Projektet ”Masterclasses”

Du kan prenumerera på uppdateringar på den här sidan

Projektet ”Masterclasses”

 

Dag 1 – Måndag 12:e mars.

Resan från Eskilstuna tågstation startade redan klockan sju på morgonen. Vi var spända och såg fram emot vår resa till Poole i Dorset, England. Efter att ha åkt tåg, buss, flyg och återigen buss var vi äntligen framme i Poole, 12 timmar senare. Resan gick väldigt bra, förutom den mycket skumpiga bussfärden från London ner till Poole. Vi blev hämtade av Andy Oldman som vi träffat tidigare i Eskilstuna, när projektet ”Masterclasses” ännu var i sin linda. Andy berättade om de fina jachtbåtarna som byggs precis vid vårt hotell och som är de lyxigaste i världen. Vårt fina hotell ”Hotel du Vin” ligger precis vid hamnen i den gamla delen av Poole. För övrigt har Poole världens näst största naturliga hamn efter Sydney.

Den första kvällen gick vi på promenad längs kajen och åt en god middag på en italiensk restaurang vid namn ”da Vinci”. Äntligen framme i Poole!

 

Dag 2 – Tisdag 13:e mars.

skolbyggnadVi avnjöt en god hotellfrukost och redan kl. 8 blev vi hämtade av projektets ledare Brian Crisell till Poole Grammar School (PGS). PGS är en skola för endast pojkar (år 4-12) och pojkarna behöver klara ett test i matematik och engelska för att få komma in. I varje årskurs går 160 elever men cirka 400 söker in. Totalt har skolan drygt 1000 elever och ca 80 lärare.

Vi blev välkomnade av rektor Ian Carter. Därefter blev vi registrerade som besökare, alla besökare måste anmäla sig i receptionen. Vi fick därefter ta del av skolans gemensamma samling, assembly. Där imponerades vi av att de yngsta pojkarna höll ett väl genomarbetat muntligt föredrag om ”the Commonwealth”. 

Elever vid datorerna
PGS har ett system med ”prefects”, dvs. några av de äldre studenterna ansöker om att få bli en prefect och det är den samlade bilden av eleven som avgör om eleven kvalificerar eller inte. Vi fick en rundvandring på skolan av två prefects. (En prefects uppgift kan vara att t.ex. guida besökare. En förmån som de får i gengäld är ett eget uppehållsrum.) Ganska snart förstod vi att i princip alla klassrum har en smartboard och att det finns ett gott utbud av datorer.

HistoriekektionVi fick därefter ta del av flera lektioner. Bl.a. såg vi en historielektion där undervisningen baserades på analys av bilder från krigstiden som ”bevismaterial”. Eleverna fick även agera delar av krigspoesi. På religions- och filosofilektionen fick pojkarna föreställa sig hur de skulle ha agerat om de bevittnat Jesus korsfästelse och varit t.ex. Maria eller Barabbas. Vi fick verkligen se flera intressanta lektionsupplägg där teori blandades med praktik och pojkarna fick analysera och reflektera. Uppfattningen som vi hade om det engelska skolsystemet innan vi kom ändrades lite. Visserligen är det formellt med skoluniformer och lärare som tilltalas med ”sir” och ”ms” men de har en god relation mellan varandra och skoj och skratt tillåts, både mellan lärare och elever och mellan elever. Så strikt och formellt är det alltså inte. Vi träffade också många lärare på PGS som har en modern och genomtänkt syn på pedagogik och undervisning.

Vid lunchtid hade samlingssalen förvandlats till matsal och vi blev bjudna på traditionell engelsk skolmat. Vi kunde välja mellan paj, pizza eller sallad och därefter en efterrätt. Efter lunchen gick vi på veckans första Masterclass. Simon Powell berättade om hur han får sina elever att hitta lusten att läsa. Bland annat beställer han in de böcker som eleverna vill, han ger böcker som priser i tävlingar och han ser till att bli sedd med böcker. Om en elev ser att Simon läser kan det väcka elevens läsintresse. Simon brinner för sitt historieämne och ville gärna dela med sig av sina erfarenheter.


MasterclassÄven vi höll en Masterclass. Den handlade om det svenska skolsystemet och ledde till en del diskussioner. Det var fem personer som var och lyssnade på oss, ganska lagom tyckte vi! De verkade vara intresserade och ställde många frågor.

En mycket trevlig dag, full med många intryck, avslutades med en god middag hos Karen Mallace-Goulborne och hennes man Peter, som vi lärde känna vid deras besök i Eskilstuna i februari. Det här med att engelsmän behåller skorna på hemma stämmer helt. Värdparet var mycket gästvänliga och det blev en perfekt avslutning på vår första heldag i Poole.

Dag 3 – Onsdag 14:e mars.

Det har varit ännu en mycket intensiv och intressant dag och det är många intryck att smälta. I morse blev vi hämtade vid hotellet av Karen Wrixon. Hon tog oss till skolan där hon jobbar, Branksome Heath Middle School, som motsvarar mellanstadiet. Vi fick vara med på en assembly idag också och sedan fick vi en rundvandring på skolan.

Bibliotek

För att komma in på den här skolan behöver du inte göra några tester utan alla kan gå här. Det var en trevlig skola med engagerade lärare. Miljön är fin och inbjuder till studier. De har mycket teckningar, arbeten och planscher uppsatta på väggarna och det är färgglatt och trevligt. Några saker som slog oss idag är att de har ett avancerat system av ”merits”, en slags poäng som elever får om de arbetat bra. Efter att de fått ett visst antal merits får de ett märke att sätta på armen på sin skoluniform, efter ytterligare visst antal merits får de ett till märke och som mest kan de få sju märken. De samlar också merits till sitt ”schoolhouse”. Precis som i Harry Potter tillhör alla elever ett av fyra hus. Det hus som vinner i slutet av terminen, alltså de som har flest merits, får en pokal och sitt namn ingraverat på en stor tavla i the assemblyhall. Även de fem elever som fått flest poäng får sina namn ingraverade på en tavla. Under lektionen vi närvarade vid delade Karen ut vindruvor när elever svarade rätt på frågor eller gjorde något annat som hon tyckte var bra. Belöning verkar vara ett inarbetat och vanligt system i de engelska skolorna.

Under vår rundvandring fick vi se deras ”avreagerarrum” ett litet rum som var täckt av madrasser på väggarna. Om en elev var arg fick han eller hon gå in där och sparka och slå av sig sin ilska. Något annat som fascinerat oss är deras tekniska utrustning. Precis som igår såg vi smartboards i alla klassrum och många nya datorer. Dessa användes aktivt under alla lektioner vi närvarade vid. Där ligger vi långt efter i Sverige, i alla fall på vår skola.

RewardsI Engelska skolor är det ofta de som är ”Head of Department” och ”Head of Year” som bestämmer vad undervisningen ska handla om. De har allt klart innan terminen startar och tydliga instruktioner och ramar om vad de ska göra. Inte mycket till frihet där alltså. De har också många kontrollanter som kommer till skolan och klassrummet och kritiserar lärarna om de inte tycker det gör ett tillräckligt bra jobb. Allt handlar om resultat och poäng. Varje skolas resultat visas i lokala tidningar innan eleverna väljer skola. 

Katti och MalinInnan lunch blev vi skjutsade till PG S och där mötte Brian oss med matsäck och tog oss till Stonehenge. En plats som vi båda har velat besöka och nu fick vi komma dit! Det är ett imponerande byggnadsverk som lämnar många frågor om vad det är och varför det är där. Brian trodde vi skulle bli besvikna men så var det verkligen inte.

 

 

 

 

 

vildhästVi fick sedan en rundtur i Brians bil och vi fick se den Engelska landsbyggden och ett naturreservat ”New Forest” där vilda hästar, åsnor och grisar vandrade fritt.

Som sagt, många intryck att smälta och det har varit en mycket intressant och rolig dag.

 

 

Dag 4-Torsdag 15:e mars

Andy Oldman hämtade upp oss på hotellet och körde oss till PGS. Vi hade ännu ett fullspäckat schema framför oss och dagen började med en tysklektion. Den följdes av matte och sedan engelska. Två av lektionerna spenderades i en av många datasalar. De arbetade med tysk grammatik och matteprogram. När eleverna var klara med sina matteuppgifter fick de spela valfria mattedataspel. På engelsklektionen fick vi ta del av engelsk litteratur, både Chaucer och Jane Austen avhandlades.

CanfordStrax före klockan 11 skjutsade Brian oss till nästa middle school: Canford Heath. Vi fick besöka undervisningsgrupper och gick därefter en rundvandring av assisterande rektor Katherine Helm. Det börjar bli tjatigt nu men återigen blev vi imponerade av hur de arbetar med IT. Smartboards och datorer i alla rum.

 

Vi åkte tillbaka till PGS igen för lunch. Kati beställde makrill men blev lite förvånad när hon fick en hel fisk på tallriken, med huvud och full med ben, ja skolmaten är verkligen inte som hemma och dessutom måste ju eleverna betala för den.

Efter lunch tog Brian oss åter på upptäcktsfärd. Vi fick se de finare delarna av Poole och ”Sandbanks”. Vi tog en kedjefärja över ett litet sund för att se på utsikten och de stora fina husen längs med strandkanten.

När vi kom tillbaka fick vi en stunds vila i personalrummet medan Brian förberedde sin Masterclass. Han höll en filosofisk lektion som väckte många tankar, funderingar och diskussioner. Masterclasses har förändrats från att vara en persons predikan till att bli diskussionsforum.  En chans att prata pedagogik eller filosofi eller historia eller vad det nu kan vara.

Vi fick skjuts tillbaka till hotellet och hann med en kort stunds vila innan det var dags att träffa tre lärare för att gå ut och äta. Det blev en trevlig kväll som dock avslutas ganska tidigt eftersom vi skulle upp med tuppen dagen efter och resa hem.

Dag 5 – Fredag 16:e mars

Den långa vägen hem gav tillfälle till reflektion. Vi är fantastiskt nöjda med vår resa. Det har varit intensivt, intressant och roligt. Det som lämnar störst intryck är hur trevliga och gästvänliga alla har varit mot oss. Men så klart tar vi med oss mycket annat hem. Vi har imponerats mycket av hur de arbetar med IT. Vi har sett att det inte alltid är så formellt och strikt som man kan tro och vi har sett att bestraffning som kvarsittning, belöning, och yttre motivation är vanliga sätt att få elever att arbeta.  Vi påminns och gläds över friheten som vi svenskar har när vi undervisar och även om resultat styr och pressar oss så är vi inte på långa vägar där de är i Storbritannien.

 

Katarina Pocs och Malin Liss