Trygghetslarm

Trygghetslarm är ett larm i form av ett halsband eller armband. Med hjälp av det kan du nå vård- och omsorgspersonal dygnet runt vid akuta behov i ditt hem.

Vem kan få trygghetslarm?

Trygghetslarm är till för dig som av olika orsaker känner ett behov av att kunna få snabb hjälp vid akuta behov i hemmet. Syftet är att öka tryggheten för dig i ditt hem.

Du som har fyllt 75 år och ännu inte har några hemtjänstinsatser beviljas alltid trygghetslarm i Eskilstuna.

Så här fungerar trygghetslarmet

  • När ett akut behov uppstår trycker du på larmknappen som du har i hals- eller armband.
  • Larmet tas emot och behandlas av en larmcentral. Det kan ta en stund innan larmoperatören svarar.
  • Du svarar larmoperatören genom att prata rakt ut i luften.
  • Larmoperatören kontaktar vid behov samtidigt medarbetare inom vård- och omsorgsförvaltningen, som kommer till dig så fort som möjligt och senast inom 40 minuter. Vid behov kan även ambulans larmas samtidigt.

Avgifter

Trygghetslarm kostar 200 kronor i månaden och ingår i den så kallade maxtaxan.I månadskostnaden ingår hjälp från vårdpersonal och service kring trygghetslarmet.

Ingen betalar mer än gällande maxtaxa. Läs mer om gällande maxtaxa och avgifter.

För dig som redan har trygghetslarm

  • Trygghetslarmet ska alltid finnas på armen eller runt halsen, för din säkerhet.
  • Trygghetslarmet i halsbandet eller armbandet är vattentätt. Ha på dig det även när du duschar eller badar.
  • Det är viktigt att larmenheten sitter där den installerats, den får inte flyttas.
  • Räckvidden på ditt larm garanteras endast till din bo­stad. Det är också det område som söks av vid larm.
  • När flera larm kommer in samtidigt prioriteras de mest akuta larmen. Därefter åtgärdas larm utifrån den ordning de kom in i.
  • När andra har tillgång till din bostadsnyckel så kan ditt försäkringsbolag kräva en särskild tilläggsförsäk­ring. Vård- och omsorgsförvaltningen råder därför dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller för just din hemförsäkring.
  • Du bör göra ett provlarm en gång per månad. När larmoperatören svarar så talar du om att du provlarmar.
  • Observera att larmgruppen inte är en blåljusverksamhet, vid fara för liv och hälsa ska alltid 112 kontaktas. Du kan be larmcentralen om ambulans via ditt trygghetslarm . 

Under hösten 2024 och våren 2025 ska alla trygghetslarm bytas ut för att förbättra säkerheten. Funktionen blir densamma. Bytet är kostnadsfritt och sköts av larmgruppen. Du kommer kontaktas inför utbytet.

Om din larmklocka försvinner så hör du av dig till larmgruppen. Du kommer då att få en låneklocka i upp till 14 dagar. Därefter debiteras du för den nya klockan om du inte hittat den gamla.

Kontakta oss i larmgruppen om något av följande förändras:

  • Ditt eller dina anhörigas telefonnummer.
  • Din dörr eller låskolv byts ut. Lämna i så fall nya nycklar till larmgruppen. Om larm inkommer och vi inte får kontakt med dig kan polis tillkallas för att bryta upp dörren.

Du ska också kontakta oss om ditt hälsotillstånd för­ändras permanent, exempelvis om du får stroke, pacemaker, diabetes eller vid andra bestående för­ändringar i ditt hälsotillstånd.

Om det blir kabelavbrott, åska eller andra störningar hos telefonbolagen så kan ditt trygghetslarm slås ut. Larmgruppen får då ett tekniskt larm och påbörjar arbetet med att åtgärda detta snarast. Hur lång tid det tar att åtgärda är beroende på omfattningen av drift­störningarna och hur många kunder som drabbats.

Om vi får information om att ditt larm inte fungerar och vi inte får kontakt med dig kommer vi att gå in i ditt hem och kontrollera att inget har hänt dig. Vi lämnar alltid ett meddelande när vi har varit hemma hos dig.

Vid driftstörningar som kabelavbrott eller andra drift­störningar hos telefonbolagen så är åtgärdsmöjlig­heter hos larmgruppen begränsade. Information kring större driftstörningar kan följas här på eskilstuna.se Larmgruppen rekommenderar att du har en mobiltele­fon med Larmgruppens telefonnummer i, för att enkelt kunna komma i kontakt med larmgruppen.

När behovet av trygghetslarm inte finns kvar ska larm­utrustningen återlämnas till Eleonoragatan 18, entré B. Ta med legitimation för att kvittera ut nycklar.
Vid dödsfall lämnas nycklarna tillbaka till make/maka, dödsbodelägare eller annan som företräder dödsboet. Denne ska kunna styrka detta genom att visa upp nödvändiga handlingar, om kommunen begär det.

Du får betala kommunen om något av följande händer:

  • Om larmutrustningen eller delar av den inte åter­lämnas inom 14 dagar efter avslutad insats.
  • Om larmutrustningen eller delar av den kommer bort eller blir skadad.

Rökdetektor kopplat till ditt trygghetslarm

När du får ett trygghetslarm monterar vi även in en rökdetektor i ditt hem. Rökdetektorn är ett komplement till den brandvarnare du redan har uppsatt hemma.

Brandvarnare som du själv eller fastighetsägaren har monterat i ditt hem är inte kopplade till trygghetslarmet. Har du en brandvarnare som är märkt med ”Larmgruppen” är den kopplad till trygghetslarmet.

Det är ditt ansvar att testa och underhålla brandvarnaren så den fungerar.

  • Larmet från rökdetektorn tas emot och behandlas av en larmcentral. De kontaktar 112 SOS/Räddningstjänst och Larmgruppen.
  • Larmgruppen prioriterar dessa larm.
  • Om larmet är falskt så tar Larmgruppen kontakt med larmcentralen som då informerar 112 SOS/Räddningstjänsten.
  • Beroende på vad som orsakat till falsklarmet gör Räddningstjänsten en bedömning och ska åka ut och kontrollera eller inte.
  • Larmgruppen åker alltid ut för kontroll.

  • Rökdetektorn kostar inget extra, den ingår i avgiften för trygghetslarm.
  • Det inbyggda batteriet håller i 10 år och kan inte bytas ut. Larmgruppen får automatisk meddelande om när det är dags att byta ut enheten.
  • Du betalar inget för utryckningen
  • Dammsug larmet var sjätte månad och torka av den med en fuktig trasa så att inte sensorerna täpper igen.

  • Du bör testa så larmet fungerar var sjätte månad.
  • Innan test behöver du kontakta larmcentralen för trygghetslarm så de vet du kommer att du kommer testa
  • När du testar uppstår ett väldigt högt ljud. Vi rekommenderar att du använder hörselskydd när du utför testet.

Så här gör du för att testa larmet:

Förberedelser

Ta gärna hjälp av en anhörig, vän eller annan person som är stadig och kan klättra på en stege utan risk för fall

  • Ta fram en stadig stege så rökdetektorn nås utan problem
  • Ställ dig nära larmenheten för trygghetslarm som du har installerad hemma. Det behövs för att du och larmoperatören ska höra varandra tydligt.
  • Kontakta larmcentralen genom att trycka på din vanliga larmsändare för trygghetslarm som du har på handleden eller i ett halsband
  • När operatören svarar talar du om att du vill genomföra ett provlarm för din rökdetektor som är kopplad till trygghetslarmet.
  • När operatören bekräftat att det går bra att genomföra provlarm så genomför du eller din anhöriga, vän eller annan person testet enligt nedan

Så här genomför du själva testet

  • Tryck 3 gånger inom 2 minuter på rökdetektorns testknapp (den sitter i mitten på rökdetektorn)
  • Vänta på att operatören svarar på larmet
  • Detektorn ska ljuda tre gånger med ett blinkande rött ljus och sedan stoppa
  • Efter testet kontrollerar du att den röda lampan blinkar ungefär varje minut

VARNING: Försök inte att prova larmet med hjälp av antingen värme, rök eller öppen flamma, detta kan skada enheten eller omgivningen runt omkring. Testknappen ger ett fullständigt test av själva rökdetektorn

Levnadsberättelse

Beställ formulär för att berätta din eller din närståendes levnadsberättelse.

I Eskilstuna kommun strävar vi efter att arbeta personcentrerat. Utgångspunkten är att omvårdnaden ska utgå från individens unika behov, preferenser och värderingar. Individen ses som en aktiv deltagare i omvårdnaden. Levnadsberättelsen är en viktig del i det arbetet, den ger förståelse för vem individen är, hur den lever och har levt sitt liv. Det är information som är viktig för att vi ska kunna stötta och bemöta individen på bästa sätt.

Levnadsberättelsen används i samtliga verksamheter inom äldreomsorgen. Den finns digitalt i vårt journalsystem och nås av de som arbetar nära individen. Vi fyller också på levnadsberättelsen under tiden vi lär känna individen.

Berätta din eller din närståendes levnadsberättelse

Fyll i din mejladress så skickar vi ett digitalt formulär som du kan fylla i och berätta din eller din närståendes levnadsberättelse. När du fyllt i levnadsberättelsen skriver du ut den och lämnar den sedan till vård- och omsorgspersonalen du träffar.


Larmgruppen

Hanterar kommunens trygghetslarm. Lämna gärna ett meddelande om du inte får svar.

Telefon:

Biståndskontoret

Besöksadress

Postadress

Vård- och omsorgsförvaltningen
Biståndskontoret Eskilstuna kommun
631 86 Eskilstuna

Öppettider

Receptionen har öppet vardagar 09.00-16.00. Stängt på helgdagar och eftermiddag på vardag innan röd dag.

Uppdaterad: 23 mars 2021