Hållsta förskola
Så arbetar vi
Här kan du läsa om en dag på Hållsta förskola och få reda på mer om våra olika arbetssätt.
En dag på förskolan
Förskolan öppnar 06.15. Klockan 07.15 delar vi upp oss på de två hemvisterna Upptäckarna och Utforskarna. Klockan 08.00 serveras frukost i mindre grupper på respektive hemvist.
Under förmiddagarna erbjuder vi undervisning både inomhus och utomhus. På måndagar, tisdagar och onsdagar utgår undervisningen från förskolans gemensamma projekt med fokus på hållbar utveckling, språkutveckling och förskolans värdegrund.
Upptäckarna äter lunch 11.00 och Utforskarna äter lunch 11.30. Efter lunchen erbjuds barnen vila eller varierade aktiviteter utifrån behov och intresse.
Mellanmål serveras 14.30 på respektive hemvist. Under eftermiddagarna växlar barnen mellan aktiviteter inomhus och utomhus. Mellan 16.00-16.30 slås hemvisten samman fram till 17.30 då förskolan stänger.
Så arbetar vi
Vi vill erbjuda barnen en utbildning som utmanar, väcker nyfikenhet och inspirerar till att upptäcka, utforska och skapa förståelse för sin omvärld. Vi pedagoger ser barn som kompetenta och är närvarande för att vägleda och stödja under processerna. Vi arbetar projektinriktat med hjälp av pedagogisk dokumentation. Utbildningen och undervisningen utformas efter förskolans läroplan (Lpfö 18) samt vår lokala verksamhetsplan (LVP). Det innebär att undervisningen i förskolan är målstyrd och anpassad efter varje barns behov och intressen.
Språkutveckling
Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Vi lägger stor vikt vid att ge stöd och främja varje barns språkutveckling. På Hållsta förskola erbjuder vi flera kommunikationssätt. Vi använder bildstöd och TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) som grund i utbildningen i syfte att skapa tydlighet och förutsägbarhet samt ge förutsättningar till kommunikation. För oss är språk så mycket mer än de talade orden. Vi använder oss av estetiska uttrycksformer som musik, bild, form, drama och rörelse, samt böcker, text, tecken och lek för att främja varje barns språkutveckling. Barn behöver få möjlighet att använda alla sina uttryckssätt.
Mångfaldens förskola
Mångfaldens förskola är språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som implementeras på alla kommunala förskolor i Eskilstuna. Syftet är att öka likvärdigheten för alla barn i förskolan, målet är att alla barn ska få ett starkt språk, bli trygga i sin identitet och känna tillhörighet till samhället.
På Hållsta förskola använder vi alla barns språk som en resurs i utbildningen. Vi visar nyfikenhet för varje barns identitet, språk och kultur. I utbildningen använder vi ord och begrepp på barnens olika modersmål i både undervisning och i vardagliga sammanhang. Vi lägger stort fokus på att ta tillvara alla delar av förskolans utbildning under hela dagen. Vi använder fokusord i våra miljöer för att utveckla barnens ordförråd och ställer medvetna frågor som hjälper varje barn att utveckla sin förmåga att till exempel berätta, beskriva, förklara och resonera.
Lässatsningens läscertifiering
Läsning utgör en viktig roll i varje barns språkutveckling, därför arbetar vi aktivt för att bli en läscertifierad förskola. Vi vill att arbetet med läscertifieringen ska genomsyra hela utbildningen, därför arbetar vi med att få in läscertifieringens mål i undervisningen och skapa hållbara kulturer och miljöer som främjar läsning. Vi har medvetna rutiner för högläsning, organiserar inspirerande och lugna läsmiljöer samt erbjuder läsning i flera sammanhang. Förskolans böcker är tillgängliga för barnen och utvalda utifrån ett normkritiskt perspektiv.
Lek
På Hållsta förskola ser vi på lek som en grund och tillgång i varje barns utveckling och lärande. Lek skapar möjligheter att bearbeta erfarenheter, testa och pröva nya förmågor, vidga perspektiv genom sociala samspel samt uttrycka tankar, idéer och frågor. Vi planerar för lek, initierar lek och deltar i spontan lek. Vi arbetar för att vara närvarande vuxna som både stödjer och utvecklar leken tillsammans med barnen.
Delaktighet och inflytande
Barnens delaktighet och inflytande är grunden för utbildningen och särskilt viktig för oss. Vi arbetar medvetet för att skapa förutsättningar för alla barn att uttrycka sina tankar, idéer och frågor, vilka vi tar tillvara när vi planerar och organiserar utbildningen. För oss är det viktigt att barnen utvecklar handlingskompetens och känner tilltro till sin egen förmåga.
Pedagogisk dokumentation
Den pedagogiska dokumentationen utgör en viktig grund och fyller många funktioner på Hållsta förskola. Vi dokumenterar barnens processer i syfte att följa och synliggöra varje barns utveckling och lärande. Den pedagogiska dokumentationen ligger också till grund för det systematiska kvalitetsarbetet. Med hjälp av foto, film och annan dokumentation kan vi kritiskt granska och planera, utvärdera, analysera samt utveckla undervisningen. Den pedagogiska dokumentationen är tillgänglig i miljön och används tillsammans med barnen för att reflektera kring barnens utveckling och lärande.
Hållsta förskola
Telefon:
E-post:
Besöksadress
Öppettider
Måndag-fredag kl. 6.15-17.30