Stöd för anhöriga till vuxna med psykisk ohälsa

Du som är anhörig kan vara en familjemedlem, en nära släkting, en granne, en vän eller annan medmänniska. Du kan få hjälp med mer kunskap och förståelse om psykisk ohälsa och möjlighet att samtala kring dina egna reaktioner och tankar som anhörig. Vi erbjuder också samtalsgrupper, utbildningar och andra typer av aktiviteter.

Träffar ock aktiviteter

I sommar arrangerar Anhörgcentrum bland annat uteträning, samtalpromenader och besök på Parken Zoo. Läs mer om aktiviteterna i det senaste nyhetsbrevet från Anhörigcentrum.

4 – 8 oktober sätter vi anhöriga i Eskilstuna i fokus. Välkommen till anhörigveckan med bland annat föreläsningar, workshops, friskvård och informationsträffar. Detaljerat program publiceras här längre fram.

Vi erbjuder individuella råd och stödsamtal på telefon eller utomhus, kanske som en samtalspromenad. Du behöver inte klara allt själv, vi finns för dig som anhöriga i denna märkliga tid. Kontakta oss på 016-710 71 94 eller anhorigcentrum@eskilstuna.se

Hälsningar från Anna, Kerstin och Monika

Ibland kan det kännas ensamt, svårt och förvirrande att som förälder stå vid sidan om sitt barn när de mår dåligt. Vad ska jag säga? Hur ska jag bete mig? Finns det andra som har det så här?

Anhörigcentrum startar en samtalsgrupp för dig som är förälder till vuxet barn med psykisk ohälsa. Det kan handla om till exempel ångest, depression, bipolär sjukdom samt psykosproblematik. I samtalsgruppen kommer du att få möjlighet att träffa andra personer i liknande situation. Du väljer själv hur mycket eller hur lite du vill dela med dig av din situation och gruppen avlägger tysthetslöfte vid cirkelns start.

Antal tillfällen: Fyra

Antal deltagare: Sex till åtta

Tid: Bestäms senare. Kom gärna med önskemål om tid eller veckodag.

Plats: Anhörigcentrum, Knut Hellbergsgatan 1, Eskilstuna

Anmälan: 016-710 71 94 eller anhorigcentrum@eskilstuna.se

Varmt välkommen hälsar Kerstin

Här finns guidade mindfulness-övningar att ladda ner kostnadsfritt eller lyssna direkt i webbläsaren. För att ladda ner öppnar du länken och trycker på knappen "Ladda ner" uppe i högra hörnet.

Börja helst med att lyssna igenom introduktion till mindfulness (cirka sex minuter) innan du gör de andra övningarna.

Hitta en plats där du kan vara ostörd och följ instruktionerna i någon av övningarna.

Andningsankare

Kroppsscanning

Sittande meditation

Länktips

Här finns ett urval av föreningar som kan vara intressanta för dig som är anhörig till närstående med psykisk ohälsa:

  •  

Att leva med en förälder som är sjuk eller mår dåligt kan vara jobbigt, men du är inte ensam. Det finns flera sätt som kan underlätta för dig som har någon i din närhet som inte mår bra. Prata med någon utomstående som du har förtroende för, det kan kännas lättare om du inte är ensam. Här finns länkar som kan ge dig information om var du kan få råd och stöd:

Anhörigcentrum

Stöd till dig som hjälper och stöttar en familjemedlem, nära släkting, granne, vän eller annan medmänniska. 

Telefon:

Uppdaterad: 9 juni 2021