de överlevande och det dröjde ytterligare nära två veckor innan man gjorde det. Ett antal räddningsexpeditioner var ute och sökte i kylan. Från norsk sida deltog bland andra den världsberömde polarforskaren Roald Amundsen i sökandet. Amundsen försvann emellertid spårlöst i de till synes oändliga vidderna, och han påträffades aldrig igen. Från Sverige skickades flera flygbåtar och även en enmotorig Fokker C.V-E, det flygplan som i händerna på löjtnant Einar Lundborg skulle komma att bli räddningen för general Nobile.

Svårt med både start och landning

Den 21 juni siktades italienarna för första gången från luften, och fick då av svenska flygmaskiner förnödenheter från luften tillsammans med instruktioner om att förbereda och markera en landningsplats på isen. På morgonen den 23 juni flög Lundborg tillsammans med en mekaniker till undsättning. Befälhavaren på ”Italia” hade brutit ena benet och ena armen, men ville ändå vara den siste att bli upplockad. Lundborg vidtog försiktighetsmåttet att låta motorn vara igång, och han lyckades också övertala generalen om att följa med. Det var ändå svårt att starta på det provisoriska flygfältet. Med nöd och näppe lyckades de lyfta, bara 15-20 meter före startbanans slut. Inte långt därefter var generalen i säkerhet hos svenskarna som väntade med ostsmörgås, biff, stekt potatis, whisky och cigaretter invid en öppen eld.

Det bästa av allt var kanske att Nobiles lilla hund Tatjana också klarat prövningen oskadd!

Men när Lundborg ensam gav sig iväg för att evakuera flera av de återstående började motorn hosta. Vid den nödlandning som följde slog planet runt och blev liggande med Lundborg hängande upp och ned. På grund av dimma, storm och oväder de följande veckorna tvingades den svenske hjälten vänta på hjälp – men han överlevde.

Lundborgs plan välte vid andra räddningsförsöket. Han fick vänta på isen i ca två veckor innan hjälpen kom.

Hyllningar och befordran

Den 12 juli nådde en rysk isbrytare fram och kunde rädda de kvarvarande italienarna. Senare räddades också två av de tre som gett sig iväg på egen hand. Den siste av dem frös ihjäl, svenske Finn Malmgren som funnits med ombord på ”Italia” i egenskap av meteorolog.

Omvärlden följde dramat noga. Flygskolan vid Smygehuk skickade denna hälsning till Lundborg på Isflaket.

Einar Lundborg (1896-1931) blev officer år 1916 och deltog i krig i såväl Finland som Estland innan han utbildades till flygare. Efter återkomsten till Linköping i slutet av juli 1928 hyllades hjälten, nu befodrad till kapten, med telegram och lyckönskningar från många håll. Han omkom några år senare i en flygolycka i närheten av Linköping.

Flygvapenmuseum i Linköping visade under hösten 2003 en utställning om händelserna 75 år tidigare. Där ingick bland annat dokumentärfilmen ”Drama i Arktis – s o s Italia” med rörliga bilder från 1928, och vid SVT:s sändningar kring flygets 100-årsdag beskrevs också Einar Lundborgs livräddande insats på isen.

Lundborgs dagbok och fotografier från expeditionen förvaras på Krigsarkivet i Stockholm. Men en samling skioptikonbilder – föregångare till diabilder – finns alltså i stadsarkivet. Över 100 bilder visar hur det såg ut på isen där planet välte, männens glada miner efteråt, o s v. För den intresserade finns boken ”När Nobile räddades” av Einar Lundborg, på Hugo Gebers förlag 1928, att söka på bibliotek eller antikvariat.

Arkivfakta

Kapten Einar Lundborgs arkiv består av fem volymer skioptikonbilder förvarade i trälådor och paket, omkring 0,5 hyllmeter.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Eskilskällan

Ett rum i Stadsbiblioteket där personal från arkiv, bibliotek och museer bemannar vissa tider.

Öppettider

Måndagar 13.00-15.00.
Tisdagar-onsdagar 10.00-12.00.

Postadress

Box 17, 631 02 Eskilstuna