Nytt stöd för familjer med barn med funktionsnedsättning
1 augusti 2024
Barnkoordinator hjälper föräldrar att navigera myndigheter.
Från 1 augusti inför Eskilstuna kommun en ny roll: barnkoordinator. Syftet är att stötta familjer med som har en funktionsnedsättning genom att samordna kontakter med olika myndigheter. Eskilstuna blir därmed den nionde kommunen i Sverige med denna stödfunktion.
Barnkoordinatorn ska arbeta på uppdrag av vårdnadshavarna och tillsammans med dem identifiera vilken hjälp som behövs och vad som är viktigast att börja med. Stödet riktar sig till föräldrar vars barn tillhör LSS-målgruppen och kan erbjudas redan innan en eventuell utredning är genomförd.
Förbättrad livskvalitet och minskad stress
Föräldrar till barn med funktionsnedsättningar möter ofta många utmaningar, från habilitering och skola till att kämpa för barnens rättigheter. Detta kan leda till utbrändhet. Genom att erbjuda stöd tidigt är förhoppningen att kunna förbättra livskvaliteten och hälsan för både barn och föräldrar.