MENY
Eskilstuna kommun

Trygghetslarm

Trygghetslarm är ett larm i form av ett halsband eller armband. Med hjälp av det kan du nå vård- och omsorgspersonal dygnet runt vid akuta behov i ditt hem.

Vem kan få trygghetslarm?

Trygghetslarm är till för dig som av olika orsaker känner ett behov av att kunna få snabb hjälp vid akuta behov i hemmet. Syftet är att öka tryggheten för dig i ditt hem.

Så här ansöker du om trygghetslarm

Ansök om trygghets genom att logga in med e-legitimation och fylla i e-tjänsten ”Ansök om trygghetslarm”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

eller

kontakta våra biståndshandläggare på 016-710 21 00.

Du som gör ansökan kan antingen vara den som själv behöver trygghetslarm, eller så är du ombud åt någon som behöver trygghetslarm. Du som har fyllt 75 år och ännu inte har några  hemtjänstinsatser beviljas alltid trygghetslarm i Eskilstuna.

Skicka gärna in underlag för omvårdnadsavgiftlänk till annan webbplats i samband med din ansökan.

Efter ansökan om trygghetslarm

  • Installation: Inom fem vardagar efter att ansökan kommit till oss, installerar en medarbetare larmet hos dig och säkerställer att det fungerar. Det krävs inget telefonabonnemang för att ha ett trygghetslarm.
  • Nyckelkvittens: Medarbetaren tar emot den bostadsnyckel som du lämnar för att kunna ta emot hjälp vid behov.
    Information: Du får skriftlig information om hur trygghetslarm fungerar och vad det innebär.
  • Test: Larmets funktion testas med automatik en gång per dygn. Om larmsignalen inte når fram till larmcentralen söker de kontakt med dig. En gång per månad uppmanas du själv att provlarma.

Så här fungerar trygghetslarmet

  • När ett akut behov uppstår trycker du på larmknappen som du har i hals- eller armband. Larmet tas emot och behandlas av en larmcentral.
  • Du svarar larmoperatören genom att prata rakt ut i luften. Larmoperatören kontaktar vid behov samtidigt medarbetare inom vård och omsorgsförvaltningen, som kommer till dig så fort som möjligt och senast inom 40 minuter. Vid behov kan även ambulans larmas samtidigt.

Observera att larmgruppen inte är en blåljusverksamhet, vid fara för liv och hälsa ska alltid 112 kontaktas.

Avgifter

Avgiften för trygghetslarm beror på din inkomst. Ingen betalar mer än gällande maxtaxa. Skicka gärna in underlag för omvårdnadsavgiftlänk till annan webbplats i samband med din ansökan. Läs mer om gällande maxtaxa och avgifter. 

Kontaktuppgifter

Larmgruppen: 016-710 24 69

Lämna gärna ett meddelande om du inte får svar.

Gruppledare: 016-12 18 44

Om trygghetslarmet inte skulle fungera på grund av driftstörning eller annat tekniskt fel och du har ett akut hjälpbehov:

Larm 1: 070-086 62 57

Larm 2: 070-086 62 58

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Biståndskontoret
Öppettider

Besökstid
Måndag-fredag 8.00-16.00
Dag före röd dag och klämdag 08.00-13.00

Telefontid
Måndag-fredag 8.00-16.00

Postadress

Biståndskontoret, vård- och omsorgsförvaltningen, Alva Myrdals gata 5, 631 86 Eskilstuna

Larmgruppen