Behandling av personuppgifter i Eskilstuna kommun (GDPR)
Eskilstuna kommun behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra sina skyldigheter och åtaganden. Dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, GDPR) bestämmer hur offentliga myndigheter och företag ska behandla personuppgifter. Här får du information om hur vi i Eskilstuna kommun behandlar dina personuppgifter och hur du kommer i kontakt med oss.
Dataskyddförordningen (GDPR) gäller inom hela EU. Principerna för behandling av personuppgifter är att de ska behandlas lagligt, korrekt och öppet gentemot den vars personuppgifter vi behandlar.
Information och registerutdrag
Den vars personuppgifter behandlas av kommunen har rätt att få information när personuppgifterna behandlas. Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av kommunen både när uppgifterna samlas in och när den registrerade begär det.
Om du vill se vilka personuppgifter kommunen behandlar om dig kan du begära ett registerutdrag genom att fylla i e-tjänsten Begäran om registerutdrag.
Rättning och radering av personuppgifter
Om du anser att personuppgifter om dig är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller i vissa fall raderas. Kontakta då Eskilstuna Direkt.
Frågor och kontakt
Varje kommun måste ha dataskyddsombud som bevakar att personuppgifter behandlas korrekt. Om du har frågor kring personuppgiftsbehandlingar vänder du dig till kommunens dataskyddsombud genom att skicka e-post till dataskyddsombudet eller genom att ringa 016-710 10 00.
Tillsynsmyndighet
Integritetsskyddsmyndigheten är tillsynsmyndighet för behandlingar av personuppgifter. Om du anser att dina personuppgifter blir felaktigt behandlade kontaktar du Integritetsskyddsmyndigheten.
Frågor och svar kring personuppgifter
En personuppgift är en uppgift som kan kopplas till en fysisk levande person. Det kan till exempel vara
- namn
- adress
- personnummer
- telefonnummer
- e-postadress
- bilder
- ljudupptagningar
- registreringsnummer på fordon
- hälsouppgifter
- IP-nummer
Behandling av personuppgifter är allt man kan göra med personuppgifterna, till exempel
- läsa
- samla in
- lämna ut
- registrera i ett IT-system
- arkivera
Det är kommunens nämnder som är personuppgiftsansvariga. Det innebär att ansvaret för behandlingen av personuppgifterna är den nämnd som hanterar ditt ärende, det vill säga dit du skickar ditt brev, din synpunkt, din felanmälan, ditt medborgarförslag, ditt klagomål till, som du har varit i kontakt med eller har insatser hos.
Adressen till nämnden är:
Eskilstuna kommun
Namnet på nämnden
631 86 Eskilstuna.
Du kan också kontakta nämnden via Eskilstuna Direkt på telefon 016‑710 10 00.
Följande nämnder finns i Eskilstuna kommun:
Personuppgiftsansvarig behandlar dina personuppgifter i verksamhetens diarieföringssystem och det handlar om de uppgifter du lämnar till verksamheten i samband med till exempel ansökningar, anmälningar, klagomål, överklaganden och liknande. Dina personuppgifter kan också behandlas i annat verksamhetssystem.
Personuppgifter ska endast samlas in och behandlas för vissa förutbestämda ändamål som till exempel
- Handläggning av ärenden.
- Myndighetsutövning.
- Tillhandahålla insatser inom socialtjänst, vård och färdtjänst.
- Tillhandahålla utbildning och barnomsorg.
- Administration av personal.
- Vid rekrytering av personal.
- Tillsyn.
- Fakturering.
- Framtagande av statistik.
För att behandla personuppgifter krävs att de uppfyller någon av de lagliga grunderna. Dessa är:
- Samtycke.
- Avtal.
- Rättslig förpliktelse.
- Skydd för grundläggande intressen.
- Uppgift av allmänt intresse och myndighetsutövning.
- Efter en intresseavvägning.
Personuppgifterna kan komma att lämnas ut till andra myndigheter, till exempel i samband med överklagande av beslut. Uppgifter som är allmänna och offentliga kan komma att lämnas ut i enlighet med tryckfrihetsförordningens och/eller offentlighets- och sekretesslagens regler om utlämnande av allmänna handlingar. Anonymiserade uppgifter för statistikändamål kan komma att lämnas ut till andra än myndigheter.
Personuppgifter får bara sparas så länge som det är nödvändigt. För kommuner finns det lagar som ställer krav på att de sparas längre i vissa fall och även att de i vissa fall ska bevaras i arkiv under längre tid. Regler om detta finns i tryckfrihetsförordningen, offentlighets‑ och sekretesslagen, den svenska dataskyddslagen och arkivlagen