E-tjänst
Ansök om ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukfrånvaro
När ordinarie assistent är sjuk kan assistansanordnare ansöka om ekonomisk ersättning för merkostnader som uppstår, även kallat sjuklönekostnader.
E-legitimation
För att använda e-tjänsten och skicka in ansökan digitalt behöver du e-legitimation.
Underlag som du behöver skicka med ansökan
- Tidrapport för ordinarie assistent
- Tidrapporter för alla vikarier
- Lönespecifikation för ordinarie assistent (som varit sjuk)
- Lönespecifikation för alla vikarier
Första gången du gör ansökan och vid förändringar ska även följande bifogas:
- Uppdragsavtal mellan assistansberättigad och assistansanordnare.
- Tillståndsbevis från Inspektionen för vård- och omsorg (IVO)
- fullmakt/registerutdrag, om du inte söker för egen räkning
- Kollektivavtal
- Anställningsavtal för alla assistenter
Vad händer när du skickat in din ansökan?
Din ansökan behandlas och sedan får du ett beslut om din ansökan beviljas eller om du får delavslag eller avslag.
Du kan överklaga ett beslut om delavslag eller avslag till Förvaltningsrätten.
Biståndskontoret
Besöksadress
Postadress
Vård- och omsorgsförvaltningen
Biståndskontoret Eskilstuna kommun
Drottninggatan 16 A, plan 5
631 86 Eskilstuna
Öppettider
Receptionen har öppet vardagar 09.00-15.00. Stängt på helgdagar och eftermiddag på vardag innan röd dag.
Uppdaterad:
27 mars 2025