E-tjänst

Orosanmälan till socialtjänsten för barn eller ung person under 21 år

Här kan du göra en anmälan till socialtjänsten om du är orolig för hur ett barn eller en person under 21 år har det eller misstänker att det far illa.

Vad händer med en orosanmälan?

När socialtjänsten får in en orosanmälan gör vi snarast en bedömning av om barnet eller den unge är i behov av omedelbart skydd. Detta regleras i 11 kap. 1a§ socialtjänstlagen. Efter detta har handläggare 14 dagar på sig att ta den kontakt som krävs för att sedan göra en bedömning om Socialtjänsten ska inleda utredning eller ej. Kontakt för att bedöma detta får endast tas med barnet, vårdnadshavare eller den som gjort anmälan.

Anonym

Du som anmäler kan, om du önskar, vara anonym. Det kan dock vara bra att veta att om du väljer att vara anonym kan socialtjänstens arbete försvåras, då vi inte kan kontakta dig vid behov av fler uppgifter. Om du vill vara anonym måste du ringa till oss.

När du anmäler anonymt behöver du tänka på att inte uppge ditt namn överhuvudtaget, samt att ansvaret ligger på dig om hur du formulerar dig så att du förblir anonym. Du behöver inte ringa från dolt nummer, då vi ändå inte får eftersöka dig som uppgett att du vill vara anonym.

Tänk på att om du ringer för att exempelvis bolla om dina tankar eller övriga frågor, och redan uppgett vem du är, så behöver du lägga på för att sedan ringa upp igen för att kunna göra en anonym orosanmälan.

Du kan inte vara anonym om du har uppgifter som du fått reda på i din tjänst, som omfattas av anmälningsplikt. Vilka typer av arbeten som omfattas av anmälningsplikten regleras i 14 kap. 1§ Socialtjänstlagen. Det inkluderar personal inom skola, hälso- och sjukvård, socialtjänst, polis och kriminalvård.

Vad händer efter anmälan?

När din anmälan är mottagen får du, om du valt att ange din e-postadress, ett automatiskt meddelande om att Socialförvaltningen har tagit emot anmälan. Nya anmälningar behandlas flera gånger dagligen. Vi kan komma att kontakta dig för kompletterande uppgifter, ange därför ett telefonnummer som du är tillgänglig på.

Kontaktinformation vid akut fara

Vid akut fara, kontakta polisen på 112. Anmälningar som inkommer via e-tjänst hanteras kl. 08.00-17.00 helgfria vardagar. Vid akut oro utanför kontorstid och helgdagar kontakta Länsjour Sörmland via 112.

Våra kontaktuppgifter och telefontider för rådgivning hittar du här.

Så här jobbar vi inom socialtjänsten

Här i Eskilstuna kommun jobbar vi enligt socialtjänstlagen. Vill du veta mer om hur socialtjänsten jobbar kan du läsa mer på socialstyrelsens webbplats

Mottagningsenheten individ- och familjeomsorgen

Telefon:

  • 016-710 10 00

    Be om att få komma i kontakt med socialförvaltningens mottagningsenhet.

    Telefontider: Måndag, tisdag, onsdag och fredag kl. 10.00–12.00. Torsdag kl. 13.00–15.00.

    Det går bra att ringa när som helst under våra öppettider. Vi har märkt ett ökat tryck runt öppningstid för allmänheten och vill tipsa om att det kan vara kortare väntetid om du ringer senare under våra öppettider.

    Telefontider för yrkesgrupper med anmälningsplikt: Måndag, tisdag, onsdag och fredag kl. 8.30–16.00, lunchstängt kl. 12.00–13.00. Torsdagar kl. 13.00–16.00.

    När telefontiderna är stängda kan ni kontakta oss via e-post eller via våra e-tjänster.

  • Efter kontorstid: kontakta socialjouren via 112

Besöksadress

Postadress

631 86 Eskilstuna

Uppdaterad: 16 februari 2024