E-tjänst

Ansök om försäljning av tobaksvaror

Här gör du en ansökan att få sälja tobaksvaror både vid detaljhandel direkt till konsumenter och partihandel till andra handlare.

Du får inte börja sälja tobak förrän du fått ditt tillstånd godkänt.

Förbered dig inför ansökan

Innan du söker finns det saker som är bra att veta. Ta först reda på vilket typ av tillstånd du ska söka. För att handläggningen ska bli smidig och snabb är det viktigt att du bifogar rätt dokument och handlingar redan från början.

Det finns en checklista för att hålla koll på alla dokument och handlingar du behöver bifoga och planera för att det kan ta tid att beställa och få alla handlingar.

Vad krävs för att du ska få tillstånd?

Lagen om tobak och liknande produkter ställer krav på dig som söker tobaksförsäljningstillstånd. Du måste visa att du är lämplig att sälja tobaksvaror. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi och inte har ett brottsligt förflutet. Om du har tidigare skatteskulder eller har begått brott kan det vara svårare att få försäljningstillstånd.

När du ansöker om försäljningstillstånd ska du visa att du är ekonomiskt och personligt lämplig att få sälja tobaksvaror. Du kan också behöva visa att närstående, till exempel din sambo, maka eller make, är lämpliga.

Du som ansöker om försäljningstillstånd för en juridisk person, till exempel ett aktiebolag, behöver alla personer med betydande inflytande i bolaget vara lämpliga. Det kan till exempel gälla firmatecknare, delägare, ledamöter, aktieägare finansiärer, verkställande direktör och försäljningschef. Även närstående kan behöva visa sin lämplighet.

Även personer med betydande inflytande över bolaget som söker tillstånd som är folkbokförda/bosatta utomlands behöver visa sin lämplighet.

Det finns två typer av tobaksförsäljningstillstånd

Detaljhandelstillstånd

Detaljhandelstillstånd gäller dig som vill sälja tobak direkt till konsumenter. Det här tillståndet är även för dig som vill sälja till konsumenter på internet.

Partihandelstillstånd

Partihandelstillstånd gäller dig som vill sälja tobak till andra än konsumenter, till exempel butiker eller andra partihandlare. Du kan söka tillstånd som gäller tills vidare eller endast gäller under en begränsad tidsperiod.

Vad kostar det?

Kostnad för ansökan

Kommunen tar ut en avgift för prövningen av din tillståndsansökan.

Årlig kostnad för tillsyn

Verksamheter med tillstånd betalar varje år en tillsynsavgift.

Taxor och avgifter

Kommunen prövar din lämplighet

Detaljhandelstillstånd

När kommunen prövar din lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket, Kronofogden och polisen.

Partihandelstillstånd

När kommunen prövar din ekonomiska lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket och Kronofogden, Polisen och Tullverket.

Du har alltid rätt att bemöta uppgifter som kan vara negativa för din ansökan. Det kan till exempel vara om Skatteverket visar att du inte skött dina skatteinbetalningar eller om Polisen menar att du är olämplig på grund av tidigare brottslighet.

Hur lång tid tar det?

Från den tidpunkt då ansökan är komplett, det vill säga alla handlingar har lämnats in, är den beräknade handläggningstiden upp till fyra månader. Om du skickar in en ansökan som inte är komplett tar det längre tid.

Kommunen fattar beslut

När utredningen är klar är det räddnings- och tillståndsnämnden som fattar beslut om du får tillstånd eller inte. Nämnden sammanträder en gång i månaden.

1. Registreringsbevis

Du hämtar registreringsbevis från Bolagsverket.

  • Det registreringsbevis som du bifogar din ansökan får inte vara äldre än sex månader.
  • Om du söker i enskild firma som inte är registrerad hos Bolagsverket ska du i stället bifoga en utskrift av din firmas registrering hos Skatteverket.

2. Eventuell fullmakt

Du behöver bara bifoga fullmakt om du anlitar ett ombud för din ansökan. Då ska ditt ombud skriva under fullmakten.

3. Ägarförhållanden

Ägarförhållanden med mera i ansökan ska redovisas vem eller vilka som äger det sökande bolaget.

Aktiebolag

Om du har ett aktiebolag så ska du bifoga aktieboken för ditt bolag. Om ditt aktiebolag ägs av ett annat aktiebolag så ska du bifoga aktieboken även för det bolaget. Du ska bifoga alla aktieböcker till dess att fysiska personer framgår. En fysisk person är till exempel du själv.

Handelsbolag och kommanditbolag

Om du har ett handelsbolag eller ett kommanditbolag så ska du bifoga ett bolagsavtal där det framgår hur ägandet är fördelat. Om du inte har ett bolagsavtal så måste du berätta det för oss skriftligen och bifoga det i din ansökan. Om ett annat bolag äger ditt bolag, ska du skicka in en organisationsskiss samt dokument som visar vem som är ägare till de bolagen.

Övriga bolagsengagemang

Om någon av ägare, styrelsemedlemmar eller eventuella övriga företrädare är engagerade i fler bolag så ska du visa det. Om någon har ett styrelseuppdrag i ett annat bolag visar du det genom att använda Bolagsverkets bevis om uppdrag som funktionär. Du behöver ett bevis för varje person.

Aktieinnehav i andra bolag

Om någon av ägare, styrelsemedlemmar eller eventuella övriga företrädare äger aktier i andra bolag ska du visa det.

Folkbokförd utomlands

Om en person med betydande inflytande över bolaget som söker tillstånd är folkbokförd/bosatt i ett annat land än Sverige så ska du visa att personen är lämplig att inneha försäljningstillstånd. Det kan du göra genom att bifoga utdrag ur polisens brottsregister i personens hemland, intyg från skattemyndigheten i personens hemland för att visa om personen har skatteskulder. Du ska också visa hur personen har försörjt sig under de senaste åren, till exempel genom att bifoga personens deklaration eller lönespecifikation.

4. Köpavtal/arrendeavtal

Du ska bifoga köpeavtalet, arrendeavtalet eller motsvarande för verksamheten som du har köpt eller hyr. Om det finns bilagor till avtalet så ska du lämna in dem tillsammans med avtalet. Avtalet ska vara undertecknat av både säljare och köpare.

5. Hyresavtal

Om du hyr i första hand så ska du skicka med en kopia av ditt hyreskontrakt. Om du hyr i andra hand så ska du skicka med en kopia på ditt andrahandskontrakt och att hyresvärden godkänner andrahandsuthyrningen. Kontraktet ska vara undertecknat av alla parter.

6. Redogörelse för kostnader och finansiering

Du behöver bifoga en finansieringsplan där du visar hur du finansierar din verksamhet. Det kan vara till exempel lånehandlingar, revers, kontoutdrag och avtal.

Du ska redovisa hur du finansierat köpet av verksamheten, om pengarna är från ett lån hos en bank, lån från en privatperson eller pengar som du har sparat.

  • Om du har lånat pengar från en bank så behöver du visa lånehandlingar och att banken betalat ut pengarna till dig.
  • Om du har lånat pengar från en privatperson så behöver du visa lånehandlingar och att personen betalat ut pengarna till dig och varifrån den personen har fått pengarna. Du måste också skicka med personnummer på privatpersoner du lånat pengar från. Det är viktigt för att kommunen ska kunna göra en lämplighetsprövning och utreda personens personliga och ekonomiska lämplighet.
  • Om du har sparat pengar så behöver du visa varifrån sparandet kommer, till exempel lön från ditt arbete.
  • Om du har köpt en butik så behöver du visa att du har betalat ut pengarna till den som sålt butiken och att den personen har fått pengarna till sig.

Alla handlingar som du bifogar ska gå att kontrollera, de ska ha datum och om nödvändigt vara undertecknade av samtliga parter.

Det här är stegen vid ansökan. Handläggningstiden efter att du har skickat in din ansökan är upp till fyra månader.

Tillståndsprocessens åtta steg.Förstora bilden
  1. Förbered din ansökan.
  2. Fyll i ansökan och bifoga alla bilagor.
  3. Skicka in din ansökan.
  4. Om ansökan inte är komplett hör vi av oss till dig.
  5. Kommunen utreder och skickar remiss till andra myndigheter.
  6. Kommunen får besked från andra myndigheter.
  7. Kommunen beslutar om du får tillstånd eller inte.
  8. Du får ett beslut.

Kontakta oss om du har frågor

Robert Janeling, telefon 016-710 78 56, robert.janeling@eskilstuna.se
Robert Koivunen, telefon 016-710 52 97, robert.koivunen@eskilstuna.se
Anna Hed, telefon 016-710 55 22, anna.hed@eskilstuna.se

Miljö och bygg

Telefon:

Öppettider

Måndag-torsdag kl. 10.00-12.00 och kl. 13.30-16.00
Fredagar kl. 10.00-12.00

Uppdaterad: 12 september 2024