Hälsa och stöd för elever
I Eskilstuna kommun finns flera centrala resurser som arbetar för att våra elever ska få så goda förutsättningar att genomföra sin utbildning som möjligt.
På Medicinska elevhälsan arbetar tre skolläkare, en samordnande skolsköterska och en verksamhetschef. Verksamhetschefen har det övergripande ansvaret för den medicinska insatsen och den psykologiska insatsen inom den samlade elevhälsan.
Besöksadress: Gymnastikgatan 14 B, porttelefon.
Skolläkare
Skolläkaren träffar i första hand elever som har skolrelaterade problem och:
- utför medicinska bedömningar.
- bidrar med medicinsk kompetens i olika elevhälso- och arbetsmiljöfrågor.
- ansvarar för generella behandlingsdirektiv.
Skolläkarna och verksamhetschefen arbetar tillsammans med att uppdatera och utveckla elevhälsans medicinska insatser i nära samarbete med myndigheter och organisationer som fokuserar på barn och ungdomar.
Elevhälsans medicinska del, tidigare kallad skolhälsovården, finns på varje skola. Här arbetar skolsköterskan, tillsammans med skolläkare, för att ge eleverna rätt till en god fysisk, psykisk och social hälsa i skolan. Elever och vårdnadshavare har möjlighet att ta kontakt med elevhälsan. Du hittar mer information om elevhälsan på respektive skolas hemsida.
Skolslussen är en central resurs för Eskilstunas kommunala grundskolor (förskoleklass–årskurs 9). Vårt uppdrag är att stötta skolorna i arbetet med elever som har omfattande skolsvårigheter och beteendeproblematik. Målet är alltid att skapa förutsättningar för en hållbar skolgång utifrån varje elevs behov.
Besöksadress: Eskilsgatan 67
Vad gör Skolslussen?
- Ger stöd till skolor genom specialpedagogisk och psykosocial kompetens.
- Arbetar på flera nivåer – organisation, grupp och individ.
- Bidrar med insatser som är förebyggande, främjande och åtgärdande.
- Erbjuder akutskola för elever som tillfälligt inte kan vara kvar i sin ordinarie skolmiljö.
Vilka jobbar på Skolslussen?
Hos oss finns ett tvärprofessionellt team med bland annat specialpedagoger, talpedagog, speciallärare, lärare, kurator, elevassistenter och fritidsledare. Teamet har lång erfarenhet av att arbeta med elever i komplexa skolsvårigheter och är utbildade coacher med inriktning mot skolverksamhet.
Vårt arbetssätt
Vi utgår alltid från ett relationellt förhållningssätt – det vill säga att se till samspelet mellan elev, skola och omgivning. Tillsammans med skolorna arbetar vi för att hitta lösningar som gör att varje elev kan lyckas i sin skolgång.
Det är skolans rektor som initierar kontakt med Skolslussen vid behov.
Skjulstaenheten är en särskild undervisningsgrupp som stöttar Eskilstunas kommunala grundskolor.
Besöksadress: Skjulstagatan 3B
Vilka elever kan få plats?
Enheten tar emot elever i årskurs 1–9 som har behov som inte kan tillgodoses i den ordinarie skolmiljön, trots stora anpassningar.
Enheten riktar sig till elever som utvecklat en beteendeproblematik kopplad till exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, trauma eller på grund av miljön.
Det är Skolslussen som utreder och beslutar om plats på Skjulstaenheten.
Hur länge får elever gå på Skjulstaenheten?
Det varierar utifrån elevens behov och utveckling. Det kan vara en termin till flera terminer. Varje placering omprövas minst en gång per termin. Målet är alltid att eleven ska återgå till sin ordinarie skola när eleven är redo.
Så arbetar vi
På Skjulstaenheten arbetar vi med att ge eleven förutsättningar för trygghet, omsorg och lärande:
- skapa elevidentitet
- kunskapsutveckling
- stabilisera mående
- ge omsorg.
Undervisningen sker i grupp men kan också vara individuell vid behov. Förutom kunskapsutveckling arbetar vi med social träning och aktiviteter som stärker elevens självkänsla och mående.
Lärmiljön är anpassad och har en hög personaltäthet. Här arbetar ett tvärprofessionellt team bestående av lärare, kurator, socialpedagog och fritidsledare – alla med lång erfarenhet av att möta barn med beteendeproblematik.
Vi samarbetar nära med vårdnadshavare, ordinarie skola och externa akörer. Vi har även en nära samverkan med socialtjänsten för att kunna erbjuda samordnade insatser vid behov.
Fritidshem (fritids)
För de elever som behöver finns fritidshem.
Skjulsta Resurscenter 3 är en särskild undervisningsgrupp för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) från förskoleklass till årskurs 4. Här får eleverna undervisning i små grupper med hög personaltäthet.
Besöksadress: Skjulstagatan 3B
Placering och omprövning
Eleven är fortfarande inskriven på sin ordinarie skola men har sin placering här för att lättare få det stöd som behövs. Placeringen omprövas var sjätte månad tillsammans med vårdnadshavare och den ordinarie skolan.
Undervisning som ger trygghet
Vi arbetar med tydlig dagsstruktur och rutiner som känns igen. Det skapar trygghet för eleverna.
Undervisningen följer grundskolans läroplan men anpassas efter elevens behov. Här finns både individuellt stöd och gemensamt lärande i grupp.
Grupporienterade arbetssätt
En av våra styrkor är vårt grupporienterade arbetssätt. Genom gemenskap och samarbete tränar eleverna på sociala färdigheter samtidigt som de utvecklar sina kunskaper i olika ämnen. Gruppens trygghet och delaktighet blir en viktig del av lärandet.
Personal och arbetssätt
Vår personal har lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av stöd. Vi använder arbetssätt där flera sinnen är delaktiga.
Genom praktiska moment och laborativt material får eleverna möjlighet att förstå och ta till sig kunskap på ett meningsfullt sätt. Undervisningen sker tematiskt och ämnesövergripande för att skapa helhet och sammanhang.
Fritidshem (fritids)
För de elever som behöver finns fritidshem öppet klockan 07.00–16.00.
Sjukhusundervisningen är till för elever i grund- och gymnasieskola, anpassad skola, sameskola samt specialskola. Den omfattar två verksamheter som är förlagda till Barn- och Ungdomspsykiatriska kliniken (BUP) och till Barnklinikens somatiska avdelning (SOMA) på Mälarsjukhuset.
Vårdpersonal bedömer tillsammans med vårdnadshavare om sjukhusundervisning kan vara en hjälp för patientens/elevens tillfrisknande. Insatserna riktar sig även till elever inom öppenvården som är inskrivna som dagpatienter.
Undervisningen anpassas utifrån elevens nuvarande behov och förutsättningar och utgår från elevens styrkor för att främja en positiv utveckling. Målsättningen är att varje elev aktivt ska medverka i studieplaneringen.
Då detta inte är en permanent verksamhet för den enskilda eleven, samarbetar lärarna på sjukhusundervisningen med elev, vård, ordinarie skola och vårdnadshavare. Eleven ges möjlighet att tillfriskna i egen takt och känna sig trygg i sin fortsatta skolgång efter utskrivning.