MENY
Eskilstuna kommun

Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för dig som av olika orsaker känner ett behov av att kunna få snabb hjälp genom att larma.

I Eskilstuna kommun är ca 2300 trygghetslarm installerade, varav Torshälla har ca 300 anslutna. 

Kostnaden för den som har trygghetslarm är en avgift på 200 kr/månad. Dagens trygghetslarm garanterar en räckvidd inom bostaden. Det krävs inget telefonabonnemang för att ha ett trygghetslarm.

Så här får du tillgång till trygghetslarm

När du anser dig vara i behov av ett trygghetslarm kan du med din e-legitimation logga in på e-tjänsten ansökan om trygghetslarmlänk till annan webbplatsHär finns mer information om e-legitimation. I samband med din ansökan kommer vi att ta personlig kontakt med dig. 

Du som inte har e-legitimation än, eller vill få mer information om hur en ansökan går till är välkommen att kontakta våra biståndshandläggare på tel: 016-710 21 00.

Trygghetslarm är till för personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva nå vård- och omsorgspersonal dygnet runt och året runt. Syftet är att öka tryggheten för dig i ditt hem.

Så här arbetar Eskilstuna kommuns vård och omsorg med trygghetslarm

Inom 5 vardagar efter att beställning överlämnats, installerar en medarbetare larmet hos dig och säkerställer att det fungerar. Medarbetaren kvitterar den bostadsnyckel, som du lämnar för att kunna ta emot hjälp vid behov. Du får också skriftlig information om hur trygghetslarm fungerar och vad det innebär. Larmets funktion testas med automatik varje dygn och regelbundet manuellt tillsammans med dig.

Så här fungerar trygghetslarmet

När ett hjälpbehov plötsligt uppstår trycker du på larmknappen som du har i hals- eller armband. Då går en signal till en larmcentral som svarar och pratar med dig. Du svarar larmoperatören genom att prata rakt ut i luften. Larmoperatören kontaktar vid behov samtidigt medarbetare i vård och omsorg, som kommer till dig så fort som möjligt och senast inom 40 minuter. Vid behov kan även ambulans larmas samtidigt.

Så här testas larmfunktionen

Signal från larmet avges automatiskt 1 gång/dygn, om den inte når fram till larmcentralen söker de kontakt med dig. En gång per månad uppmanas du själv att provlarma för att säkerställa och kontrollera larmets funktion.

Kontaktinformation:

Larmgruppen: 016-710 24 69

Lämna gärna ett meddelande om du inte får svar

Samordnare: 016-12 18 44

Om trygghetslarmet inte skulle fungerar på grund av driftstörning eller annat tekniskt fel och du har ett akut hjälpbehov:

Larm 1:   070 - 086 62 57

Larm 2:   070 - 086 62 58

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Biståndskontoret, Fröslunda centrum
Öppettider

Besökstid
Måndag-fredag 8.00-12.00, 13.00-16.00

Telefontid
Måndag-fredag 8.00-16.00

Postadress

Fröslunda centrum, 631 86 Eskilstuna