För dig som är god man eller förvaltare

En person som själv inte kan sköta sina angelägenheter kan få en god man. En person som är ”ur stånd att vårda sig och sin egendom” kan få en förvaltare. Personen måste ha en sjukdom, en psykisk störning, ett försvagat hälsotillstånd eller ett liknande förhållande.

En person som har god man eller förvaltare kallas för huvudman. Att vara god man eller förvaltare är ett lekmannauppdrag som innebär i grunden att frivilligt göra en hjälpinsats för en medmänniska och ta tillvara hens ekonomiska och juridiska rättigheter.

Ett godmanskap/förvaltarskap kan bestå av alla tre delar, två i kombination eller bara en del. Uppdraget är av ideell karaktär men gode mannen/ förvaltaren har rätt till arvode för sin insats. Ett godmanskap pågår så länge det behövs eller så länge huvudmannen vill och kan uttrycka sin vilja. En god man/förvaltare kan även när som helst begära att få bli utbytt från sitt uppdrag.

Det är tingsrätten som beslutar om godmanskap/förvaltarskap. Tingsrätten beslutar också vem som ska vara god man/förvaltare. När en god man/förvaltare ska bytas ut är det överförmyndaren som beslutar.

Kravet på lämplighet grundar sig i lagen där det står att personen som tar sig an uppdraget ska vara en ”rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person". Det genomförs kontroller hos Polisen, Kronofogden samt i enstaka fall hos socialtjänsten för att säkerställa att personen inte förekommer i något av dessa register. Det finns även krav på att personen ska vara myndig och ha en ordnad ekonomi för att kunna bidra med ett gott omdöme. Individens önskemål och behov av vem som bäst kan företräda hen ska också vägas in. Överförmyndarnämnden ställer även krav på att genomgå en webbutbildning.

Uppdraget som god man ska anpassas efter huvudmannen behov, vilket innebär att huvudmannen och gode mannen tillsammans beslutar om vad hjälpen ska omfatta. Kan huvudmannen inte uttrycka sin vilja ska den gode mannen agera utifrån huvudmannens bästa. Exempel på uppgifter som ingår i uppdraget som god man/förvaltare är:

  • Betala räkningar, tilldela huvudmannen pengar.
  • Ansöka om bidrag, fonder, hjälpinsatser.
  • Överklaga beslut, bevaka rättigheter, till exempel företräda vid arvskifte.
  • Sälja/köpa hus/lägenhet, säga upp hyresavtal, ansöka om nytt boende.
  • Besöka huvudman 1–2 ggr/månad.

En god man/förvaltare ska inte utföra praktiska åtgärder hos huvudmannen, det är dock inte förbjudet men det är utanför uppdraget. Exempel på uppgifter som inte ingår i uppdraget är:

  • Hämta ut mediciner
  • Städa, vattna blommor
  • Skjutsa, promenera, fika
  • Följa med till läkare eller liknande besök
  • Sköta hygien.

Stöd till gode män, förvaltare och förmyndare

Överförmyndarkontoret erbjuder stöd till ställföreträdare (gode män, förvaltare och förmyndare) i form av utbildningar, föreläsningar och fysiska träffar:

Aktuella utbildningar, föreläsningar och fysiska träffar

Skillnad mellan godmanskap och förvaltarskap

Ett godmanskap är en frivillig insats som huvudmannen måste samtycka till. Undantaget är om en huvudman enligt läkarintyg inte förstår vad ett godmanskap innebär.

Gode mannen är endast ett biträde åt huvudmannen, som har kvar sin rättshandlingsförmåga. Det betyder att gode mannen måste inhämta huvudmannens samtycke till alla större rättshandlingar utom de som rör den dagliga hushållningen. Saknar huvudmannen förmåga att kunna ge sitt samtycke är gode mannen behörig att själv företa rättshandlingar inom ramen för sitt förordnande och för huvudmannens bästa.

Förvaltarskap är en tvångsåtgärd och får bara anordnas när ett godmanskap inte är en tillräcklig hjälp. Det kan till exempel handla om att en huvudman inte håller sig till den ekonomiska plan som gjorts utan i stället ständigt tar ut alla pengar från bankkontot. Gode mannen kan då inte betala hyra och huvudmannen riskerar att bli bostadslös. En annan orsak kan vara att huvudmannen lätt blir lurad att ingå avtal och att ge bort pengar, vilket kan leda till stor skuldsättning.

En förvaltare har inom ramen för sitt förordnande ensam behörighet att företa rättshandlingar för huvudmannens räkning utan inhämtande av dennes samtycke.

Tre huvudkategorier som uppdraget bygger på

Betala räkningar, placera pengar i fonder och ge fickpengar.

Förvalta egendom betyder att sköta huvudmannens ekonomi, ta hand om pension och bidrag, betala räkningar, lämna fickpengar, förvalta kapital, värdehandlingar, fastigheter med mera och att se till att huvudmannens egendom är tillfredsställande försäkrad.

Uppgiften innebär, om inte förordnandet anger annat, förvaltning av all egendom tillhörande huvudmannen.

Enligt föräldrabalken ska huvudmannens medel ”I skälig omfattning användas för huvudmannens uppehälle, utbildning och nytta i övrigt”.

De medel som inte används för sådana ändamål ska ”Placeras så att tillräcklig trygghet finns för deras bestånd och så att de ger skälig avkastning”.

Huvudmannen ska alltså få det hen behöver och har råd till. Resterande medel (pengar) ska placeras tryggt. Med skälig avkastning avses i första hand normal bankränta.

Avyttring av tillgångar
Huvudmannen ska behålla den egendom som hen behöver. Om huvudmannen inte själv kan ta ställning bör ställföreträdaren ställa sig frågan: ”Är det till fördel att behålla (stiger det i värde, finns det affektionsvärde)? Om inte bör det avyttras.

Om uppdraget omfattar att förvalta egendom finns redovisningsskyldighet till överförmyndaren vad avser den ekonomiska förvaltningen.

Se till att personen har en meningsfull fritid, att boendet är bra och se till att beviljad hjälp från samhället fungerar.

Sörja för persons innehåll kan inte generellt bestämmas utan avgörs i det enskilda fallet. Sörja för person innebär inte att ställföreträdaren själv ska sköta om och vårda huvudmannen. Ställföreträdarens roll är att:

  • Vara en länk mellan huvudmannen och/eller de aktörer som finns i och utanför den sociala omgivningen samt i och utanför huvudmannens boende- och vårdmiljö.
  • Göra regelbundna besök hos huvudmannen och ha kontakt med exempelvis vårdpersonal och hemtjänst. Se till att huvudmannen har en bra boendemiljö, får god vård och omsorg samt så hög livskvalitet som möjligt.
  • Ta initiativ till att huvudmannen får till exempel en kontaktperson eller att besöksverksamheten ordnas genom någon frivillig organisation, exempelvis Röda Korset.
  • I övrigt uppmärksamma huvudmannens behov av sociala kontakter, fritidsverksamhet, daglig sysselsättning, rekreation med mera och ta de initiativ som är lämpliga.

Söka bidrag, skriva avtal, sälja hus och företräda vid arvskifte.

Uppgiften består i tillämpligt fall av två delar:

1. Att i någon speciell rättshandling ta tillvara huvudmannens intressen.

Exempel på olika rättshandlingar:

  • Bevaka rätt i dödsbo.
  • Företräda den enskilde vid uppsägning, försäljning och avyttring av bostad.
  • Bevaka rätt igenom förhandlingar, avbetalningsavtal och likande med fordringsägare.
  • Ansöka om skuldsanering.
  • Bevaka rätt i ärende hos hyresnämnden.

2. Att bevaka rätt i generell bemärkelse på områden där huvudmannens intressen behöver bevakas, till exempel:

  • Ansöka om stöd och service enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Det kan handla om kontaktperson, ledsagarservice med mera.
  • Ansöka om bostadsbidrag och anmäla årliga hyresändringar för att få rätt till bostadsbidrag.
  • Överklaga beslut.

Ingen anmodan kommer att skickas ut brevledes framöver 

Anmodan om årsredovisning för kalenderåret 2024 sker via vår hemsida och e-tjänsten Provisum. Du behöver därför lägga in dina kontaktuppgifter i Provisum och välja hur du vill bli kontaktad när du får ett nytt meddelande eller ny handling att läsa. Logga in i Provisum och kontrollera att rätt uppgifter finns registrerade. Vår ambition är en snabbare och säkrare kommunikation med dig som ställföreträdare.

Enligt bestämmelserna i 14 kap. 15 § föräldrabalken ska gode män, förvaltare och förmyndare, som är redovisningsskyldiga, före den 1 mars varje år lämna in årsräkning till överförmyndarnämnden för förvaltningen under föregående år.

Dags att skicka in årsräkning för år 2024 – god man/förvaltare

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs önskar dig god fortsättning på 2025! Vi vill också tacka dig för dina insatser som ställföreträdare under 2024. Du gör skillnad!

Nu är det dags att redovisa det/de uppdrag som du har haft under kalenderåret 2024. Dina uppdrag kan du se i e-tjänsten Provisum Ställföreträdare.

När och hur?

Du skickar in din årsräkning/redogörelse till Överförmyndarnämnden senast den 28 februari 2025 enligt bestämmelser i 14 kap. 15 § föräldrabalken (FB). I första hand lämnar du in din årsräkning via vår e-tjänst Provisum Ställföreträdare.

För att använda dig av e-tjänsten behöver du ha tillgång till internet och bank-ID.

Om du inte har möjlighet till digital inlämning kan du skriva ut årsräknings- och redogörelseblankett på sidan E-tjänster och blanketter.

Det är viktigt att redovisningen fylls i och undertecknas med bläckpenna, inte blyerts. Kom ihåg att om ni är två ställföreträdare ska båda skriva under årsräkningen.

Fördjupad granskning

Varje år väljer Överförmyndaren slumpvis ut ett antal ställföreträdare för djupgranskning av redovisningshandlingarna och kommer att kontakta anhöriga, huvudmän eller boende. Inget meddelande går ut till ställföreträdare gällande djupgranskning i år, men ytterligare handlingar kan begäras i dessa ärenden.

Anstånd

Det är viktigt att du lämnar din årsräkning i tid, senast den 28 februari 2025. Anstånd kan ges om du på grund av allvarlig sjukdom eller annan situation är förhindrad att inlämna årsräkning i tid. Anstånd begärs muntligen eller skriftligen hos Överförmyndarnämnden och ska göras innan den 28 februari 2025.

Förenklad årsräkning

Särskilda skäl kan finnas att befria från skyldigheten att lämna redovisning eller att besluta om redovisning i förenklad form enligt 14 kap 19 § föräldrabalken. Ansökan om det lämnas till Överförmyndarnämnden och kan göras när som helst under året. Förenklad redovisning kan endast lämnas in när beslut om detta har fattats.

Checklista

Utgå från vår checklista för underlag och bilagor som finns bifogad. Genom att följa checklistan säkerställer du att din årsräkning lämnas in komplett. Många inlämnade årsräkningar/sluträkningar är tyvärr bristfälliga, vilket leder till förlängd granskningstid.

Stödfunktion

För stöd är du välkommen att höra av dig till oss under telefontid eller skicka e-post. Våra kontaktuppgifter. Där hittar du även annan information som kan vara till hjälp.

För medlemmar i gode män- och förvaltarföreningen finns stöd genom att kontakta föreningar i Eskilstuna och Strängnäs:

Checklista för årsredovisning år 2024

Du behöver bifoga underlag som styrker din redovisning. Nedan finner du ett antal handlingar och underlag som du behöver skicka med din redovisning. Tänk på att alltid skicka in kopior av handlingar och underlag, inte original.

Observera att endast de underlag som framgår av checklistan ska skickas in. Överförmyndarnämnden kan komma att begära ytterligare underlag som inte specificeras i checklistan om det bedöms nödvändigt.

Bankunderlag

  • Årsbesked för samtliga konton
  • Årsbesked för värdepappersinnehav
  • Kontoutdrag för samtliga konton för hela perioden. Kontoutdraget ska vara från banken i originalformat, ej i Excel. Av kontoutdraget ska det framgå: kontoägare, kontouppgifter, bank, tidsperiod och saldo.
  • Underlag som visar vilka konton som har överförmyndarspärr.

Övriga tillgångar (om de finns)

  • Fastighet anges med senaste taxeringsvärde och fastighetsbeteckning
  • Bostadsrätt anges med ägarandel
  • Föremål av större värde exempelvis bil, båt, konst eller liknande anges med ungefärligt värde.

Inkomster

  • Kontrolluppgift på samtliga bruttoinkomster från exempelvis Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, lön eller inbetalningar.

Utgifter

  • Kvittenser/underskrift/signering av huvudman eller boendepersonal på att uttagna kontanter har överlämnats
  • Hemförsäkringsbrev där det framgår vilket hem som är försäkrat
  • Övriga utgifter som överstiger 10 000 kr ska styrkas med kvitton eller underlag

Alla kostnader som anges under “Övriga utgifter” ska kategoriseras och redovisas per utgiftstyp på separat bilaga. Exempelvis ska alla betalningar till a-kassa summeras tillsammans, tidningsprenumeration summeras tillsammans och så vidare


Skulder

  • Skulder ska styrkas med uppgifter från långivare per 31 december, exempelvis inkassobolag, CSN, bank eller Kronofogden
  • Beslut från Kronofogden om huvudmannen beviljats skuldsanering och förslag till beslut där skulder finns specificerade.

Redogörelse

  • För att få rese- eller bilersättning behöver kvitton på resor eller körjournal bifogas
  • Om du begär mer i kostnadsersättning än 2 % av prisbasbeloppet behöver du lämna kvitton eller annat underlag för hela beloppet du begär.

För redovisning på pappersblanketter

  • Att redovisningsperiod är ifylld och att redovisningen är för rätt period
  • Att du använder bläckpenna eller annan beständig skrift (inte blyerts)
  • Att du/ni skrivit under blanketten med din namnteckning
  • Körjournal, kvittenser och kassaboksblad finns på eskilstuna.se/godman under rubriken E-tjänster och blanketter.

Tips!

  • Spara en kopia av din årsräkning/redogörelse för egen del tills granskningen är klar
  • Tänk på att ju mer tydlig och komplett årsräkning du lämnar in desto kortare tid tar just din årsräkning att granska
  • Om du behöver underlag för utbetalningar från Försäkringskassan kontakta dem och begär en sammanställning av verkställda betalningar för 2024
  • Tänk på att ansöka om merkostnadsersättning hos Försäkringskassan om din huvudman betalar arvode och är under 65 år
  • Även om du lämnar årsräkning i pappersform vill vi uppmuntra dig att gå in i Provisum och ange notifieringsmetod. Det gör att både du och vi kan skicka handlingar på ett snabbare och säkrare sätt mellan varandra
  • Om du behöver samtycke från din huvudman i något av ärendena kan det vara bra att ange notifieringsmetod för honom eller henne.

Tänk på att om din huvudman betalar arvodet så är du också skyldig att skicka in en förenklad arbetsgivardeklaration till Skatteverket. För mer information vänd dig till Statens servicecenter.

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs

Dags att lämna in årsräkning för 2024 - förordnad förmyndare

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs önskar dig god fortsättning på 2025! Vi vill också tacka dig för dina insatser som ställföreträdare under 2024. Du gör skillnad!

Nu är det dags att redovisa det/de uppdrag som du har haft under kalenderåret 2024. Dina uppdrag kan du se i e-tjänsten Provisum Ställföreträdare.

När och hur?

Du skickar in din årsräkning/redogörelse till Överförmyndarnämnden senast den 28 februari 2025 enligt bestämmelserna i 14 kap. 15 § föräldrabalken (FB). I första hand lämnar du in din årsräkning via vår e-tjänst Provisum Ställföreträdare.

Adressen till e-tjänsten är: stf-eskilstuna.provisum.se/Login

För att använda e-tjänsten behöver du ha tillgång till internet och Bank-ID.

Om du inte har möjlighet till digital inlämning kan du skriva ut årsräknings- och redogörelseblanketten via vår hemsida:

eskilstuna.se/godman under rubriken E-tjänster och blanketter.

Det är viktigt att redovisningen fylls i och undertecknas med bläckpenna, inte blyerts. Kom ihåg att om ni är två förmyndare för barnet ska båda skriva under årsräkningen.

Det som ska redovisas är barnets tillgångar och skulder samt årets inkomster och utgifter på sparkonto. I Provisum kallas det kontot “disponibelt konto”. Om det finns andra konton som ”fickpengskonto” redovisas dessa som andra konton där endast ingående och utgående saldo anges.

Fördjupad granskning

Varje år väljer Överförmyndaren slumpvis ut ett antal ställföreträdare för fördjupad granskning av redovisningshandlingarna och kontaktar anhöriga, huvudmän eller boende. Inget meddelande går ut till ställföreträdarna gällande fördjupad granskning i år, men ytterligare handlingar kan komma att begäras vid behov.

Anstånd

Det är viktigt att du lämnar din årsräkning i tid, senast den 28 februari 2025. Anstånd kan ges om du på grund av allvarlig sjukdom eller annan situation är förhindrad att lämna in årsräkning i tid. Anstånd begärs muntligen eller skriftligen hos Överförmyndarnämnden och ska göras före den 28 februari 2025.

Förenklad årsräkning

Särskilda skäl kan finnas för att befria från skyldigheten att lämna redovisning eller för att besluta om redovisning i förenklad form enligt 14 kap 19 § FB. Ansökan om det lämnas till Överförmyndarnämnden och kan göras när som helst under året. Beslut måste dock vara fattat innan en förenklad årsräkning får lämnas in.

Checklista

Utgå från vår checklista för underlag och bilagor som finns bifogad. Genom att följa checklistan säkerställer du att din årsräkning lämnas in komplett. Vi upplever tyvärr att många inlämnade årsräkningarna/sluträkningarna är bristfälliga, vilket påverkar granskningstiden.

Stödfunktion

För stöd är du välkommen att höra av dig till oss under telefontid eller skicka e-post. Kontaktuppgifter hittar du under rubriken Kontakta oss på vår hemsida: eskilstuna.se/godman. Där hittar du även annan information som kan vara till hjälp.

För medlemmar i gode män- och förvaltarföreningen finns stöd genom att kontakta föreningarna i Eskilstuna och Strängnäs:

Checklista för årsredovisning kalenderår 2024

Du behöver bifoga underlag som styrker din redovisning. Nedan finner du ett antal handlingar och underlag som du behöver skicka med din redovisning. Tänk på att alltid skicka in kopior av handlingar och underlag, inte original.

Observera att endast de underlag som framgår av checklistan ska skickas in. Överförmyndarnämnden kan komma att begära ytterligare underlag som inte specificeras i checklistan om det bedöms nödvändigt.

Bankunderlag

  • Årsbesked för samtliga konton
  • Årsbesked för värdepappersinnehav
  • Kontoutdrag för spärrat konto för hela perioden. Detta ska framgå: kontoägare, kontonummer, bank, tidsperiod och saldo.
  • Underlag som visar vilka konton som har överförmyndarspärr.

Övriga tillgångar (om de finns)

  • Fastighet anges med senaste taxeringsvärde och fastighetsbeteckning
  • Bostadsrätt anges med ägarandel
  • Föremål av större värde exempelvis bil, båt, konst eller liknande anges med ungefärligt värde.

Inkomster

Underlag på bruttoinkomster (om de förvaltas av er).

Utgifter

Skattebetalningar som betalats med barnets tillgångar.

Skulder

Skulder ska styrkas med uppgifter från långivare per 31 december.

Tips!

  • Spara en kopia av din årsräkning för egen del tills granskningen är klar
  • Tänk på att ju mer tydlig och komplett årsräkning desto kortare tid tar din årsräkning att granska
  • Även om årsräkning lämnas i pappersform vill vi uppmuntra dig att gå in i Provisum och ange notifieringsmetod. Det gör att både du och vi kan skicka handlingar på ett snabbare och säkrare sätt mellan varandra.
  • Om du behöver samtycke från din huvudman i något av ärendena kan det vara bra att ange notifieringsmetod för honom eller henne.

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs

Dags att lämna in årsräkning för 2024 – legala förmyndare

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs önskar dig god fortsättning på 2025! Vi vill också tacka dig för dina insatser som ställföreträdare under 2024. Du gör skillnad!

Nu är det dags att redovisa det/de uppdrag som du har haft under kalenderåret 2024. Dina uppdrag kan du se i e-tjänsten Provisum Ställföreträdare.

När och hur?

Du skickar in din årsräkning/redogörelse till Överförmyndarnämnden senast den 28 februari 2025 enligt bestämmelser i 14 kap. 15 § föräldrabalken (FB). I första hand lämnar du in din årsräkning via vår e-tjänst Provisum Ställföreträdare. Adressen till e-tjänsten är: stf-eskilstuna.provisum.se/Login

För att använda dig av e-tjänsten behöver du ha tillgång till internet och bank-ID.

Om du inte har möjlighet till digital inlämning kan du skriva ut årsräknings- och redogörelseblankett via vår hemsida:

eskilstuna.se/godman under rubriken E-tjänster och blanketter.

Det är viktigt att redovisningen fylls i och undertecknas med bläckpenna, inte blyerts. Kom ihåg att om ni är två förmyndare för barnet ska båda två skriva under årsräkningen.

Det som ska redovisas är barnets tillgångar och skulder tillsammans med årets inkomster och utgifter på sparkonto. I Provisum kallas det kontot “disponibelt konto”. Om det finns andra konton som ”fickpengskonto” osv. Redovisas det som andra konton redovisas dessa endast med ingående och utgående saldo.

Fördjupad granskning

Varje år väljer Överförmyndaren slumpvis ut ett antal ställföreträdare för djupgranskning av redovisningshandlingarna och kommer att kontakta anhöriga, huvudmän eller boende. Inget meddelande går ut till ställföreträdare gällande djupgranskning i år, men ytterligare handlingar kan begäras i dessa ärenden.

Anstånd

Det är viktigt att du lämnar din årsräkning i tid, senast 28 februari 2025. Anstånd kan ges om du på grund av allvarlig sjukdom eller annan situation är förhindrad att inlämna årsräkning i tid. Anstånd begärs muntligen eller skriftligen hos Överförmyndarnämnden och ska göras innan 28 februari 2025.

Förenklad årsräkning

Särskilda skäl kan finnas att befria från skyldigheten att lämna redovisning eller att besluta om redovisning i förenklad form enligt 14 kap 19 § föräldrabalken. Ansökan om det lämnas till Överförmyndarnämnden och kan göras när som helst under året. Förenklad redovisning kan endast lämnas när beslut om detta har fattats.

Checklista

Utgå från vår checklista för underlag och bilagor som finns bifogad. Genom att följa checklistan säkerställer du att din årsräkning lämnas in komplett. Många inlämnade årsräkningar/sluträkningar är tyvärr bristfälliga, vilket leder till förlängd granskningstid.

Stödfunktion

För stöd är du välkommen att höra av dig till oss under telefontid eller skicka e-post. Kontaktuppgifter hittar du under rubriken "Kontakta oss" på vår hemsida: eskilstuna.se/godman. Där hittar du även annan information som kan vara till hjälp.

För medlemmar i gode män- och förvaltarföreningen finns stöd genom att kontakta föreningar i Eskilstuna och Strängnäs:

Checklista för årsredovisning kalenderår 2024

Du behöver bifoga underlag som styrker din redovisning. Nedan finner du ett antal handlingar och underlag som du behöver skicka med din redovisning. Tänk på att alltid skicka in kopior av handlingar och underlag, inte original.

Observera att endast de underlag som framgår av checklistan ska skickas in. Överförmyndarnämnden kan komma att begära ytterligare underlag som inte specificeras i checklistan om det bedöms nödvändigt.

Bankunderlag

  • Årsbesked för samtliga konton
  • Årsbesked för värdepappersinnehav
  • Kontoutdrag för spärrat konto för hela perioden. Detta ska framgå: kontoägare, kontonummer, bank, tidsperiod och saldo
  • Underlag som visar vilka konton som har överförmyndarspärr.

Övriga tillgångar (om de finns)

  • Fastighet anges med senaste taxeringsvärde och fastighetsbeteckning
  • Bostadsrätt anges med ägarandel
  • Föremål av större värde exempelvis bil, båt, konst eller liknande anges med ungefärligt värde.

Inkomster

Underlag på bruttoinkomster (om de förvaltas av er).

Utgifter

Skattebetalningar som betalats med barnets tillgångar.

Skulder

Skulder ska styrkas med uppgifter från långivare per 31 december.

Tips!

  • Spara en kopia av din årsräkning för egen del tills granskningen är klar
  • Tänk på att ju mer tydlig och komplett årsräkning desto kortare tid tar din årsräkning att granska
  • Även om årsräkning lämnas i pappersform vill vi uppmuntra dig att gå in i Provisum och ange notifieringsmetod. Det gör att både du och vi kan skicka handlingar på ett snabbare och säkrare sätt mellan varandra
  • Om du behöver samtycke från din huvudman i något av ärendena kan det vara bra att ange notifieringsmetod för honom eller henne.

Överförmyndarnämnden Eskilstuna Strängnäs

Årsräkningarna granskas i turordning efter ankomstdatum. Är din årsräkning korrekt och ingen komplettering behövs kan arvodet betalas ut snabbare. Vi kan inte säga exakt när just din redovisning kommer att vara färdiggranskad men vi jobbar på i turordning.

Till och med den 11 maj 2025 har vi granskat 333 årsräkningar av de 889 för 2024 som kommit in i tid.

Målsättningen är att samtliga inkomna årsräkningar ska vara färdiggranskade senast den 15 oktober. Vi upplever tyvärr att många av de inlämnade årsräkningarna/sluträkningarna är bristfälliga och måste därför begära in kompletteringar vilket påverkar granskningstiden.

Överförmyndarens granskning av gode män, förvaltare och förmyndares redovisningar styrs i huvudsak av regler i Föräldrabalken. Där står bland annat att överförmyndaren ska granska dessa ställföreträdares "verksamhet" genom att titta i de handlingar och uppgifter som lämnas in av ställföreträdaren. De handlingar som lämnas in är i första hand förteckningar, årsräkningar och sluträkningar, men det kan egentligen vara vilka handlingar och uppgifter som helst som lämnas in av ställföreträdaren.

Överförmyndarnämnden har som mål att samtliga inkomna årsräkningar ska vara färdiggranskade senast den 15 oktober. Vi upplever tyvärr att många av de inlämnade årsräkningarna/sluträkningarna är bristfälliga och måste därför begära in kompletteringar vilket påverkar granskningstiden.

Årsräkningar och redogörelser granskas i den ordning de kommer in. Granskning av i tid inlämnade kompletta årsräkningar och redogörelser ska vara slutförd senast den 31 augusti. Komplett inlämnad sluträkning ska granskas inom 30 dagar.

Om en årsräkning/sluträkning är bristfällig, om underlag saknas eller andra oklarheter finns i redovisningen begär verksamheten in kompletteringar från ställföreträdaren vilket påverkar handläggningstiden.

 

 

Om en förmyndare, god man eller förvaltare inte fullgör sin skyldighet att inkomma med vissa redovisningshandlingar, kan rätten besluta om att utdöma ett vite.

Om ett mål för assistansbolag pågår där det finns risk att bolaget förlorar tillstånd, att bedriva verksamhet med assistans, ledsagarservice, avlösarverksamhet och hemtjänst, kan Försäkringskassan besluta att inte godkänna bolaget som betalningsmottagare. Försäkringskassan kan betala ut ersättning för assistans direkt till de assistansberättigade som anlitar det aktuella assistansbolaget i stället för att som tidigare betala till bolaget.

Det kommer att innebära att stora summor betalas ut till de assistansberättigades konto. Vi vill med anledning av detta framhålla att förordnade ställföreträdare (förmyndare, gode män och förvaltare) i sin årsräkning ska redogöra för förvaltningen av egendom som har stått under ställföreträdarens förvaltning (se 14 kap. 15 § FB). Det innebär att om assistansersättning sätts in på ett konto som ställföreträdaren förvaltar så ska detta redovisas i årsräkningen.

Ställföreträdare ska öppna ett separat konto för huvudmannen där bara assistansersättningar från Försäkringskassan sätts in. Huvudmannen blir arbetsgivare. Ställföreträdare ska betala ut nettoersättningar till respektive arbetstagare och lämna in AG-deklaration till Skatteverket för den månaden då utbetalningen gjordes. Antingen att huvudmannen registreras som vanlig arbetsgivare (viktigt att ta del av information om vad är det som gäller då) eller att lämna in AG-förenklad deklaration, som man brukar göra vid utbetalning av arvode till ställföreträdare där huvudmannen själv betalar arvode (EJ Eskilstuna kommun).

Om Försäkringskassan betalar assistansersättning till spärrat konto måste ställföreträdare ansöka om uttag från Överförmyndarnämnden. Detta ska bara göras under övergångsperioden tills ställföreträdaren hittar ett nytt assistansbolag som har tillstånd.

Vi har tagit fram en handledning om hur du fyller i en års- eller sluträkning. Handledningen är ett dokument i form av en pdf-fil som finns att beställa kostnadsfritt.

Du beställer handledningen genom att skriva in din e-postadress nedan. När du skrivit in din e-postadress, bockat för samtycke och klickat på skicka får du ett mejl med en länk där handledningen finns att ladda ner.


Vi har tagit fram en digital pärm som stöd för dig som ställföreträdare. Den digitala pärmen är ett dokument i form av en pdf-fil som finns att beställa kostnadsfritt.

Du beställer den digitala pärmen genom att skriva in din e-postadress nedan. När du skrivit in din e-postadress, bockat för samtycke och klickat på skicka får du ett mejl med en länk där den digitala pärmen finns att ladda ner.


Överförmyndarkontoret lägger ut uppdrag i rekryteringsportalen Recruto. Ta därför för vana att regelbundet logga in och titta där efter uppdrag som passar dig. För att se aktuella annonser och anmäla intresse behöver du vara inloggad i Recruto.

Se aktuella uppdrag på rekryteringsportalen Recruto

Registrera dig i Recruto

Överförmyndarnämnden är enligt 5 § andra stycket förmyndarskapsförordningen (1995:379) skyldig att årligen granska förvaltarskap för att pröva om det finns skäl att ansöka hos tingsrätten om upphörande. Omprövningen kan också leda till att förvaltarskapets omfattning ändras eller ersätts med ett godmanskap. Om förvaltarskapet ska jämkas eller upphöra, behöver ett läkarintyg (EJ äldre än sex månader) bifogas som styrker att detta är möjligt.

Förvaltarskapet ska alltid vara anpassat efter huvudmannens behov och finnas endast så länge det är nödvändigt. En viktig del av vår omprövning är ditt ställningstagande som förvaltare. Därför ber vi nu om ett yttrande från dig angående förvaltarskapet för ovan nämnda person.

Ditt yttrande ska vara överförmyndarkontoret tillhanda senast den 12 december 2024.

För att minska vår miljöpåverkan skickar vi inte längre pappersblanketter med post. Vi hänvisar i stället till e-tjänsten Provisum. Vi rekommenderar att du loggar in på e-tjänsten Provisum via en dator eftersom det, tyvärr, inte är möjligt att använda mobil eller surfplatta för att skicka in yttrandet.

På Eskilstuna kommuns hemsida finns också en digital blankett som du kan fylla i direkt, eller skriva ut om du hellre vill skriva för hand.Om du inte har möjlighet att skriva ut blanketten kan du kontakta oss för att få den hemskickad per post.

För medlemmar i gode mäns- och förvaltarföreningen finns stöd genom att kontakta föreningarna i Eskilstuna och Strängnäs:

Extern information och hjälpmedel

För att ge dig bättre förutsättningar i ditt uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare, har Skatteverket uppdaterat all information som du kan behöva. Allt du behöver veta finns nu samlat på en och samma sida på Skatteverkets webbplats.

Skatteverket erbjuder också kostnadsfria livesända webbseminarier där du kan lära dig mer om vad du bör tänka på och göra i din roll. Du kan ställa frågor i en chatt och få svar direkt. Platserna är begränsade, så det är bra att anmäla sig tidigt om du vill delta.

Du hittar all information och kan anmäla dig via denna länk: https://skatteverket.se/godman

Se även webbseminarier: Webbseminarier | Skatteverket

Om en huvudman har ersättning från Försäkringskassan, kan ställföreträdare beställa underlag från Försäkringskassan inför redovisning till Överförmyndaren. Enklast gör ställföreträdare det via ”Mina sidor” på Försäkringskassans webbplats.

Tjänsten för att beställa underlag till årsredovisning är öppen mellan 7 januari och 31 mars. På Försäkringskassans webbplats finns all information.

Kronofogden

Kronofogden har kostnadsfria webbutbildningar om skulder. Utbildningarna riktar sig till dig som möter personer som riskerar att få eller redan har ekonomiska problem.

Ta del av Kronofogdens utbildningar.

Fick du inte arvode från din huvudman?

Du kan få hjälp av Kronofogden om du anser att någon är skyldig dig pengar. Ansök om betalnings­före­läggande för att få ditt krav fastställt.

Hantering av tillgångar – pengar och annan egendom – för en annan persons räkning väcker många frågor. Det är viktigt att veta vad en ställföreträdare får och inte får göra med andras medel.

Bankföreningen har gett ut en ny sammanfattande broschyr: Framtidsfullmakt, anhörigbehörighet, god man och förvaltare. Vad gäller för mig?

Den tryckta broschyren i A5-format kan beställas hos Svenska Bankföreningen: info@swedishbankers.se

Du kan även läsa mer och ladda ner den i A4-format från bankföreningens hemsidan.

Som god man eller förvaltare i Nordea får du:

  • Tillgång till nätbanken och appen för att betala räkningar och göra överföringar
  • Möjlighet att skicka arvodesbeslut och uttagsmedgivanden (utan stämpel) till oss digitalt genom vår meddelandetjänst, om du har Mobilt BankID.

Kom ihåg med våra digitala tjänster

  • Personlig service hos Kundservice, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.

Som god man eller förvaltare i Sparbanken Rekarne får du:

  • Tillgång till nätbanken och appen för att betala räkningar och göra överföringar
  • Möjlighet att skicka arvodesbeslut och uttagsmedgivanden (utan stämpel) till oss.

Kom ihåg med våra digitala tjänster

Hur kan konsumentvägledarna hjälpa ställföreträdare i sina uppdrag?

Eskilstuna kommun erbjuder konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, exempelvis personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter. Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledare till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Konsumentvägledarna arbetar förebyggande genom att på olika sätt förmedla kunskap om konsumenträtt, reklam och påverkan, privatekonomi samt säker och miljömässigt hållbar konsumtion till exempelvis skolelever och föreningar.

Kontaktuppgifter, öppettider och mer information om konsumentvägledningen.

Eskilstuna och Strängnäs kommun erbjuder kostnadsfri budget- och skuldrådgivning till sina invånare. De kan ge vägledning och rådgivning till ställföreträdare vid en skuldsaneringsansökan eller kring en huvudmans ekonomiska situation.

Budget- och skuldrådgivningen arbetar också förebyggande genom att förmedla kunskap om privatekonomi.

Kontaktuppgifter:

Eskilstuna kommun

Strängnäs kommun

 

Eskilstuna kommun ansvarar för att fördela pengar från ett antal stiftelser och fonder som det går att söka medel från. Stipendier och stiftelser som Eskilstuna kommun ansvarar för.

Överförmyndarkontoret

Telefon:

  • Telefontider (dag före röd dag och klämdag är telefontiden stängd):

    Telefontiden till överförmyndarkontoret är stängt fredag den 16 maj på grund av planeringsdag.

    • måndag, tisdag, onsdag och fredag kl.10.00-11.00
    • torsdag kl. 8.30 till 9.30

    Telefontider för myndigheter:

    • måndag, tisdag, onsdag och fredag kl.10.00-15.00 (lunchstängt kl.12.00-13.00)
    • torsdag kl.13.00-15.00

    När du ringer till oss kommer du höra följande knappval:

    • För frågor om årsräkning välj knappval 1
    • För frågor om ärenden välj knappval 2
    • För frågor om e-tjänster, information och blanketter välj knappval 3
    • Ringer du från en myndighet välj knappval 4
  • Post - Överförmyndarkontoret har egen brevlåda hos Eskilstuna direkt på Värjans entréplan. Har du handlingar som ska till oss går det bra att lägga dessa i den brevlådan (OBS! Det är inte den gråa brevlådan som står utanför Värjan).

Besöksadress

Postadress

Eskilstuna kommun
Överförmyndarkontoret
631 86 Eskilstuna

Öppettider

Besökstid - Besök bokas med en handläggare via telefon eller e-post. Du kan boka tid både i Eskilstuna och Strängnäs.

Uppdaterad: 12 maj 2025