Telefonoperatören Tele2/Comviq har problem med sin telefoni

Det innebär att du som har ett abonnemang hos operatören kan ha svårt att komma fram till oss. Har du problem går det alltid att ringa från en telefon med ett annat abonnemang eller skicka mejl till Eskilstuna direkt på info@eskilstuna.se.

MENY
Eskilstuna kommun

Bostadsanpassning - för självständigt liv i eget boende

Vem kan ansöka om bidrag?

Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidraget är personligt och gäller oavsett om du äger din bostad, bor i hyresrätt eller i bostadsrätt. Bor du i särskilt boende med bistånd enligt SoL eller LSS kan du inte få bostadsanpassningsbidrag.

För att du ska kunna beviljas bidrag krävs att anpassningen är nödvändig och att ditt behov inte heller ska kunna gå att lösa på lättare sätt, till exempel med hjälpmedel.

Vad kan man få bidrag till?

Det handlar om att du i din bostad ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen, laga mat samt ta dig in och ut ur bostaden. Bidraget kan du få för att anpassa de så kallade fasta funktioner det vill säga sådant som man normalt inte tar med sig när man flyttar.

Exempel på vanliga åtgärder inomhus är bredda dörröppningar, montera stödhandtag, ta bort trösklar, ordna duschplats istället för badkar. Utanför bostaden är det vanligt med bidrag till ramper, ledstänger, hissar och automatiska dörröppnare.

Vid flytt är bidraget begränsat. Bidrag lämnas inte om den nya bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till funktionsnedsättningen. Det kan handla om brister i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader. Även vid nybyggnation är bidraget begränsat. Kontakta din handläggare för mer information.

Du kan inte få bidrag för normalt bostadsunderhåll eller anpassning för fritidshus.

Så här ansöker du

För att handläggaren ska kunna utreda och fatta beslut om bidrag behöver du skicka in ansökan om bostadsanpassningsbidrag. En ansökan ska innehålla:

  • En ansökningsblankettlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Blanketten hittar du under självservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du kan också få den per post om du kontaktar din handläggare via kommunens växel på tel: 016-710 10 00.
  • Ett medicinskt intyg från arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan medicinsk sakkunnig. Intyget ska beskriva din funktionsnedsättning och vilka konsekvenser det blir för dig i din bostad.
  • En kostnadsberäkning eller en offert från entreprenör
  • Ett medgivande från din fastighetsägare om att du får utföra anpassningen
  • Ett medgivande från eventuell nyttjanderättshavare (om du bor i din bostad tillsammans med någon eller om någon förutom du står på kontraktet)


Utredning och beslut

När ansökan och alla handlingar kommit in till kommunen gör handläggaren en utredning, ibland görs ett hembesök. Större åtgärder kräver längre handläggningstid och i vissa fall beslut av Vård- och omsorgsnämndens arbetsutskott (AU). Du får alltid ett skriftligt beslut. Bidraget ska täcka alla kostnader för beviljade åtgärder och avser standardmaterial.

Om du inte är nöjd med beslutet om bostadsanpassningsbidrag kan du överklaga hos förvaltningsrätten. Bidraget regleras i lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Beställning och betalning

Om du beviljats bidrag väljer du själv hantverkare och beställer arbetet. Arbete och anpassning ska utföras på ett fackmannamässigt sätt och följa gällande regelverk. Hantverkare ska vara behörig och ha F-skattsedel. Bidraget kan inte kombineras med ROT- avdrag. Hantverkaren skickar fakturan till dig och du skickar kopia på fakturan samt kontouppgifter till handläggaren och därefter sker utbetalning till ditt bankkonto så du kan betala din faktura. Ibland gör handläggaren ett hembesök innan bidrag betalas ut.

Har du frågor?

Du är välkommen att ringa oss, lättast når du oss via kommunen växel 016-710 10 00 där du kan fråga efter handläggaren för det område du bor i.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Eskilstuna direkt

Eskilstuna kommuns kontaktcenter

Öppettider

Besökstid Eskilstuna
Måndag-torsdag 07.45-16.30
Fredag 07.45-16.00

Besökstid Torshälla
Måndag-fredag 10.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00

Telefontid
Måndag-fredag 07.30-17.00

Besöksadress

Värjan, Alva Myrdals gata 5, Eskilstuna
Kvarnen, Storgatan 26, Torshälla