Förenklad delgivning (Samhällsbyggnadsförvaltningen)
Samhällsbyggnadförvaltningen använder så kallad förenklad delgivning för att skicka handlingar som du ska ta del av. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.
Delgivning/förenklad delgivning
När vi skickar handlingar till dig som du ska ta del av kallas det för delgivning. Att bli delgiven något betyder att det räknas som att du har tagit emot handlingarna. Vid förenklad delgivning behöver du som mottagare inte skicka in något bevis på att du tagit emot handlingarna.
Det har betydelse när det gäller tider för att svara eller överklaga.
Så här går det till
Handlingarna skickas till din senast kända adress. Det kan också vara en elektronisk adress, exempelvis din e-postadress, om du har meddelat det Samhällsbyggnadsförvaltningen.
För att vara säker på att du får handlingen när den skickas till en fysisk postadress, skickar Samhällsbyggnadsförvaltningen två brev.
- Det första brevet innehåller det som du ska ta del av (bli delgiven), till exempel ett beslut.
- Det andra brevet skickas nästa arbetsdag och är ett kontrollmeddelande som berättar att det första brevet har skickats.
Om beslutet skickades via e-post får du inget kontrollmeddelande.
När är jag delgiven?
Du är delgiven två veckor efter att det första brevet skickades. Vilket datum som brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets text.
Exempel på hur det går till:
- Beslutet skickas till dig. Till exempel 1 mars.
- Nästa arbetsdag skickas kontrollmeddelandet till dig. Om beslutet skickades via e-post får du inget kontrollmeddelande.
- Du räknas som delgiven 14 dagar efter första handlingen skickades. I det här exemplet är du delgiven den 15 mars.
Om du ska svara Samhällsbyggnadsförvaltningen inom en viss tid räknas tiden från den 15 mars.
Bra att tänka på
- Förenklad delgivning kan bara användas om du fått information om hur det fungerar.
- Om du bara får kontrollmeddelandet men inte brevet med själva handlingen behöver du genast kontakta Samhällsbyggnadsförvaltningen.
- Du måste meddela Samhällsbyggnadsförvaltningen om du byter adress. Det gäller både postadress och e-post.
- Kontrollera din post och e-post minst varannan vecka. Meddela Samhällsbyggnadsförvaltningen i förväg om du av någon anledning inte kan göra det. Om du använder e-post titta även i skräpposten.
- Vi skickar breven till din senast kända adress. Det kan exempelvis vara din e-postadress om du har lämnat den till Samhällsbyggnadsförvaltningen. Om breven kommer i retur till
Samhällsbyggnadsförvaltningen skickar vi dem till din folkbokföringsadress, om den inte redan har använts. - Handlingar kan skickas till dig med förenklad delgivning så länge som ärendet pågår. Om ärendet överklagas kan förenklad delgivning användas även i högre instanser.
Serviceresor och parkeringstillstånd för rörelsehindrad
Telefon:
016-710 10 00 (Eskilstuna direkt, kommunens kontaktcenter)
E-post:
Öppettider
Besökstid efter överenskommelse.