Kvalitetsrådet för Arbete och aktivitet samt socialpsykiatrin

Kvalitetsrådet består av personer som har egna erfarenheter av daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd eller särskilt boende inom socialpsykiatrin. Rådets uppdrag är att utveckla innehållet och förbättra kvalitén i dessa verksamheter.

  • Vi har träffar med Kvalitetsrådet fem till sex gånger per år, på onsdagar klockan 10.00 – 11.30. Du väljer själv hur många träffar du vill vara med på. Vi har pauser och bjuder på kaffe och te.
  • Kvalitetsrådets samordnare planerar, bjuder in till och håller i kvalitetsrådets träffar. Minst två samordnare deltar på varje träff. Samordnarna ansvarar också för att se till att det som vi pratat om på träffarna kommer vidare till de verksamheter och chefer som berörs.
  • Vi diskuterar bestämda ämnen och frågor som kommit upp i din verksamhet, på till exempel boenderåd eller brukar-APT. Ämnen kan vara brukarenkäten, inflytande och trygghet, digitalisering och välfärdsteknik eller hur det fungerar i verksamheterna och på de öppna Mötesplatserna. Du får en dagordning i förväg. Du kan också läsa mer om vad som ska diskuteras här på webbsidan.
  • Du bidrar med dina tankar och idéer på Kvalitetsrådet. Alla tankar och idéer är anonyma, så ingen annan än deltagarna på Kvalitetsrådet kan får reda på att just du berättat något.
  • Samordnarna för Kvalitetsrådet lämnar över det som tas upp på rådet till cheferna i de berörda verksamheterna
  • Samordnarna återkopplar frågorna på nästa Kvalitetsråd. Du kan också läsa återkopplingen här på webbsidan.

Nästa träff tisdag 28 maj

Tema: Öppet tema

Plats: Akterdäck, Faktoriet,

Tid: Klockan 10.00-11.30

Vad har du för tankar och idéer?

Datum för träffar med Kvalitetsrådet 2025

  • 28/5

Samtliga träffar är klockan 10.00-11.30 i lokal Akterdäck på Faktoriet, Faktorigatan 4C.

Lämna tankar och idéer till Kvalitetsrådet

Här kan du som inte vill eller kan delta i Kvalitetsrådet lämna tankar och idéer om ämnen som vi kan diskutera på Kvalitetsrådet. Du kan också lämna tankar och idéer kring ämnet på nästa träff.



Skriv telefonnummer om du vill ha återkoppling.

Skriv din e-postadress om du vill ha återkoppling.

Sammanfattning av träffar med Kvalitetsrådet

Dagens tema: Öppet tema

Bemanning

Deltagarna pratade om bemanning i verksamheterna. Många upplever att det är för få personal i vissa sysselsättningar och att det inte alltid kommer in vikarier när ordinarie personal är sjuk. Detta gör att:

  • Det är svårt att få det stöd man behöver i sina arbetsuppgifter.
  • Man kan uppleva stress och att det tar mycket energi.
  • Planerade aktiviteter ibland ställs in.
  • Det blir svårare att utveckla sina arbetsuppgifter.
  • Det finns mindre möjlighet till samtalsstöd.

Deltagarna önskar att det alltid ska finnas en vikarie vid sjukfrånvaro för att kvaliteten i verksamheten inte ska bli påverkad.

Sysselsättningens riktning och mål

Flera deltagare tycker att det är otydligt vilken riktning verksamheten har och vad målet med sysselsättningen är. Alla har olika behov och olika anledningar till att vara där. För att man ska kunna utvecklas och göra framsteg, behöver det vara tydligt vad verksamheten vill hjälpa en med. Exempelvis om sysselsättningen ska hjälpa en vidare till något annat eller att träna en på något speciellt? Deltagarna önskar mer information och tydligare samtal om detta.

Otydlighet kring besökande personal

Det kan vara svårt att veta vilka personer som rör sig i verksamheten. Ibland kommer det vikarier eller annan personal på besök, men brukarna vet inte alltid vad de gör där. Det är otydligt om de är där för att hjälpa till i verksamheten eller har eget kontorsarbete att göra. Deltagarna önskar att personal alltid presenterar sig och berättar vad deras uppgift är för dagen, så att det blir tydligare.

Samtalsforum och rättigheter

Deltagarna tycker att det behövs samtalsforum, som exempelvis regelbundna brukar-APT och samtal med kontaktpersonal. Just nu erbjuds inte detta på alla sysselsättningar, och många tror att det beror på brist på personal och planering.

Det fanns även en diskussion om att brukare behöver mer information om hur personal jobbar och vilka regler som gäller. Exempelvis:

  • Vilka rutiner finns gällande brukar-APT och samtal med kontaktpersonal?
  • Hur utformas genomförandeplaner?
  • Vilka lagar och styrdokument styr verksamheten?

Deltagarna vill också ha information om den nya socialtjänstlagen, gärna på Eskilstuna kommuns hemsida.

Tillgång till chef och ledning

Flera deltagare tycker att det skulle vara bra om det fanns fler möjligheter att prata direkt med sin chef, speciellt om man inte får tydliga svar från personalen om organisatoriska frågor.

Information om kvalitetsrådet

Efter sommaren delas Kvalitetsrådet upp i två delar. Detta för att träffarnas innehåll ska vara relevant för alla som besöker träffarna. Likaså ska återkopplingen till ledningen bli aktuell, då det handlar om deras verksamheter. Efter sommaren kommer det finnas ett kvalitetsråd för Arbete och aktivitet (sysselsättning/daglig verksamhet) och ett kvalitetsråd för Socialpsykiatri (boendestöd).

De som har både boendestöd och sysselsättning kan välja vilket råd de vill delta i, eller gå på båda.

Ledningens återkoppling från föregående träff med kvalitetsrådet

Brukarundersökning

Orsaker till att brukare inte svarar kan undersökas vidare. Rutiner för information och stöd finns redan, men kan förbättras.

Bemötande

Personal ska vara insatta i genomförandeplaner och bemötande. Hälsning, förberedelse och lyhördhet är prioriterat. Synpunkten om färre personalgrupper tas vidare.

Information

Verksamheten arbetar för att göra information om rättigheter och stöd mer lättillgänglig. Förslag på förbättringar välkomnas.

Informationssidor

Förslaget att gå igenom viktiga webbsidor på brukar-APT tas vidare.

Sommarplanering

Arbetet startar i slutet av mars, och brukare kommer att informeras och få lämna önskemål.

Frågor till ledningsgruppen

  1. Kan vikarie alltid sättas in vid sjukfrånvaro, särskilt vid redan låg grundbemanning? Kan det bli en regel?

  2. Hur kan brukare få tydligare information om vad sysselsättningen har för inriktning och den ska hjälpa dem med?

  3. Kan personal och vikarier bli bättre på att presentera sig och berätta vad de gör i verksamheten? Hur kan detta bli en rutin?
  4. Hur kan ledningen se till att APT och KP-samtal erbjuds på alla sysselsättningar? Kan en erfaren personal hjälpa till att starta upp verksamheter som saknar det

  5. När ska chefer börja delta på Kvalitetsrådet?

  6. Rutiner är för personalen, men hur kan brukarna få bättre insyn i vad de har rätt till?

  7. Kan ledningen tillhandahålla lättläst information om den nya lagen samt socialtjänstlagen i sin helhet, och länka till den på kommunens hemsida?

  8. Deltagarna i rådet saknar information om insatsen och vad den innebär samt gällande rättigheter och skyldigheter och vilket stöd man kan få utifrån sin insats. Förslagsvis kan information i form av broschyrer eller liknande finnas tillgänglig och begriplig för alla på varje verksamhet.

Dagens tema: Brukarundersökningen

Kvalitetsrådet går igenom resultaten från brukarundersökningen för år 2024. Deltagarna känner inte igen sig i resultatet. De reflekterar över att det inte är så stor andel brukare i verksamheterna som har svarat på enkäten. En tanke är att man som brukare kanske inte vill fylla i enkäten för att man redan fyllt i en enkät för en annan verksamhet. För många personer kan det blir för mycket. Det kan också handla om att man inte vet vad man svarar på. Det är viktigt att alla brukare ska kunna berätta hur de känner och att de är trygga med att svara ärligt. Kvalitetsrådet pratar också om att alla brukare inte känner till vem man ska prata med om något inte är bra på verksamheten. Det kan påverka att man inte känner sig mer nöjd på sitt boende eller sin dagliga verksamhet/sysselsättning.

Samordnare informerar att arbetet med brukarundersökningen ska göras systematiskt. Efter att alla svar från enkäten sammanställts ska verksamheterna och personalen använda resultatet för att förbättra kvaliten och brukarnas nöjdhet. Exempelvis kan personal prata om resultatet med de brukare som finns i verksamheten. Det kan göras på olika sätt. Deltagarna har inte erfarenhet av att man på verksamheterna går igenom resultat med brukarna. Det är inte alltid man fått frågan om att svara på brukarundersökningen. Det uppfattas bero på om personalen arbetar aktivt med brukarundersökningen.

Det finns förslag om att verksamheterna behöver undersöka varför brukare inte vill svara på enkäten. Kvalitetsrådet ger förslaget att skaffa rutiner kring brukarundersökningen för att få fler att vilja svara och känna sig trygga. Det kanske behövs ett årshjul som all personal ska följa. Att ordinarie personal tidigt ska informera brukare om vad brukarundersökningen är och dess syfte. Att förbereda brukare om vad det kommer vara för typ av frågor. Att erbjuda alla stöd med att fylla i om man vill.

Saker som kan förbättras på verksamheterna för att öka nödjheten hos brukarna är planering och framförhållning. Personal behöver vara pålästa på brukarens genomförandeplan och önskemål om hur brukaren vill bli bemött. Det är viktigt att personal läser igenom arbetsbeskrivningar som finns. Det kan exempelvis handla om önskemål om hur personalen ska bemöta brukaren eller att informera i god tid om vilken personal som kommer genomföra en insats. Vissa önskar exempelvis att få ett sms på morgonen med information om det ska komma en vikarie, för att kunna välja om man vill ha stödet eller inte. Det är viktigt att personal är lyhörda för om brukaren vill prata om djupa saker eller inte, för att samtal inte ska blir för tungt känslomässigt för brukaren. Det uppskattas när det är färre och samma personal som ger stödet. Det är viktigt att personal säger hej när de kommer för att ge stöd och informerar brukare om det är en ny personal som börjar arbeta eller vistas i lokalen.

Det önskas mer information utskriven om rättigheter, stöd och insatser. Gärna i både text, bilder och lättläst. Det ska vara lättillgängligt för alla.

På vissa verksamheter har man inte stående boråd eller brukar-APT. Det kan bero på att det inte är några brukare som är intresserade av det eller att det är svårt att ha gemensamma möten. Många samtal sker istället individuellt. På vissa ställen har man istället lådor där man som brukare kan lämna synpunkter och tankar. Om verksamheten erbjuder boråd eller brukar-APT är det önskvärt att personal går igenom information tillsammans med brukare. Exempelvis gå igenom olika sidor på eskilstuna.se.

Ledningens återkoppling kring föregående träff:

Cheferna informerar att alla verksamheter arbetar med något som heter verksamhetsplan. Den beskriver vad verksamheterna ska arbeta med under året. Under 2025 ska verksamheterna arbeta med ett personcentrerat förhållningssätt genom att arbeta med frågan: ”Vad är viktigt för dig?”. Brukaren ska göras delaktig på det sätt som personen har önskemål om och möjlighet till. Det innebär att brukare ska involveras i arbetet med genomförandeplanen, om de kan och vill det. Cheferna inom socialpsykiatrin kom överens om att de ska ta upp detta med personal och påminna om vikten av att brukare görs delaktiga i planering av sitt eget stöd.

Cheferna informerar att det inte har varit inköpsstopp under förra året. Det har varit restriktioner. Det innebär att verksamheterna bara ska köpa det som är absolut nödvändigt. Det kan exempelvis handla om att verksamheterna inte kan bjuda på julbord eller åka på flera aktiviteter. Restriktionerna ska dock aldrig påverka den goda vård och omsorgen.

Cheferna funderade kring lättillgänglig information om brukares rättigheter, insatser och stöd. De undrar om kvalitetsrådet har några tankar eller önskemål om det behöver finnas mer information utskriven på verksamheterna? Vad för typ av information skulle det då vara? Cheferna har en idé om att det vore bra att ha en punkt på boråd där man går igenom olika sidor på eskilstuna.se tillsammans.

Frågor till ledningsgrupp

  • Undersök varför brukare inte vill besvara brukarundersökningen.

  • Skaffa rutiner kring att informera, erbjuda och utföra brukarundersökningen. Exempelvis kan det skapas ett årshjul. Erbjud brukare att prata om vilka frågor brukarundersökningen innehåller och erbjud stöd med att svara på enkäten för de som vill.

  • Kvalitetsrådet påminner att det är viktigt att all personal är pålästa och följer genomförandeplan och överenskommelser kring bemötande. Att personal säger hej och förbereder brukare inför insatser utifrån deras önskemål. Det är också viktigt att personal är lyhörda för brukares önskemål om att ha djupare samtal. Generellt så uppskattas det att ha färre personal som utför stödet.
  • Det önskas mer information utskriven på verksamheterna om rättigheter, stöd och insatser. Gärna i både text, bilder och lättläst. Det ska vara lättillgängligt för alla.

  • Det finns önskemål om att gå igenom olika informationssidor tillsammans på boråd/brukar-APT. Exempelvis eskilstuna.se.

  • Det finns önskemål att verskamheterna inom Arbete och aktivitet så snart som möjligt ger brukare information om hur planeringen ser ut under sommaren.

Dagens tema: Öppet tema

Dagens kvalitetsråd hade ett öppet tema där deltagarna fick lyfta egna tankar, funderingar och frågor. Det handlade om önskemål att lättare hitta information om sådant som påverkar en, sommarplanering, habiliteringsersättning, genomförandeplan. Vi pratade också om livskvalitet och att alla insatser ska leda till en förbättrad livskvalitet.

Lättillgänglig information

Deltagarna känner att det är svårt att hitta information om sina insatser och rättigheter. De upplever att de är beroende av personalen för att få reda på saker som rör deras dagliga verksamhet, stöd, rutiner och habiliteringsersättning. Det handlar också om att veta vad man kan förvänta sig från sin arbetshandledare eller boendestödjare och vad en genomförandeplan är.

Informationen på eskilstuna.se upplevs inte som lätt att hitta. Deltagarna önskar att det fanns en samlad plats där all viktig information är lätt att hitta. Vi kommer att ta upp detta med kommunikatörerna som ansvarar för eskilstuna.se.

Många deltagare berättar att de känner stress och oro när de saknar information och tydlighet.

Sommarplanering

Deltagarna berättar att de får veta vilka sommaraktiviteter som är öppna för sent. För en del är det viktigt att få veta detta i god tid, gärna redan i mars eller april. När man inte vet eller inte känner sig trygg med informationen, kan det orsaka stress och oro.

Habiliteringsersättning

Habiliteringsersättningen är viktig för deltagarna för att få ihop sin budget. När man inte är på sin sysselsättning förlorar man inkomsten, vilket gör att vissa går till verksamheten även om de inte mår bra eller är sjuka. En del tar inte ut semester eftersom de inte har råd att göra något eller åka iväg. Detta är ett problem som både brukare, personal och chefer ser, och alla vill hitta en lösning. Deltagarna i kvalitetsrådet föreslår att man kan göra som Göteborgs kommun, där deltagare får semesterersättning för sin dagliga verksamhet.

Det finns även en diskussion om brukarnas rättigheter beroende på om deras sysselsättning räknas som arbete eller inte. I ett arbete får man exempelvis semesterersättning, men inte på en sysselsättning. Det finns istället andra ersättningar från Försäkringskassan, men det är svårt att klara sig på dem eftersom allt har blivit dyrare, som hyror och mat.

Livskvalitet

Sedan hösten 2023 ska biståndshandläggaren i samband med uppföljning ställa några frågor kring hur personen upplever kvaliteten. En av frågorna är ”På vilket sätt har stödet påverkat din livskvalitet?”. 8,2 % av de som svarat på frågan upplever att stödet har försämrat deras livskvalitet. Målet är att 0% ska svara att deras livskvalitet har försämrats. En arbetsgrupp inom funktionshinderområdet vill nu undersöka vad det är som gör att personer upplever att stödet försämrar deras livskvalitet.

Livskvalitet handlar om att må bra både fysiskt, psykiskt och socialt. Vad som är livskvalitet är olika för alla, men oftast handlar det om sådant som gör en glad, trygg och lugn.

Deltagarna på kvalitetsrådet berättar att de inte har pratat med personal om vad livskvalitet är för dem, eller fått hjälp med det. De upplever också att de inte får diskutera eller se sin genomförandeplan tillräckligt ofta. Samordnarna informerar om att personalen gör olika när det gäller att involvera brukare i sin genomförandeplan. Vissa behöver anpassad information för att kunna förstå. Alla brukare har rätt att få se sin genomförandeplan och vara delaktiga i att bestämma vilket stöd de behöver och vad som får dem att må bra.

Genomförandeplan

Deltagarna vill få mer information om vad en genomförandeplan är och vad de kan förvänta sig för stöd. Information om detta borde vara lättillgänglig och ges redan hos biståndshandläggaren.

Inköpsstopp

Det finns oro kring hur ett eventuellt inköpsstopp kan påverka både verksamheten och brukarna. Deltagarna önskar mer information om vad ett inköpsstopp innebär.

Övrigt

Cheferna i ledningsgruppen vill komma ut och delta på ett kvalitetsråd om året. Deltagarna önskar att chef kommer till rådet två gånger per år.

Vi tittade på kvalitetsrådets årshjul. Vi kommer att träffas 6 gånger år 2025.

Cheferna kommer att skicka nya teman och frågor till kvalitetsrådet för året. Dessa skrivs ut på eskilstuna.se inför varje träff.

Frågor till ledningsgrupp

Lättillgänglig information

Hur ser ni till att vi som brukare får lättillgänglig information om våra insatser, rättigheter och stöd?

Vad gör ni för att förbättra tillgången till information på eskilstuna.se så att den blir lättare att hitta?

Vad gör ni för att minska vår stress och oro när vi inte får tydlig information om våra rättigheter och stöd?

Sommarplanering

Kan ni se till att vi får information om vilka sommaraktiviteter som är öppna i god tid, helst redan i mars eller april?

Vad kan göras för att undvika att information om sommarverksamheter kommer för sent eller ändras plötsligt, så att vi inte känner oss stressade eller osäkra?

Habiliteringsersättning

Vad kan ni göra för att lösa problemen med habiliteringsersättningen och hjälpa oss som har svårt att få ihop vår ekonomi?

Skulle det vara möjligt att införa semesterersättning för oss som deltar i daglig verksamhet, som Göteborgs kommun gör?

Kan ni ge oss bättre information om våra rättigheter och ersättningar, särskilt om habiliteringsersättning och ersättningar från Försäkringskassan?

Livskvalitet

Vad gör ni för att säkerställa att vi får prata med personalen om vad livskvalitet är för oss och vad det innebär?

Hur ser ni till att vi kan vara delaktiga i våra genomförandeplaner och känna oss trygga med vilket stöd vi får?

Genomförandeplan

Hur ser ni till att vi får tillräcklig information om våra genomförandeplaner och vad vi kan förvänta oss för stöd?

Kan ni göra information om våra genomförandeplaner lättare att hitta, redan när vi träffar biståndshandläggaren första gången?

Inköpsstopp

Hur kommer ni att hantera och informera oss om eventuella inköpsstopp och hur det påverkar oss?

Vad kan ni göra för att minska vår oro om inköpsstopp och hur det påverkar verksamheten och oss som brukare?

Övrigt

Kan ni komma ut till kvalitetsrådet 2 gånger per år istället för en gång per år?

Dagens tema: Öppet tema

Vi beslutar att tiden för kvalitetsrådets träffar ska ändras. År 2025 kommer träffarna vara på onsdagar klockan 10.00-11.30. Detta är för att man ska kunna delta om man exempelvis har busskort som bara är giltigt dagtid.

Samordnare för kvalitetsrådet kommer att undersöka vad det finns för informationsmaterial för brukarundersökningen och föra vidare förslaget med en lättläst informationsfolder till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som ansvarar för brukarundersökningen.

Deltagarna diskuterar vad ordet delaktighet innebär. När man är delaktig får man exempelvis vara med i planeringen av meningsfulla aktiviteter på ett boende eller daglig verksamhet/sysselsättning. I dagsläget fungerar det ibland så att brukar-APT ställs in för att det är för få deltagare som är med. Ibland hänvisas vissa diskussioner till en brukares enskilda samtal med sin kontaktpersonal istället för att få rätten att ha ett APT. På ett APT kan man istället få prata ihop sig och lyfta frågor och diskussioner som en grupp. Det är en rättighet som är viktig. Samordnare för kvalitetsrådet nämner att det funnits rutiner för boråd/brukar-APT. Kanske finns det behov av att följa upp rutinen. Samordnare lyfter denna fråga med ansvariga för rutinen.

Kvalitetsrådet diskuterar habersättningen och vad den är tänkt att gå till. Alla kan göra olika med sin habersättning. Beroende på ens ekonomi så kan man behöva använda habersättning till den dagliga livsföringen. Finns det skriftlig information om detta, med lättläst text och bildstöd? Samordnare för kvalitetsrådet ska undersöka detta.

Det lyfts en fråga om man har rätt att nekas önskemål om att byta sysselsättning. Samordnare informerar att man inte kan neka en brukares rätt att önska något. Däremot kanske det av olika anledningar inte går att genomföra önskemålet. Exempelvis kan det bero på brist på platser på annan verksamhet.

Kvalitetsrådet diskuterar erbjudande om att chef kan närvara på kvalitetsrådet träffar. Det lyfts olika förslag på hur det praktiskt skulle kunna genomföras. Alla har olika förutsättningar att kunna lyfta sina frågor direkt och kan behöva tid att förbereda sig, medan andra inte behöver det. Nästa träff ska frågan lyftas igen för att prata vidare om hur och när enhetschef skulle kunna bjudas in till att närvara och svara på frågor.

Ledningens återkoppling kring föregående träff:

Cheferna kommer inte att göra någon folder då det redan finns stödmaterial.

Socialpsykiatrins chefer tycker att alla punkter som lyfts är saker som behöver tas upp med personalen regelbundet. Det är viktigt för att personal ska bli påminda. Cheferna planerar att ta upp kvalitetsrådets punkter på personalens arbetsplatsträffar (APT).

Cheferna inom Arbete och Aktivitet informerar att det görs individuella anpassningar utifrån respektive brukare när brukarundersökningen ska genomföras, för att varje brukare ska kunna vara delaktig i den egna verksamheten och när det gäller att bli förberedd inför aktiviteter eller utflykter. Om man som brukare inte upplever att det görs individuella anpassningar behöver man berätta det för sin kontaktpersonal eller enhetschefen för verksamheten. Cheferna informerar att personal ska vara professionella. Om en personal delar med sig för mycket om sig själv behöver enhetschef informeras om detta. Inför sommaren uppmuntrar enhetscheferna personal att ta till sig av brukares önskemål om aktiviteter att genomföra under sommaren i den mån det går.

Frågor till ledningsgrupp

Inför sommaren får vissa brukare en lapp de ska fylla i när de önskar vara lediga. Andra brukare får själva säga till om de önskar vara lediga. Det vore bra om det fungerar på samma sätt för alla inför sommaren.

Kvalitetsrådet vill påtala att det är viktigt att alla anpassningar planeras och genomförs tillsammans med brukaren. Delaktighet är viktigt.

I ledningens återkoppling stod att ett visst antal deltagare behöver vara närvarande för att kunna genomföra ett så kallat brukar-APT. Det är för att ett visst antal deltagare behöver vara närvarande för att relevanta beslut ska kunna fattas. Kvalitetsrådet undrar hur många deltagare det behöver vara? Ett förslag är att man genomför brukar-APT som planerat och flyttar frågor som kräver beslut till ett kommande tillfälle istället.

Kvalitetsrådet vill informera cheferna om att mycket av det som ledningen nämner ska finnas och genomföras ute på verksamheterna inte alltid genomförs. Deltagare uttrycker att det är viktigt att det som planeras och bestäms genomförs. Förslag är att arbeta systematiskt genom att planera för vad som ska göras, vem som ska göra det och framför allt att följa upp det för att se hur det gått. Det är också önskvärt att det görs på ett öppet sätt i dialog med brukaren.

Frågor och svar

Ja, lokalen som vi är i är lättillgänglig för dig med fysiska funktionsnedsättningar och kognitiva nedsättningar. Möteslokal, toalett och hiss är anpassad för exempelvis rullstol. Det är alltid bra att kontakta någon av oss samordnare av Kvalitetsrådet om du har en funktionsnedsättning som gör att du behöver stöd, exempelvis om du behöver ledsagning till och från taxi.

Kvalitetsrådet

Telefon:

Uppdaterad: 17 april 2025