Information om Senior Materials etablering

3 oktober 2024

Med anledning av företaget Senior Materials etablering i Svista industriområde har vi samlat information samt svar på de frågor som kommit in till Eskilstuna kommun.

Sidan uppdateras löpande. Några stora dokument som vi länkar till har vi delat upp i flera filer.

Frågor och svar

Metylenklorid

Förbudet mot yrkesmässig hantering av metylenklorid har införts med anledning av de hälsorisker som föreligger vid hantering i direkt arbetsmiljö. Det innebär att det är viktigt att hantera ämnet på ett kontrollerat sätt ur arbetsmiljösynpunkt. På Naturvårdsverkets webbplats finns mer information om metylenklorid, eller diklormetan (DCM), som det också kallas.

Kemikalieinspektionen – har att avgöra om det är möjligt att bevilja en dispens för användning av förbjudna ämnen.

Senior Material har fått dispens från det generella förbudet mot att använda metylenklorid i Sverige. Dispensen gäller från och med den 1 juni 2023 till och med den 31 maj 2025.

Miljöprövningsdelegationen (MPD) är den instans som har hanterat frågan om de effekter som verksamheten kan komma att ge upphov till på omgivningen. Det har prövats i tillståndet som MPD fattade beslut om 21 juni 2023.

Miljöprövningsdelegationen (Länsstyrelsen i Uppsala län) är den instans som hanterar frågan om de effekter som verksamheten kan komma att ge upphov till på omgivningen.

Nej, det används ingen metylenklorid i fastigheten idag. Dispensen avser den tillverknings­industri som ännu inte är färdigbyggd.

Metylenklorid har högre densitet än luftens gaser, men den faller inte direkt till marken när den släpps ut i luften. Det beror på atmosfärens turbulenta omblandning till följd av jordens rotation, som snabbt blandar olika gaser oavsett deras densitet. Även om tyngre gaser teoretiskt skulle kunna sjunka, är omblandningen så effektiv på låg höjd att de fördelas jämnt i luften. Detta förhindrar en skiktning av gaser baserat på vikt nära jordytan. Läs mer om det hos SMHI.

Inom ramen för ansöknings­processen gjordes spridnings- och nedfallsberäkningar av det oberoende forskningsinstitutet IVL. I ansökan har sedan beräknade halter av metylenklorid i omgivnings­luften jämförts med riktvärden för korttids- och långtidsexponering. Halterna i luften vid det närmsta bostadshuset (som ligger öster om verksamheten) beräknas ligga mycket långt under gällande riktvärden.

  • Det maximala timmedelvärdet från verksamheten beräknas uppgå till 150 μg/m3. WHO:s riktvärde ligger på 3000 μg/m3 (som 24-timmars medelvärde).
  • Årsmedelvärdet från verksamheten beräknas uppgå till under 10 μg/m3 . Det kan jämföras mot ett omgivningshygieniskt riktvärde som ligger på 400 μg/m3.

Det har även gjorts nedfalls­beräkningar och bedömningar gällande risker för mark och vatten, beräkningar och bedömningar gällande lukt, riskbedömningar gällande olyckor etcetera. Läs mer om de utförda beräkningarna och bedömningarna i tillståndsbeslutet från Miljöprövnings­­­delegationen (MPD) del 1 Pdf, 13 MB. och del 2 Pdf, 13 MB., till exempel på sidorna 25-26 och 31)

Den tillståndsprövande myndigheten har bedömt att utredningarna är tillförlitliga. De har utifrån det här underlaget bedömt att verksamheten kan tillåtas, under förutsättning att företaget följer tillståndets villkor. Du kan läsa mer om tillstånds­myndighetens bedömningar i tillståndsbeslutet från MPD (del 2) Pdf, 13 MB. på sidorna 61-72.

Både tillstånd och dispens för verksamheten har vunnit laga kraft och går inte längre att överklaga. Det finns dock viss möjlighet att kunna påverka framöver gällande utformning av tillståndets villkor om utsläpp samt vid eventuell förnyad dispens för användning av metylenklorid.

När det gäller tillståndet så ska miljöprövnings­delegationen pröva slutliga villkor för utsläppen av metylenklorid. Det kommer då att finnas möjlighet för närboende, kommuninvånare, kommunen i stort, tillsynsmyndighet och övriga myndigheter att lämna in synpunkter. Det kommer även att finnas möjlighet att överklaga det kommande villkorsbeslutet.

Dispensen för att få använda metylenklorid löper ut 31 maj 2025. För att få använda metylenklorid efter detta datum måste en ny dispens ges av Kemikalieinspektionen. Ett eventuellt nytt dispensbeslut är möjligt att överklaga.

Vid synpunkter på utformning av lagstiftning kring tillstånds- och dispensgivning kan kontakt tas med exempelvis Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och klimat- och näringslivsdepartementet samt förtroendevalda i lagstiftande församlingar som Riksdagen.

Tillstånd och dispenser

En tillståndsprocess består av flera steg. De beskrivs nedan i kort sammanfattning:

  • Den tilltänkta verksamheten håller samråd med närboende, berörda myndigheter och organisationer. Syftet med samrådet är att företaget ska ge information om den planerade verksamheten och också hämta in upplysningar och synpunkter från berörda på ett tidigt stadium.
  • Verksamheten tar fram en ansökan och miljökonsekvens­beskrivning, vilka lämnas in till tillståndsmyndigheten.
  • Tillståndsmyndigheten kungör ansökan och ger närboende, allmänhet, myndigheter och organisationer möjlighet att lämna in synpunkter (yttra sig) under en viss tid (remisstid).
  • När remisstiden är slut gör tillståndsmyndigheten en bedömning och fattar beslut.
  • Beslutet kungörs. Beslutet är möjligt att överklaga under en treveckorsperiod.
  • Om beslutet inte överklagats under treveckorsperioden vinner det laga kraft.

Mer information om tillståndsprocessen hos Miljöprövningsdelegationen (Länsstyrelsen i Uppsala län).

När det gäller Senior Materials verksamhet så var miljöprövnings­delegationen vid Länsstyrelsen i Uppsala län (MPD) den tillstånds­prövande myndigheten.

Efter att ha hållit samråd tog Senior Material fram en ansökan och miljökonsekvens­beskrivning. Handlingarna lämnades in till MPD i februari 2022. Under remisstiden lämnade bland annat dåvarande nämnd, miljö- och räddningstjänst­nämnden, in yttrande.

Efter remisstidens slut gjorde MPD en samlad bedömning av ärendet och avslog ansökan. Skälet för beslutet var att MPD bedömde att samrådet inte hade genomförts på ett korrekt sätt (att informationen som gavs till närboende inte var tillräckligt tydlig).

Företaget överklagade dock beslutet till mark- och miljödomstolen. Domstolen delade inte MPD:s bedömning utan upphävde MPD:s beslut. Domstolen skickade även tillbaka ärendet till MPD för förnyad prövning.

MPD fattade 21 juni 2023 beslut om att ge tillstånd till verksamheten (del 1 Pdf, 13 MB. och del 2 Pdf, 13 MB.). Beslutet överklagades i vissa delar av både företaget och Länsstyrelsen i Södermanlands län. Överklagningarna prövades av mark- och miljödomstolen.

Mark- och miljödomstolen meddelade beslut (del 1 Pdf, 14 MB. och del 2 Pdf, 12 MB.) i frågan 4 december 2023. Beslutet innebär att tillståndet står fast, men att några av tillståndsvillkoren har justerats. Beslutet har vunnit laga kraft.

I beslutet från MPD framgår vad tillståndet omfattar och vilka villkor som ska uppfyllas, liksom de bedömningar som MPD gjort när de fattat sitt beslut. Det finns även sammanfattande beskrivningar av bolagets ansökan och de yttranden som lämnats in under remisstiden. I beslutet från domstolen framgår det vilka ändringar som de gjort av MPD:s tillstånds­beslut, liksom domstolens bedömning som lett fram till ändringarna.

Det ingår i tillsynsmyndighetens uppdrag att regelbundet bedöma om något av miljöbalkens kriterier för återkallelse eller omprövning av ett tillstånd eller dispensbeslut uppfylls. Exempel på kriterium är om en sökande lämnat oriktiga uppgifter i en ansökan eller att en verksamhet inte följer villkor och att avvikelsen är betydande. Om något av dessa kriterier skulle visa sig vara uppfyllda framöver görs en ansökan till den tillståndsprövande myndigheten om att återkalla eller ompröva tillståndet. Det är alltså tillstånds­prövande instans som sedan avgör om tillståndet ska återkallas eller omprövas.

Kemikalieinspektionen – har att avgöra om det är möjligt att bevilja en dispens för användning av förbjudna ämnen.

Senior Material har fått dispens från det generella förbudet mot att använda metylenklorid i Sverige. Dispensen gäller från och med den 1 juni 2023 till och med den 31 maj 2025.

Miljöprövningsdelegationen (MPD) är den instans som har hanterat frågan om de effekter som verksamheten kan komma att ge upphov till på omgivningen. Det har prövats i tillståndet som MPD fattade beslut om 21 juni 2023.

Tillståndsprövningar syftar till att på ett rättssäkert och effektivt sätt pröva verksamheter som påverkar omgivningen. Genom prövning säkerställs ett godtagbart skydd för människors hälsa och miljön. Ett tillstånd ger också verksamhets­utövaren trygghet eftersom det krävs relativt mycket för att ändra det. Tillståndsprövning syftar även till att ge allmänheten insyn och inflytande i prövningen.

Flera av de moment och krav som finns i dagens tillståndsprövning säkerställer att Sverige uppfyller internationella och EU-rättsliga åtaganden inom miljöområdet. Tillståndsprövningen är en del i det miljörättsliga regelsystemet som syftar till att uppnå en hållbar utveckling.

Naturvårdsverkets sida om hur tillståndsprövning enligt miljöbalken går till.

Vi saknar adressuppgifter till de som kallades till samrådet men bilden på sidan 3 i samrådsredogörelsen (del 1) Pdf, 16 MB. visar vilket område som samrådet skickades ut till. Ytterligare uppgifter från samrådet framgår i samrådsredogörelsen del 1 Pdf, 16 MB. och del 2 Pdf, 12 MB.. För mer information tas kontakt med tillstånds­prövande instans som är Miljöprövningsdelegationen (Länsstyrelsen i Uppsala län).

Ta del av samrådsunderlaget. Pdf, 2 MB.

Provtagning och kontroller

Företaget har ansvar för att följa kraven i tillståndet och i miljöbalken. De ska ta fram ett kontrollprogram samt bedriva egenkontroll och genom olika undersökningar/ provtagningar/ mätningar utförda av sakkunniga visa för tillsyns­myndig­heten att kraven följs. I det ingår att visa om och i så fall hur verksamheten påverkar omgivningen. Genom tillsyn kontrolleras även på andra sätt att företaget följer tillståndets villkor och miljöbalkens krav, exempelvis genom inspektioner.

Exempelvis kommer utsläppen från företagets återvinnings­system för metylenklorid att kontrolleras kontinuerligt. Mark och grundvatten inom verksamhets­området ska också kontrolleras. Grundvatten kontrolleras en gång per år och marken kontrolleras vart femte år.

Det finns hittills två framtagna kontrollprogram som gäller för den verksamhet som pågår på Senior Material i dagsläget

Den pågående verksamheten består av:

  • en mindre anmälningspliktig fabrik som funnits sedan tidigare. I den används dock ingen metylenklorid.
  • anläggningsarbeten för att bygga den tillståndspliktiga fabrik där det ska användas metylenklorid. Fabriken är inte färdigbyggd och det används alltså ingen metylenklorid i dagsläget.

Innan den tillståndspliktiga verksamheten startar ska ett kontrollprogram finnas på plats som visar hur bolaget ska säkerställa att tillståndets villkor och miljöbalkens krav uppfylls. I det ingår till exempel att regelbundet kontrollera och visa att man inte släpper ut mer metylenklorid än vad tillståndet medger. Det kommer även ingå regelbunden kontroll av exempelvis metylenkloridhalten i mark och grundvatten inom verksamhets­området, liksom kontroll av utgående dag- och spillvatten.

Miljöskyddsenheten inom Samhällsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun är tillsyns­myndighet för samtliga miljöfarliga verksamheter inom kommunen.

Tillsynsmyndigheten har i uppdrag att kontrollera att företag följer sina tillståndsvillkor och miljöbalkens krav i övrigt. Vad gäller Senior Material AB så ingår det även att kontrollera att dispensbeslutet från Kemikalie­inspektionen följs.

Vid behov av stöd och vägledning för tillsynsarbetet tas kontakt med tillsynsvägledande myndigheter exempelvis Länsstyrelsen, Naturvårdsverket, Kemikalie­inspektionen och Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Räddningstjänsten har begärt till Länsstyrelsen i Södermanlands län att Senior Material ska klassas som farlig verksamhet enligt Lag om skydd mot olyckor. Länsstyrelsen har dock avslagit begäran Pdf, 1 MB. med hänvisning till att företaget än så länge inte hanterar de farliga kemikalierna.

Räddningstjänsten kommer fortsatt ha en dialog med Länsstyrelsen i Södermanlands län för att verksamheten ska bli klassad. Räddningstjänsten kan då som myndighet kräva att Senior Material analyserar riskerna för olyckor som kan orsaka allvarliga skador på människor eller miljön. Utifrån riskanalysen kan Räddningstjänsten kräva åtgärder i form av att hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana allvarliga skador, däribland varning till allmänheten.

Riskanalyser Pdf, 18 MB. har tagits fram inför tillståndet till miljöfarlig verksamhet som Miljöprövningsdelegationen (MPD) beslutade om.

Vatten och utsläpp

Eskilstuna kommun kan inte påverka överordnade myndigheters beslut. Representanter för kommunen planerar dock för att träffa ledningen för Senior Material så snart som möjligt. Kommunen arbetar för att de ska vara tydliga i sin kommunikation om hur de arbetar för att bedriva en så säker tillverkning som möjligt.

Det kommer också säkerställas att kommunens miljöskyddenhet har rätt kompetens och förutsättningar för att utöva den tillsyn som åligger kommunen.

Eskilstuna kommun kommer därutöver arbeta för att tillståndsmyndigheterna är noga i sina prövningar och ger tydliga förbehåll för att Senior Material fortsatt ska arbeta för att minimera användningen och på sikt ersätta metylenklorid i sina anläggningar, precis som tillståndsmyndigheterna gör med andra företag i Sverige som använder kemikalier som kräver dispens för användning.

Kommunen kommer fortsatt ha en dialog med Länsstyrelsen i Södermanlands län för att verksamheten ska bli klassad som farlig verksamhet enligt Lag om skydd mot olyckor för att stärka beredskapen. Dialogen kommer att föras av Räddningstjänsten.

Det finns en stor efterfrågan av den typen av produkter som Senior Material tillverkar för att möjliggöra elektrifiering. Behovet finns lokalt hos Eskilstunas företag, nationellt och globalt, bland annat för att minska de fossila utsläppen. Men tillverkningen måste ske på ett säkert sätt, och där är det bra att Sverige har en av världens tuffaste miljölagstiftningar.

Senior Material har fått tillstånd enligt miljöbalken för sin verksamhet, men tillståndet hindrar inte VA-huvudmannen (Eskilstuna Energi och Miljö) att ställa krav med stöd av Vattentjänstlagen (LAV) på utsläpp till den allmänna VA-anläggningen.

Enligt LAV får VA-abonnenten, det vill säga Senior Material bara skicka spillvatten av normal hushållskvalitet till VA-huvudmannen. VA-abonnenten får inte skicka något som kan skada avloppssystemet eller försvåra VA-huvudmannens arbete. VA-huvudmannen kan i enskilda fall tillåta utsläpp av annat avloppsvatten, men det är VA-huvudmannen som bestämmer villkoren och det får inte orsaka skada.

Eskilstuna Energi och Miljö kommer att begära att Senior Material visar att de inte skickar vatten till det allmänna avloppssystemet som kan skada människor, miljön, ledningsnätet eller reningsprocessen.

Dagvattenhanteringen inne på Seniors fastighet eller i vägdiket är inte Eskilstuna Energi och Miljös (EEM:s) ansvar och EEM har ingen rådighet i den hanteringen.

Det är tillsynsmyndigheten som kan ställa krav inne på Seniors fastighet. I tillståndet för miljöfarlig verksamhet som Senior Materials har fått finns krav på dagvattenhantering.

Avledande av byggdagvatten som uppstår under anläggningsskedet ska ske genom sedimenteringsanläggning, försedd med oljeavskiljande anordning, innan vattnet leds vidare enligt tillståndet. Sedimentationsanläggningens (för anläggningsskedet) utformning och placering ska slutligt fastställas i samråd med tillsynsmyndigheten.

Vid fortsatt verksamhet ställer tillståndet krav på rening och oljeavskiljning samt avstängningsmöjlighet för sanering.

Idag fördröjs och avleds dagvattnet i befintlig dagvattendamm som anlades innan området togs in i verksamhetsområde för kommunalt dagvatten. Det leds till Trafikverkets dike mot E20. Dammen bräddar ut till diket vid kraftigare regn när dammen är fylld men det ska byggas bort och skyfall ska ledas till en ny damm väster om området.

I detaljplaneskedet så ansåg man att det inte fanns behov av en allmän dagvattenhantering för området utan att dagvattnet kunde hanteras inom fastigheten och avledas. Behovet att bygga en allmän dagvattenanläggning har uppstått efteråt när mer ytor har byggts i området. Enligt dagvattenutredningar så kan EEM behöva diken och kommunen en våtmark för fördröjning av 100-års regn för hela området.

Dagvatten slutar att vara ett dagvatten när det hamnar i en bäck eller sjö. Dagvatten ska vara tillfälligt avledning av ett regn eller smältande snö.

Farlig verksamhet

En Seveso-anläggning är en anläggning som omfattas av särskilda krav i lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av en allvarlig kemikalie­olycka samt förordningen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av en allvarlig kemikalieolycka.

Seveso-lagstiftningen omfattar en lång rad av ämnen. Om en verksamhet hanterar ett sådant ämne i en mängd som överskrider ett så kallat ”tröskelvärde” så blir verksamheten en Seveso-anläggning. De ämnen (och mängder) som omfattas av Seveso-lagstiftningen bedöms kunna ge upphov till allvarliga kemikalie­olyckor om olyckan är framme. Med allvarlig kemikalieolycka menas utsläpp som riskerar att ge akuta skador på hälsa och miljö. För att förebygga risk för sådana olyckor ställs det därför särskilda krav på Seveso-verksamheterna.

Lista över Seveso-ämnen och tröskelvärden.

Kommunen har en skyldighet att informera på sin hemsida vilka Seveso-anläggningar som finns i kommunen.

Förteckningen på Eskilstuna kommuns hemsida.

Metylenklorid är inte ett ämne som bedöms kunna ge upphov till den typen av olycka, och ämnet i sig omfattas därför inte av Seveso-lagstiftningen.

Däremot skulle det kunna bildas ämnen som är Seveso-klassade om metylenklorid brinner, exempelvis fosgen. Bolagets konsult har därför beräknat hur stora mängder som skulle kunna uppstå av de ämnena vid brand och har då konstaterat att mängderna är så små att tröskelvärdena inte överskrids. Utifrån det bedömer konsulterna att verksamheten inte är en Seveso-anläggning. Den tillståndsprövande myndigheten miljöprövnings­delegationen (MPD) delar den bedömningen. MPD:s bedömning går att läsa i tillståndet (del 2) för Senior Material på sidan 62-63 Pdf, 13 MB..

Markförsäljning

Kommunstyrelsen beslutade i januari 2022 om försäljning av mark till Senior Material. Avtalet omfattade 12 ha och summan för försäljningen var 30.000.000 kronor, motsvarande 250 kr per kvm. Det är på den marken som det pågår byggnation.

Sammanträdeshandling inför 2022-01-18
14 Försäljning av del av Grönsta 1.7 och 2.18.pdf (eskilstuna.se)

Kommunstyrelsens beslut 2022-01-18, se sidan 24.
Protokoll kommunstyrelsens sammanträde 2022-01-18

I juni 2022 beslutade kommunstyrelsen om försäljning av ytterligare 4 ha för 320 kr per kvm och summan för försäljningen hamnade på 12.800.000 kronor.

Sammanträdeshandling inför 2022-06-07
09 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1.7, fyra hektar.pdf (eskilstuna.se)

Vid samma sammanträde, juni 2022, beslutade dessutom kommunstyrelsen om ett Letter of intent där Senior Material hade option att köpa ytterligare mark. Avtalet omfattade 19 ha i direkt anslutning till nuvarande fastighet. Avtalstiden gällde fram till och med 11 januari 2023. Överenskommelsen har dämed förfallit och det är inte aktuellt med ytterligare markförsäljning.

Sammanträdeshandling inför 2022-06-07
10 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1.7 - Avsiktsförklaring.pdf (eskilstuna.se)

Kommunstyrelsens beslut 2022-06-07, se sidan 15 och 16.
Protokoll kommunstyrelsens sammanträde 2022-06-07

Dokument och beslut

Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige

2021

Ordförandebeslut 2021-03-25
Ordförandebeslut i brådskande ärende - Letter of intent - markområde i Svista - KSKF_2021_108, PDF Pdf, 117 kB.

Letter of intent (undertecknat) mars 2021 - två delar
Letter of intent - markområde i Svista__del 1 - KSKF_2021_108, PDF Pdf, 5 MB.

Letter of Intent - markområde Svista__undertecknad del 2 - KSKF_2021_108, PDF Pdf, 2 MB.

Kommunstyrelsens beslut 2021-03-30
Kommunstyrelsens beslut 2021-03-30 §76 - Anmälan av delegationsbelsut - KSKF_2021_108, PDF Pdf, 159 kB.

2022

Sammanträdeshandlingar inför 2022-01-18
14 Försäljning av del av Grönsta 1.7 och 2.18, PDF (eskilstuna.se

Kommunstyrelsens beslut 2022-01-18
Kommunstyrelsens beslut 2022-01-18 § 13 - Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1:7 och 2:18 Pdf, 128 kB.

Sammanträdeshandlingar inför 2022-06-07
09 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1.7, fyra hektar, PDF (eskilstuna.se)

10 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1.7 - Avsiktsförklaring, PDF (eskilstuna.se)

Kommunstyrelsens beslut 2022-06-07
Kommunstyrelsens beslut 2022-06-07 § 138 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1:7, fyra hektar Pdf, 101 kB.

Kommunstyrelsens beslut 2022-06-07
Kommunstyrelsens beslut 2022-06-07 § 139 Försäljning av del av fastigheten Grönsta 1:7 - Avsiktsförklaring Pdf, 105 kB.

Sammanträdeshandlingar inför 2022-06-21
02 Detaljplan för del av Grönsta 1_7 mfl

Kommunstyrelsens beslut 2022-06-21
Kommunstyrelsens beslut 2022-06-21 § 170 Detaljplan för del av Grönsta 1:7 mfl Pdf, 125 kB.

Kommunfullmäktiges beslut 2022-06-21
Kommunfullmäktiges beslut 2022-06-21 § 174 Detaljplan för del av Grönsta 1:7 med flera Pdf, 107 kB.

2023

Ordförandebeslut 2023-04-13
Brådskande ordförandebeslut - Yttrande över ansökan om tillstånd, Senior Material (Europe) AB - KSKF_2023_148, PDF Pdf, 108 kB.

Handlingar till ordförandebeslutet
Yttrande gällande ansökan om tillstånd, Senior Material (Europe) AB. Länsstyrelsens diarienummer: 551-1600-2022 Pdf, 108 kB.

Eskilstuna kommuns yttrande gällande ansökan om tillstånd, Senior Material (Europe) AB (551-1600-2022) Pdf, 143 kB.

2024

Sammanträdeshandlingar inför 2024-01-16
16 Tillsynsansvar gällande Senior Material (Europe) AB, PDF(eskilstuna.se)

Kommunstyrelsens beslut 2024-01-16
Kommunstyrelsens beslut 2024-01-16 § 15 Tillsynsansvar gällande Senior Material (Europe) AB - KSKF_2023_344, PDF Pdf, 155 kB.

Kommunfullmäktiges beslut 2024-02-01
Kommunfullmäktiges beslut 2024-02-01 § 14 Tillsynsansvar gällande Senior Material (Europe) AB - SBYN_2024_201, PDF Pdf, 157 kB.

Kommunfullmäktiges beslut 2024-02-01 § 14 Tillsynsansvar gällande Senior Material (Europe) AB - Bilaga A oh B - Reservationer Pdf, 351 kB.

Miljö- och räddningstjänstnämnden

2022

Miljö- och räddningstjänstnämndens beslut 2022-09-22
Miljö- och räddningstjänstnämndens beslut 2022-09-22 § 103 Yttrande över ansökan om tillstånd Senior- KSKF_2023_148, PDF Pdf, 303 kB.

2023

Miljö- och räddningstjänstnämndens beslut 2023-08-30
Miljö- och räddningstjänstnämndens beslut 2023-08-30 § 85 - Förslag till beslut om återlämnande av - MRN_2023_105, PDF Pdf, 132 kB.

Sammanträdeshandlingar inför 2023-09-21
12. Delegationsärenden till nämnden november 2023, PDF (eskilstuna.se)

Samhällsbyggnadsnämnden

2023

Samhällsbyggnadsnämndens beslut 2023-08-30
Grönsta 1-35 Bygglov Bygg.2023.819, PDF Pdf, 5 MB.

2024

Sammanträdeshandlingar inför 2024-03-25
Sammanträdesprotokoll, PDF

Eskilstuna Energi och Miljö

2022

Eskilstuna Energi och Miljös yttrande över ansökan om tillstånd Pdf, 41 kB.

Miljöskyddsenheten

Hanterar ansökningar, tillstånd och genomför tillsyner och kontroller.

Kommunledningskontoret

Ansvarar för koncernledning, koncerngemensamma ​utvecklingsfrågor samt utvecklingsfrågor för Eskilstuna som ort såsom näringslivsutveckling, regional utveckling, miljö och klimat, fastighet, mark och exploatering.

Uppdaterad: 7 oktober 2024