Socialrådgivning på nätet
Chatta med socialrådgivningen
Välkommen att chatta med våra socialsekreterare när du behöver råd eller stöd. Socialsekreterarna är socionomer med erfarenhet från olika områden inom socialtjänsten.
I chatten får du göra ett val så du får chatta med den socialsekreterare som bäst kan svara på dina frågor.
Välj område i chatten
- Familjerättsliga frågor: Socialsekreterare som svarar på frågor om fastställande av föräldraskap, samarbetssamtal, informationssamtal, vårdnad, boende och umgänge.
- Mottagningsenheten: Socialsekreterare som svarar på frågor om tidiga insatser, stödsamtal, ansökningar och orosanmälningar gällande barn och vuxna.
Chatt med StoppCenter - våld i nära relationer är under uppbyggnad och kommer lanseras under 2025.
För att kunna vara anonym är det viktigt att du inte skriver ditt namn eller andra uppgifter som gör att du kan identifieras. Om vi får veta att en person far illa och vi vet vem det är måste vi i vissa fall upprätta en orosanmälan.
När en chatt innehåller personuppgifter och känsliga uppgifter omfattas de delarna av socialtjänstens sekretess. De får endast läsas av dig som skriver och av socialsekreteraren under tiden den finns sparad.
Chatten sparas i 14 dagar efter du chattat. Vi kan vid behov inom 14 dagar återsöka chattkonversationen, om du uppger ärendenummer. Helt anonyma chattar räknas som offentlig handling. Det betyder att vem som helst kan be att få läsa dem under 14 dagar. Efter 14 dagar kommer chattkonversationen raderas.
Om du vill ansöka kan du inte vara anonym. Socialsekreteraren kommer be dig fylla i en e-ansökan eller att du ringa upp mottagningen på telefonnummer 016-710 10 00 (be om att bli kopplat till mottagningen). När du ansöker om insats så läggs informationen över till ett verksamhetssystem som heter Viva. Där dokumenterar vi det som sker i ditt ärende.
Om du är professionell (t.ex. lärare, polis, läkare, sjuksköterska, kurator m.fl.) så får du inte göra anonym orosanmälan gällande barn, då du är ha en anmälningsskyldighet reglerad i lag. Socialsekreteraren kommer be dig fylla i en e-anmälan eller att du ringa upp mottagningen på telefonnummer 016-710 10 00 (be om att bli kopplat till mottagningen). När du gör en orosanmälan så läggs informationen över till ett verksamhetssystem som heter Viva. Där dokumenterar vi det som sker i ärende. Det är endast personen som berörs av ärendet och vårdnadshavare som har rätt att ta del av informationen. Du som anmäler får information att anmälan är mottagen och anmäler du i tjänst (professionella med anmälningsskyldighet) så kan du få information om utredning har inletts eller inte inletts. Detta regleras i socialtjänstlagen (SoL).
Chattens öppettider
Helgfria vardagar är chatten öppen enligt nedan.
Veckodag | Familjerättsliga frågor | Mottagningsenheten |
---|---|---|
Måndag | 10.00-12.00 | 8.30-16.30 |
Tisdag | 10.00-12.00 | 8.30-16.30 |
Onsdag | 10.00-12.00 | 8.30-16.30 |
Torsdag | 13.00-15.00 | 13.00-16.30 |
Fredag | 10.00-12.00 | 8.30-16.30 |
Lördag | Stängt | Stängt |
Söndag | Stängt | Stängt |
StoppCenters chatt är stängd och kommer öppna under 2025.