MENY
Eskilstuna kommun

E-handel och e-faktura

Elektronisk handel, e-handel, är vårt sätt att göra inköp, beställningar och ta emot fakturor elektroniskt.

Eskilstuna kommun införde e-handel och e-faktura redan 1999. Det innebär att de företag och leverantörer som har ramavtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor. Eskilstuna kommun erbjuder flera olika lösningar för detta till sina leverantörer.

Ett enkelt sätt är en anslutning där order skickas med e-postmeddelanden och kostnadsfri tillgång till en webbportal, där leverantören kan skapa en elektronisk faktura. Detta sätt tillhandahålls av kommunen och gör därmed att leverantören inte behöver investerar i något system.

Hjälper oss följa avtalen

E-handel resulterar i hög avtalstrohet då kommunens anställda lotsas att beställa från leverantörer som har ramavtal med kommunen. Alla dessa leverantörer är samlade i e-handelssystemet och det gör det lättare för beställarna att hitta rätt leverantör och rätt pris. Systemet ger också underlag för statistik över vad som inhandlas i kommunen och vilka inköpsbehov som finns. För leverantörernas och företagens del ger e-handelssystemet möjlighet till ett elektroniskt skyltfönster, där varor och tjänster kan visas upp på ett attraktivt sätt med bilder och bra sökord.

Leverantörer utan avtal

I de fall kommunen handlar av en leverantör som vi inte har ramavtal med används elektronisk rekvisition. Denna skrivs ut av inköpande personal och tas med vid inköpstillfället. Även från dessa leverantörer vill kommunen ha en elektronisk faktura.

 

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Anna-Lena Kornelius-Andersson
Systemförvaltare/administratör