MENY
Eskilstuna kommun

Redlighet – att inte lura eller vilseleda kunden


Jordgubbar

Foto: Lisbet Skärstam

Alla livsmedelsföretagare, oavsett om de säljer förpackade livsmedel eller serverar mat på en restaurang, måste vara ärliga mot konsumenterna. Att vara ärlig och inte fara med osanning benämns i livsmedelssammanhang som ”god redlighet”. Exempel på redlighet kan vara att du som konsument får den köttbit som står på menyn på din tallrik när du äter ute på restaurang. Det kan också handla om att livsmedlet motsvarar den förväntning du har på det, även om det inte innebär en kvalitets- eller smakmässig skillnad. Till exempel om du köper svenska jordgubbar till midsommar ska de komma från Sverige och inget annat land. 

Livsmedelsinspektören kontrollerar att redligheten efterlevs.

Hösten 2011 arbetade miljökontoret med ett projekt om redlighet. Syftet var att få veta om restaurangerna/pizzeriorna och cateringfirmorna uppger rätt beteckning på varorna som presenteras på menyerna. Syftet var även att öka kunskapen om redlighet.

Här kan du läsa projektrapporten Redlighet.

 

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du har nu hjälpt oss att förbättra eskilstuna.se.

Kontakt

Miljökontoret
Öppettider

Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00

Besöksadress

Alva Myrdalsgata 3d

Postadress

631 86 ESKILSTUNA

Kontakt

016-710 10 00
Skicka e-post
016-14 26 84