Hemleverans av färdiglagad mat i kylda matlådor

För dig som har ett biståndsbeslut för matabonnemang.

De kylda matlådorna kommer preliminärt att börja levereras från och med september 2024 i olika etapper till november. Det innebär att du fortsättningsvis kommer att beställa dina matlådor en gång i veckan. Matlådorna levereras alla på en gång, en gång i veckan. De är kylda och behöver värmas.

Varför kylda matlådor?

Införandet av kylda matlådor innebär flera fördelar för dig. Med kylda matlådor kan vi bättre bevara matens kvalitet och näringsinnehåll. Det ger dig också ökad valfrihet då du har möjlighet att välja mellan fler maträtter än tidigare.

Vi levererar cirka 900 matlådor per dag till brukare som bor hemma. Genom att leverera kylda matlådor styr vi om till omvårdnad i stället för att transportera mat. Att vi minskar transporterna gör också att det blir mer hållbart för klimatet.

Hur fungerar beställningen?

Du beställer för en vecka i taget och det antal matlådor du vill äta under veckan. Du beställer tre veckor i förväg. När beställning är gjord levereras alla kylda matlådor vid ett och samma tillfälle genom vår matvarudistributör. Maten kommer att levereras en gång i veckan hem till dig. Du behöver vara hemma för att kunna ta emot din leverans.

Vilka kan beställa matlådor?

Alla som har ett biståndsbeslut på matabonnemang med färdiglagad mat i matlådor. Du som har ett beslut har fått information om hur du beställer och meny hemskickad till dig. Har du inte ett biståndsbeslut och vill ansöka om det gör du via blankett eller e-tjänst.

Det här behöver du ha hemma

För att kunna värma dina matlådor behöver du ha tillgång till en mikrovågsugn. Det går också att värma maten på en tallrik i ugnen.

Tillbehör som kall sallad, sylt, rödbetor eller ketchup kommer inte ingå. Det behöver du själv ha hemma. Rekommendationer för vilka tillbehör du behöver ha hemma kommer att finnas i menyn till matlådorna. Mjukt bröd ingår inte heller.

Om jag är i behov av stöd av hemtjänsten?

Det mesta kommer att fungera som tidigare. Till exempel kommer du som har behov av stöd från hemtjänst vid leverans av matlådor fortsatt att få det stödet. Behöver du hjälp att värma maten så görs det i samband med besök av hemtjänsten. För att få hjälp med att värma maten behöver du ha insatsen måltidsstöd. Om du saknar måltidsstöd och behöver den, kontakta din biståndshandläggare.

Har du fler frågor som du undrar över? Här hittar du fler frågor och svar. Du kan också kontakta oss.

  • Svar:

  • Svar:

    Alla som har ett biståndsbeslut på matabonnemang med färdiglagad mat i matlådor.

  • Svar:

    Du som har ett biståndsbeslut på matabonnemang får beställa matlådor till dig själv. Vill den du bor med också ha matlåda måste den ansöka om att få ett eget matabonnemang.

  • Svar:

    Då får du hjälp av hemtjänsten efter att du fått ett biståndsbeslut på måltidsstöd.

Leverans och beställning

  • Svar:

    Du beställer dina måltider på en blankett. Du får en meny med rätter du kan välja på. Du väljer de matlådor du vill ha och lämnar in beställningen till hemtjänstpersonalen. Om du behöver hjälp med beställningen, får du det av hemtjänsten.

  • Svar:

    Du beställer din mat tillsammans med hemtjänstpersonalen en gång i veckan.

  • Svar:

    Det finns olika slags matabonnemang. Det kan vara bara lunch eller lunch och middag fem dagar i veckan eller sju dagar i veckan. Ditt abonnemang avgör hur många lådor du kan beställa.

    Du kan välja flera matlådor av samma sort av de flesta rätterna, om du vill välja fler matlådor med din favoriträtt. Helgrätter och efterrätter går bara att välja om du har sjudagarsabonnemang.

  • Svar:

    Maten kommer att levereras hem till dig en gång i veckan. Du behöver vara hemma för att kunna ta emot din leverans. Från din hemtjänstpersonal kommer du få information om när och hur din mat kommer hem till dig

  • Svar:

    Menyn består varje vecka av sjutton olika rätter. Det finns tio fasta populära rätter som alltid finns med på menyn och sju rätter som varierar varje vecka. Även fasta menyn kommer ändras regelbundet för att passa efter säsong. Du får hem två olika menyer i god tid innan det är dags att beställa. Den ena heter Ordinarie måltider och är den med de 10 fasta populära rätterna. Den andra heter Måltider på tillfälligt besök och kommer bytas ut varje vecka.

  • Svar:

    Vi erbjuder ett varierat utbud av rätter varje vecka för att ge dig en bra kostvariation. Alla rätter är anpassade för uppvärmning. Vi tar också hänsyn till säsonger och högtider i vår meny.

    Till helgen finns två helgrätter och två efterrätter som går att beställa för dig med sjudagars matabonnemang.

  • Svar:

    Det beror på vad man menar med lyxigare. Det kommer att finnas en variation av rätter som anpassas efter säsong och högtider. På helgen kommer det att finnas speciella helgrätter.

  • Svar:

    Du väljer fritt hur många av varje rätt du vill beställa, förutom av helgrätterna där det finns ett maxantal. Tycker du exempelvis inte om fisk går det bra att beställa annan mat. På menyn framgår ingredienserna i alla maträtter så gillar du exempelvis inte paprika kan du enkelt välja bort maträtter som innehåller det.

    För att få i dig alla näringsämnen du behöver rekommenderar vi att du ändå väljer alla olika typer av maträtter.

  • Svar:

    Nej, tyvärr. Välj i stället en annan maträtt som innehåller det du vill ha.

  • Svar:

    Tillbehör som kall sallad, lingonsylt, rödbetor eller ketchup kommer inte ingå. Det behöver du själv ha hemma. Rekommendationer för vilka tillbehör du behöver ha hemma kommer att finnas i menyn till matlådorna. Mjukt bröd kommer heller inte ingå.

  • Svar:

    Ja, det finns möjlighet att få specialkost.

  • Svar:

    Det är en näringsberäknad matlåda som har en standardstorlek.

    Portionerna är anpassade för att passa dina behov och innehållet styrs av Nordiska näringsrekommendationer som är framtagna av Livsmedelsverket.

  • Svar:

    Om du vill ändra en maträtt du beställt så kontaktar du hemtjänsten.

Förvaring, hantering och kvalitet

  • Svar:

    Det rekommenderas att du värmer maten i lådan i en mikrovågsugn för bäst resultat, men det går också att värma i ugnen om du tar ut maten ur lådan och lägger den på en ugnssäker tallrik.

    I mikrovågsugn: Gör några hål i plastfilmen på matlådan med en gaffel. Ställ in hela matlådan i mikrovågsugnen och kör den på full effekt 2-3 minuter. Ta ut lådan och lägg därefter upp på en tallrik.

    I vanlig ugn: Värm upp ugnen till 160 grader. Ta ut maten ur lådan och lägg upp den på en ugnssäker tallrik. Ställ in tallriken i mitten av ugnen och värm 8-10 minuter.

  • Svar:

    Ja, du kan frysa in matlådorna. Observera dock att vi inte kan garantera samma kvalitet när måltiden varit fryst, eftersom den är lagad för att hållas kyld.

  • Svar:

    Du får en näringsberäknad matlåda med kvalitetssäker god mat. Valmöjligheten från menyn kommer att vara större och du kan välja att äta matlådan den tid som passar dig bäst.

  • Svar:

    Alla matlådor provlagas, utvärderas och bedöms noga av våra kockar. Matlådans smak och utseende bedöms både när den precis lagats och efter cirka två veckor, för att säkerställa att den är lika god då som när den precis lagades. Många maträtter provlagas flera gånger innan kockarna godkänner att matlådan är tillräckligt bra i utseende och smak för att levereras.

  • Svar:

    När du får matlådorna levererade hem till dig är de kylda till cirka 8 grader. Förvara dem alltid i kylskåp max +8 grader.

Matlag

  • Svar:

    Nej, de kommer inte läggas ned. Ingår du i ett matlag så kommer du fortfarande kunna äta tillsammans med Matlaget.

  • Svar:

    Nej de kommer få varma måltider som tidigare.

Miljö och hållbarhet

  • Svar:

    Lådan är tillverkad av plast som går bra att återvinna. Efter du diskat lådan ska den slängas i plaståtervinningen.

Avsluta eller ändra abonnemang

  • Svar:

    Kontakta din biståndshandläggare och meddela att du vill avsluta eller ändra omfattningen av ditt matabonnemang. Vet du inte vem din biståndshandläggare är, kontakta Eskilstuna direkt.

    Eskilstuna direkt

    016-710 10 00

    Måndag-fredag kl. 8.00-16.00

    info@eskilstuna.se

Biståndskontoret

Besöksadress

Postadress

Vård- och omsorgsförvaltningen
Biståndskontoret Eskilstuna kommun
631 86 Eskilstuna

Öppettider

Receptionen har öppet vardagar 09.00-16.00. Stängt på helgdagar och eftermiddag på vardag innan röd dag.

Uppdaterad: 23 augusti 2024