E-tjänst

Ansök om dödsboanmälan

När en person avlider behöver de anhöriga göra en bouppteckning, där de reder ut den avlidnes ekonomi. Personens tillgångar och skulder kallas för dödsbo. Om dödsboets tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter som är kopplade till dödsfallet kan bouppteckningen ersättas av en dödsboanmälan.

Kontakta oss vid minsta oklarhet innan ni agerar i dödsboet och för ansökan om en dödsboanmälan.

I de fall den avlidne saknade tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader kan du som anhörig vända dig till kommunen och ansöka om att få göra en dödsboanmälan i stället för en bouppteckning. För att vi ska kunna hjälpa till måste den avlidnes bostad vara i orört skick, inga räkningar får betalas efter dödsfallet och vi måste få in ett antal nödvändiga handlingar från dig. Om du behöver hjälp av oss med en dödsboanmälan behöver du kontakta oss snarast då Skatteverket vill ha in en dödsboanmälan inom två månader från dödsfallet.

Tillgångarna i dödsboet ska i första hand användas för begravningskostnaderna, vilket betyder att inga andra räkningar går före. Om tillgångar saknas till begravningskostnader kan ekonomiskt bistånd sökas till detta. Kommunen har en fastställd maxkostnad för detta bistånd.

Viktigt att tänka på

  • Betala inga räkningar för dödsboet om det är oklart att tillgångarna räcker till begravning och andra utgifter i samband med dödsfallet.
  • Kontakta banken och säg upp autogiron / överföringar samt betalningar som är kopplade till den avlidnes konto så snart som möjligt.
  • Släng sopor och mat som kan bli dålig, men lämna sedan bohaget intakt till dess att ni kontaktat dödsbohandläggare så att hembesök kan göras innan tömningen.
  • Anhöriga ärver inte skulder. Begravningskostnad och andra utgifter som uppkommit i samband med dödsfallet betalas först. Räcker inte dödsboets tillgångar till de övriga räkningar som finns kan de begäras att bli avskrivna.
  • Det är fritt att välja den begravningsbyrå som de anhöriga önskar. Om begravningskostnaden överstiger socialnämndens fastställda riktlinje och tillräckliga tillgångar saknas i dödsboet är det den som beställer begravningen som får stå för överskjutande kostnad.
  • Ekonomiskt bistånd utgår inte till kostnader som rör tömning, städning, sanering av bostad eller transport av bohag. Inte heller till merkostnader för begravning i utlandet.

Vanliga frågor

När en person avlider ska en bouppteckning upprättas inom 3 månader. I vissa fall kan bouppteckningen ersättas av en dödsboanmälan.

En dödsboanmälan kan upprättas när den avlidnes tillgångar inte täcker en värdig begravning.

Om den avlidne var gift räknas efterlevande make/makas tillgångar med i dödsboets tillgångar.

Ett grundkrav för att kunna göra en dödsboanmälan är även att det inte får finnas tomträtt eller fast egendom i dödsboet.

Kontakta kommunens dödsbohandläggare om dödsboanmälan verkar möjlig.

Efter ansökan från dödsbodelägare startar en utredning om förutsättning finns för en dödsboanmälan.

Samtliga tillgångar ska uppges. Det kan till exempel röra sig om saldo på banken, värdepapper, försäkringar som faller ut, bohag, bil, båt, bostadsrätt med mera.

Efterlevande make/maka ska även redovisa sina tillgångar på dödsdagen.

Det är de anhöriga som tar fram uppgifterna till utredningen.

De kostnader som tas upp i utredningen är begravning, minnesstund, gravsten/inskription/askgravlund. Om den avlidne var ensamstående kan även tömning och städning av bostaden utförd av firma tas med samt 1 månads uppsägningshyra.

I samband med utredningen görs oftast ett hembesök i den avlidnes bostad för att kunna avgöra om bohaget ska tas upp till något ekonomiskt värde. Ett normalt bohag tas oftast inte upp till något värde i boutredningen då andrahandsvärdet brukar vara mycket lågt.

Boka tid för hembesök innan ni tömmer dödsboet.

En dödsboanmälan är en förenklad version av en bouppteckning. Vid mer invecklade utredningar är dödsboanmälan inte aktuell oavsett omfattning av dödsboets tillgångar.

Kommunens dödsbohandläggare hänvisar då anhöriga till att upprätta en bouppteckning.

Ekonomiskt bistånd kan utgå till en värdig begravning om det saknas tillräckliga tillgångar i dödsboet. Maximalt bistånd är fastställd riktlinje av Socialnämnden. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller innan man bestämmer begravning.

Den som undertecknar beställningen av begravning blir betalningsansvarig.

Om den avlidne var gift eller sambo utreds om den efterlevande maken/makan eller sambon kan bekosta hela eller del av begravningskostnaden.

När en person dör behöver anhöriga göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket. Det innebär att anhöriga ska gå igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och, om det finns, den efterlevande makens eller makans tillgångar och skulder.

Bouppteckningen ska göras inom tre månader från dödsdatumet. Skatteverket har en särskild blankett för bouppteckning. En begravningsbyrå eller jurist kan erbjuda professionell hjälp för att göra bouppteckningen.

Skatteverket skickar alltid ut information om bouppteckning när någon har avlidit.

Lena Edlund

Handläggare dödsboanmälan

Telefon:

Annika Lundkvist

Handläggare dödsboanmälan

Telefon:

Uppdaterad: 18 oktober 2024