Ute

Du kan prenumerera på uppdateringar på den här sidan

När det är dax att gå ut ges många tillfällen att prata matematik. Det gäller t.ex att para ihop rätt stövlar och rätt vantar med varandra.

Barn älskar att leka i sandlådan. De gör gärna kakor och tårtor som de dekorerar med saker från naturen.

När vi "handlar" ber vi att få veta priset. Barnen svarar t.ex tre kronor. Vi fortsätter då att fråga om de på något sätt kan visa hur mycket det är. De lite äldre barnen kan man också fråga vad kakor kan kosta på riktigt. Barnen kan prissätta sina kakor på många sätt.. Det kan vara med t.ex. stenar eller pinnar men också med egentillverkade prislappar. Ett annat alternativ kan vara att hålla fingrarna för att visa priset.

 

Vi kan gräva djupa gropar och klättra högt upp.

I skogen plockar vi pinnar, kottar, stenar, löv,mm. Dessa kan sorteras efter olika egenskaper t.ex längd, tjocklek,storlek mm.

Hur många snöbollar krävs för att göra en snölykta? Hur skall snöbollarna placeras? Vilken form har en snölykta?

 

En snögubbe kan se ut på olika sätt. Vilket klot är tyngs-lättast? Vad händer om man placerar det tyngsta klotet överst.

 

På gungbrädan får man på olika sätt pröva sig fram till att väga jämt. På vilken sida väger man mest? Kanske kan man sitta fler eller kanske kan man justera med att sitta längre fram eller bak

  Gungbrädan