Kontaktuppgifter biståndskontoret
Biståndskontoret i Eskilstuna kommun består av en mottagningsenhet och två utredningsenheter. Mottagningsenheten är kontaktvägen in för nya ärenden. På mottagningsenheten arbetar biståndshandläggare, avgiftshandläggare samt handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Mottagningsenheten
Mottagningsenheten är kontaktvägen in för nya ärenden. Enheten hjälper till i frågor som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättningar. Vi ger råd, svarar på frågor och kan hjälpa till med att ansöka om stöd eller att göra en orosanmälan.
Du som söker bistånd för första gången kan gärna använda biståndskontorets e-tjänster. Följande e-tjänster finns i dagsläget:
- Ansök om insatser enligt LSS
- Ansök om stöd enligt socialtjänstlagen (exempelvis hemtjänst, matabonnemang, daglig verksamhet, sysselsättning, trygghetslarm och vård- och omsorgsboende/äldreboende/demensboende)
Utredningsenheter
På utredningsenheterna arbetar biståndshandläggare med inriktning mot personer med funktionsnedsättning. respektive äldre. Ärenden från mottagningsenhet slussas till utredningsenheterna, där den som behöver hjälp får kontakt med en egen handläggare. Du som har pågående ärende hos biståndskontoret ska kontakta din biståndshandläggare direkt.
Biståndshandläggare område funktionshinder, för pågående ärenden
För dig som har pågående ärende, kontakta din biståndshandläggare direkt. Telefontiden är måndag, tisdag, torsdag och fredag klockan 8.30-9.30, onsdag klockan 13.30-14.30. Biståndshandläggaren är tillgänglig på sin telefon övriga tider i mån av tid. Om du inte kan numret till din biståndshandläggare, kontakta Eskilstuna direkt på 016-710 10 00. Om du inte vet vem som är din biståndshandläggare kan du skicka e-post till vof.utredning.funk@eskilstuna.se.
Biståndshandläggare område äldre, för pågående ärenden
För dig som har pågående ärende, kontakta din biståndshandläggare direkt. Telefontiden är måndag-fredag klockan 8.30-9.30. Biståndshandläggaren är tillgänglig på sin telefon övriga tider i mån av tid. Om du inte kan numret till din biståndshandläggare, kontakta Eskilstuna direkt på 016- 710 10 00. Om du inte vet vem som är din biståndshandläggare kan du skicka e-post till vof.utredning.aldre@eskilstuna.se.
Biståndskontorets uppdrag
Biståndskontorets huvuduppgift är att utreda behov och besluta kring bistånd enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Det kan exempelvis handla om hemtjänst, vård- och omsorgsboende eller daglig verksamhet och sysselsättning. Biståndskontoret utreder och beslutar också om bostadsanpassningsbidrag och avgifter för beviljade insatser.
Mottagningsenheten biståndskontoret
Hjälper dig i frågor som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättningar. Du kan få råd, svar på frågor, hjälp med att ansöka om stöd eller att göra en orosanmälan. Du som har pågående ärenden ska kontakta din handläggare direkt.
Telefon:
016-710 52 60, Måndag, tisdag och torsdag kl.10.00-14.30. Onsdag kl.13.00-14.30. Fredag kl. 10.00-12.00. Stängt för lunch kl. 12.00-13.00.
Besöksadress
Postadress
Vård- och omsorgsförvaltningen
Biståndskontoret Eskilstuna kommun
631 86 Eskilstuna
Öppettider
Måndag, tisdag och torsdag kl. 10.00-16.00. Onsdag kl. 13.00-16.00. Fredag kl. 10.00-15.00. Stängt för lunch kl. 12.00-13.00.
Avgiftshandläggare
Räknar fram och beslutar om avgifter inom äldreomsorgen och funktionshinderområdet.
Telefon:
016-710 17 00, telefontid vardagar kl. 10.00-12.00
Bostadsanpassning biståndskontoret
Handläggare som besvarar frågor och beslutar om bidrag för bostadsanpassning. Handläggarna jobbar i olika områden, se fördelning i Eskilstunakartan.
Telefon:
Anna Vörde Sirviö: 016-710 81 81
Maria Ånekrans: 016-710 10 74
Pia Schiller: 016-710 52 43